رنگ پوست انسان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از برنامهٔ همراه ویرایش با برنامهٔ اندروید
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از برنامهٔ همراه ویرایش با برنامهٔ اندروید
خط ۴۷: خط ۴۷:
سرخ پوستان
سرخ پوستان


ساکنان بومی [[قاره آمریکا]] را سرخ پوست مینامند نظریه ای وجود دارد که میگوید سرخ پوستان اقوامی زرد پوست بوده که در شرق آسیا میزیستند که برای کشف زمین های جدید از طریق [[تنگهٔ برینگ]] به آمریکا نقل مکان کرده اند که به خاطر شرایط آب و هوایی مخصوص این قاره به این رنگ پوست در آمده اند.
ساکنان بومی [[قاره آمریکا]] را سرخ پوست مینامند نظریه ای وجود دارد که میگوید سرخ پوستان اقوامی زرد پوست بوده که در شرق آسیا میزیستند که برای کشف زمین های جدید از طریق [[تنگه برینگ]] به آمریکا نقل مکان کرده اند که به خاطر شرایط آب و هوایی مخصوص این قاره به این رنگ پوست در آمده اند.


دورگه ها
دورگه ها

نسخهٔ ‏۱۸ نوامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۴۱

نقشه پراکندگی رنگ پوست مقیاس کروماتیک فن لوشان در سال ۱۹۴۰

رنگ پوست انسان به وجود ملانین‌ها در پوست بازمی‌گردد. پوست انسان‌ها طیف رنگی از مشکی تا سفید و به علت وجود رگ‌ها مایل به صورتی است.[۱] تنوع در رنگ پوست انسان، اساساً به مسائل ژنتیکی ارتباط دارد، اگرچه علل تکامل در این رابطه کاملاً مشخص نیست. مطابق با تحقیقات علمی انجام شده، بیشترین تنوع رنگ پوست به منطقه آفریقای سیاه تعلق دارد.[۲]

انواع رنگ پوست

رنگ پوست یخی

این نوع از رنگ پوست بیشتر در افرادی دیده میشود که دارای اختلال آلبینیسم یا زالی و به دلیل کمبود بیش از حد ملانین و رنگ دانه های پوست میباشد.

رنگ پوست سفید مهتابی

این رنگ پوست از خانواده رنگ پوست های گرم میباشد، در این رنگ پوست لایه های پوست بسیار کم بوده و به خاطر نماین بودن رگ ها گونه ها به رنگ سرخ درآمده است رنگ موی روشن و چشمان رنگی بیشتر در این افراد شایع است(مانند مردم شبه جزیره اسکاندیناوی و آلمان)

رنگ پوست سفید

طیف رنگ پوست این افراد از بین بی رنگ (مانند مردم روسیه،اوکراین و بلاروس) تا طیف هایی با درصد کمتر کشیده شده است (مانند اکثریت مردم اروپا)

رنگ پوست سفید متوسط

این نوع رنگ پوست دارای درصد سفیدی کمتر نسبت به رنگ پوست های بالاست و دارای میزان مناسبی از رنگدانه است (مانند مردم ترکیه ، شمال هند و ایران.)

رنگ پوست برنزه

رنگ پوست برنزه به دلیل در معرض نور خورشید قرار گرفتن در مکان های با آب و هوای ساحلی و مرطوب است (مانند مردم ساکن سواحل دریایمدیترانه و شبه جزیره بالکان)

رنگ پوست سبزه روشن

این رنگ پوست مخلوطی از رنگهای سفید و سیاه است که به زردی مایل و در شمال آفریقا دیده میشود. (مانند مردم مصر و مراکش)

رنگ پوست سبزه تیره

رنگ پوست سبزه تیره این رنگ پوست نیز همانند رنگ پوست سبزه روشن است اما بجای زرد بیشتر به قهوه ای مایل است.(مانند مردم کشورهای میانه قارهٔ آفریقا.)

رنگ پوست شکلاتی

این رنگ را بیشتر در بومیان کشور استرالیا شاهد هستیم که رنگ قهوه ای مایل به سرخ است.

رنگ پوست سیاه

رنگ پوست سیاه از اواسط آفریقا شروع شده و تا پایین ترین نقطه این قاره ادامه یافته است البته در جنوبی ترین مناطق هند نیز یافت میشود و دارای طیف های مختلفی بین سیاه مایل به خاکستری تا تیره ترین طیف رنگ پوست سیاه است.

رنگ پوست زرد

رنگ پوست زرد یکی از بیشترین نوع رنگ پوست در میان انسان هاست که شامل مردمان کشور های شرق آسیاییست که روشن ترین آنها که در کشورهای کره شمالی،کره جنوبی ،ژاپن و چین و تا طیف های تیره تر آن مانند مردم مغولستان و اسکیمو ها را شاهد هستیم.

سرخ پوستان

ساکنان بومی قاره آمریکا را سرخ پوست مینامند نظریه ای وجود دارد که میگوید سرخ پوستان اقوامی زرد پوست بوده که در شرق آسیا میزیستند که برای کشف زمین های جدید از طریق تنگه برینگ به آمریکا نقل مکان کرده اند که به خاطر شرایط آب و هوایی مخصوص این قاره به این رنگ پوست در آمده اند.

دورگه ها

دورگه ها حاصل ازدواج بین نژاد های مختلف هستند. بیشترین دورگه ها:

  • دورگه های سیاه-سفید

که بیشترین آنها در قاره آمریکای شمالی و اروپا و نیمه جنوبی شبه جزیره هند هستند.

  • دورگه های سیاه-زرد

که در کشور های جنوب شرق آسیا ساکن هستند مانند مالزی ، اندونزی و همینطور فیلیپین

  • دورگه های سفید-زرد

این دورگه ها در قسمت هایی از نیمه آسیایی روسیه و کشور های اوزبکستان ، قرقیزستان و قزاقستتان ساکن هستند.

  • دورگه های سفید-سرخ

این دورگه ها نیز ساکن کشور های قاره آمریکای شمالی مانند ایالات متحده و کانادا میباشند.

منابع

  1. (Walters و Roberts 2008، ص. 61).
  2. Relethford, JH (2000). "Human skin color diversity is highest in sub-Saharan African populations". Human biology; an international record of research. 72 (5): 773–80. PMID 11126724.

[۱]

  1. روش های تشخیص رنگ پوست