مصطفی فقیهی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
برچسب: واگردانی دستی
جز Sunfyre صفحهٔ پیش‌نویس:مصطفی فقیهی را به مصطفی فقیهی منتقل کرد
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۲ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۰۳

مصطفی فقیهی
سردبیر و صاحب امتیاز خبرگزاری انتخاب
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۶۴ خورشیدی
قم، ایران
حزب سیاسیاصلاح طلب

مصطفی فقیهی خبرنگار و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب ایرانی است. وی سردبیر و مدیر مسئول پیشین و صاحب امتیاز فعلی پایگاه خبری انتخاب است. او تا کنون چندین بار به دلایلی نظیر اتهام به رهبری و نشر اکاذیب، به دادگاه‌های قضائی ایران احضار و در نهایت بازداشت شده است. فقیهی به دلیل افشاگری‌هایش مورد توجه زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است.

توقیف انتخاب، بازداشت و بازگشایی

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، سایت تحت مدیریت مصطفی فقیهی برای یازدهمین بار فیلتر شد. همچنین با اعلام جرم دادستان تهران علیه او و همچنین شکایت شورای عالی امنیت ملی، وزارت ارشاد، بانک مرکزی، نائب رئیس شورای شهر و یکی از وزاری دولت هاشمی رفسنجانی، به ۱۱ ماه حبس محکوم شد، گرچه او موفق شد در مرحله تجدید نظر، ۱۱ ماه حبس را به پرداخت جزای نقدی تبدیل کند.[۱][۲]

«انتخاب» از سال ۹۰ مجدداً فعالیت خود را آغاز کرد.

سایت تحت مدیریت وی در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، به عنوان تریبون اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی مشهور شد و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم نیز، همچنان به عنوان رسانه اول دولت یازدهم شهره است.

مصطفی فقیهی در ۱۵ مهر ۹۲، به دلیل نشر اکاذیب ۲۴ ساعت راهی زندان اوین شد و سپس با وثیقه ۱۰۰ میلیونی آزاد شد.[۳]

در بهمن ۹۲، با اعلام جرم دادستانی تهران علیه فقیهی، به دلیل انتشار نامه صادق زیباکلام استاد دانشگاه، سایت انتخاب فیلتر شد،[۴] اما پس از ۶ روز مجدداً رفع فیلتر شد.

همچنین در ۹ مهر ۱۳۹۳ سایت انتخاب به دلیل داشتن شاکی خصوصی فیلتر شد و بعد از ۹۰ روز با دستور قاضی محمدی کشکولی، ریاست شعبه ۷۹ کیفری استان تهران رفع فیلتر شد.[۵]

توقیف انتخاب با فشار شمخانی

سایت انتخاب همچنین در ۲۲ دی ماه ۹۸ در کانال تلگرامی اش، از شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی خواست که «استعفا دهد» اما تنها ۸ ساعت پس از انتشار این خبر، شورای عالی امنیت ملی ضمن شکایت از سایت انتخاب، به هیئت نظارت بر مطبوعات دستور داد این سایت را توقیف کند که در همان روز حکم توقیف سایت انتخاب از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات امضا شد.[۶]

توهین به رهبری

فقیهی در ۴ اسفند ۱۳۹۸ در توییتر خود نسبت به اعلام مجرمیتش به اتهام توهین به رهبری چنین نوشت:[۷]

امروز به اتهام توهین به مقام معظم رهبری در دادگاه مطبوعات و هیات منصفه مجرم شناخته شدم.

علت: انتشار کامنتی طی ۲۰ دقیقه در سایت انتخاب، حذف فوری آن! و انتشار عکس و فیلم آن در رسانه های سوپر انقلابی برای پرونده سازی علیه همکار خود!

شرحی دیگر بر این «جور» نیست؛ واژگان، خود گویایند!

افشاگری‌ها

ساخت و ساز عیر قانونی رئیس جمهور

اولین‌ بار مصطفی فقیهی گقت که روحانی «قصد مهاجرت به جماران» را دارد و برای این کار در زمینی که دارای کاربری «باغ» است و فاقد مجوز از شهرداری است، ساخت‌و‌ساز را شروع کرده است. او همچنین طوماری از اهالی جماران مبنی بر مخالفت با چنین اقدامی را منتشر کرده بود. محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران هم با بازتوییت نوشته فقیهی، «صحت» بروز این تخلف را تائید کرد.[۸][۹][۱۰] در نهایت بیست و چهار ساعت پس از افشاگری فقیهی، طبقه سوم ملک رئیس جمهور در جماران تخریب شد.[۱۱][۱۲][۱۳]

آمار کشته شدگان کرونا در ایران

مصطفی فقیهی به دلیل افشای خبر «فوت ۲۰۰۰ ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا» در توییترش،[۱۴] جنجال بسیاری در رسانه های داخلی و ‌خارجی ایجاد کرد و باعث حمله تندروهای حامی حکومت به او شد که فقیهی را متهم به «انتشار اخبار دروغ» و «از بین بردن امنیت روانی مردم» می کردند. مقامات رسمی دولت ایران، تا این زمان تنها مرگ ۱۷۶ نفر ایرانی را تایید کرده بودند که ادعای فقیهی، ۱۰ برابر بیش از آمار رسمی را نشان می داد.[۱۵][۱۶]

بسیاری از رسانه های محافظه کار و اصولگرا با انتشار اخبار متعدد و درخواست از رییس قوه قضاییه، خواستار برخورد با فقیهی شدند که نهایتا در ۲۰ اسفند، او به دلیل این نشر اکاذیب به شعبه ویژه دادسرای رسانه احضار شد.[۱۷][۱۸][۱۹] و برخی رسانه ها نظیر رادیو فردا نیز از بازداشت او خبر دادند[۲۰] که چند روز بعد، فقیهی بازداشت خود را تکذیب و اعلام کرد در رابطه با توییت «۲ هزار فوتی کرونا» چند بار احضار شده و توضیحاتی در این زمینه ارائه داده است.[۲۱]

جعل مدرک نماینده مجلس

فقیهی اسنادی را در ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در کانال تلگرامی خود مبنی بر جعلی بودن مدرک سینا کمال‌خانی منتشر کرد.[۲۲] وی معتقد است کمال‌خانی مدرک کارشناسی ارشد جامعه شناسی خود را از موسسه آموزش عالی تفتان جعل کرده است چراکه دانشگاه مذکور، فاقد رشته مذکور و مقطع کارشناسی ارشد است.[۲۳][۲۴][۲۵] عباسعلی کدخدایی نیز روز بعد این مطلب را تایید کرده است.[۲۶][۲۷]

علت عزل رضا رحمانی از وزارت صمت

مصطفی فقیهی در توییتر مطلبی را مبنی بر علت عزل رضا رحمانی منتشر کرد و در آن چنین نوشت:[۲۸]

‏واعظی⁩ همان مردی که رفاقتش با رضا رحمانی⁩، عامل انتصاب او به ⁧#وزارت_صمت⁩ بود، حالا همان واعظی، عامل براندازی رحمانی شده است! واعظی بدنبال ایجاد وزارت بازرگانی و سپس تعیین دو وزیر دیگر و حذف پنهانی رحمانی بود! رحمانی هم مقاومت کرد و مانع جداسازی وزارت بازرگانی شد. لذا تاب واعظی سرآمد، روحانی را وسوسه کرد و پراید⁩ بهانه‌ای شد برای پایان وزارت بی‌تجربه‌ترین و ضعیف‌ترین وزیر تاریخ صنعت! این اتفاق، گرچه زشت و خلاف اخلاق بود، اما عملاً به سود وزارت صمت، دولت و مردم تمام خواهد شد.

منابع

  1. http://entekhab.ir/fa/about
  2. «در خصوص فیلترینگ انتخاب، مصطفی فقیهی: این بار؛ علیه فیلتر گنندگان اقدامی قاطع و قانونی می کنیم | Reporters sans frontières». RSF. ۲۰۰۷-۰۹-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۲۷.
  3. http://www.asriran.com/fa/news/299178/فقیهی-مدیر-سایت-انتخاب-آزاد-شد
  4. http://www.irna.ir/fa/News/81025133/سایر/نامه_زیبا_کلام_سایت_انتخاب_را_فیلتر_کرد
  5. http://www.isna.ir/fa/news/93101005594/-انتخاب-رفع-فیلتر-شد
  6. https://www.radiofarda.com/amp/30375160.html
  7. «واکنش مصطفی فقیهی صاحب امتیاز «انتخاب» به اعلام مجرمیتش به اتهام توهین به رهبر معظم انقلاب». انتخاب.
  8. «دفتر ریاست جمهوری ساخت خانه چهار هزار متری برای حسن روحانی را تکذیب کرد». رادیو زمانه. ۲۰۲۰-۰۶-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۱.
  9. «نهاد ریاست‌ جمهوری: ساخت ملک چهار هزار متری برای روحانی کذب است». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۱.
  10. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «خبر ساخت منزل مسکونی در ملک جماران برای حسن روحانی تکذیب شد | DW | 20.06.2020». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۱.
  11. «ساخت‌وساز غیرقانونی رئیس جمهور در نیاوران». ایمنا. ۲۰۲۰-۰۶-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۱.
  12. «ماجرای-تخریب-ملک-جنجالی-در-جماران». www.tabnak.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۱.
  13. «ماجرای ساخت و ساز دولت در جماران؛ طبقه غیرمجاز تخریب شد | ملک متعلق به رئیس جمهور است؟». همشهری آنلاین. ۲۰۲۰-۰۶-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۱.
  14. «وبسایت رسمی اتحادیه آزاد کارگران ایران | خبر». وبسایت رسمی اتحادیه آزاد کارگران ایران. ۲۰۲۰-۰۳-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۱.
  15. نت، العربية (۲۰۲۰-۰۳-۰۹). «خبرگزاری انتخاب: آمار واقعی مرگ‌ومیر کرونا در ایران 2000 نفر است». العربية نت. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۱.
  16. ««آمار واقعی مرگ و میر بر اثر کرونا را نمی‌گویید؟»/ ماجرای بازنمایی غیرواقعی «انتخاب» برای بیشتر دیده شدن». snn.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۱.
  17. ««درگذشت بیش از ۲۰۰۰ نفر در اثر ابتلا به کرونا در ایران»». سایت ملیون ایران. ۲۰۲۰-۰۳-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۱.
  18. «احضار فقیهی و دهباشی به دادسرا به دلیل انتشار اخبار کذب کرونایی». ana.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۱.
  19. منوتو، اتاق خبر. «مصطفی فقیهی صاحب امتیاز سایت انتخاب و حسین دهباشی مستندساز به اتهام «انتشار اخبار کذب کرونایی» به دادسرا احضار شدند.pic.twitter.com/ewwkZilaXy». @manotonews. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۱.
  20. «افزایش فشار برای محدود کردن اطلاع‌رسانی درباره کرونا؛ فقیهی بازداشت شد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۷.
  21. «تکذیب بازداشت مصطفی فقیهی، صاحب امتیاز سایت انتخاب». www.entekhab.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۳-۱۷.
  22. «مصطفی فقیهی». Telegram. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۲۷.
  23. «ماجرای جعلی بودن مدرک تحصیلی منتخب مجلس یازدهم چیست؟». شما نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۲۷.
  24. "- انتشار سندی از جعلی بودن مدرک نماینده منتخب مجلس". گیل خبر (به انگلیسی). Retrieved 2020-04-27.
  25. روزنو. «ادعای مجدد جعلی بودن مدرک آقای نماینده». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۲۷.
  26. «کدخدایی: وزارت علوم مدرک تحصیلی سینا کمالخانی را تایید نکرد». PANA.IR. ۲۰۲۰-۰۴-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۲۷.
  27. «توضیحات کدخدایی درباره مدرک تحصیلی منتخب تفرش». fararu.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۴-۲۷.
  28. «توییت مصطفی فقیهی در مورد برکناری وزیر صمت/ همان که رحمانی را آورد، عامل براندازی اش هم شد». خبر فوری - اخبار فوری و لحظه ای | در لحظه با خبر شوید. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۲۰.