ال پاسو، تگزاس: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۱°۴۷′۲۵″ شمالی ۱۰۶°۲۵′۲۴″ غربی / ۳۱٫۷۹۰۲۸°شمالی ۱۰۶٫۴۲۳۳۳°غربی / 31.79028; -106.42333
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب: برگردانده‌شده
به نسخهٔ 27623628 از Rezabot (بحث) برگردانده شد: ترجمه ماشینی و نادرست (توینکل)
برچسب: خنثی‌سازی
خط ۸۱: خط ۸۱:


۷۷٪ مردم ال پاسو سفیدپوست هستند که از میان آن‌ها ۶۲٪ تبار [[اسپانیایی]] دارند. حدود نیم درصد آنان را [[سرخپوستان ایالات متحده آمریکا|سرخپوستان آمریکایی]] تشکیل داده و ۳ درصد نیز [[آمریکایی آفریقایی‌تبار]] هستند. سایر اهالی ال پاسو را مهاجرین و دورگه‌ها تشکیل می‌دهند.
۷۷٪ مردم ال پاسو سفیدپوست هستند که از میان آن‌ها ۶۲٪ تبار [[اسپانیایی]] دارند. حدود نیم درصد آنان را [[سرخپوستان ایالات متحده آمریکا|سرخپوستان آمریکایی]] تشکیل داده و ۳ درصد نیز [[آمریکایی آفریقایی‌تبار]] هستند. سایر اهالی ال پاسو را مهاجرین و دورگه‌ها تشکیل می‌دهند.
== تاریخچه ==
=== اولین سال های شهر ===
منطقه ال پاسو برای هزاران سال اسکان بشر داشته است ، همانطور که توسط نکات فولسوم از شکارچیانی که در تانک های هوکو پیدا شده اند مشهود است. شواهد حاکی از 10،000 تا 12،000 سال سکونت انسان است. [17] نخستین فرهنگهای شناخته شده منطقه ، کشاورزان ذرت بودند. با ورود اسپانیایی ها ، قبایل مانسو ، سوماً و ژومانو در این منطقه سکونت داشتند. اینها متعاقباً در فرهنگ Mestizo همراه با مهاجران از مرکز مکزیک ، اسیران Comanchería و Genízaros اقوام مختلف گنجانیده شدند.

کاشف اسپانیایی دون خوان دو اوته در سال 1550 در زاکاتکاس ، زاکاتکاس ، مکزیک متولد شد و اولین کاوشگر جدید اسپانیا (مکزیک) بود که شناخته می شود ریو گراند را در نزدیکی ال پاسو مشاهده کرده است ، در 1598 ، [18] جشن تشییع شکرگذاری در آوریل در آنجا. 30 ، 1598 (چند دهه قبل از شکرگذاری زائران). با این حال ، چهار بازمانده از سفر Narváez ، الورو Nezez Cabeza د واکا ، Alonso del Castillo Maldonado ، آندرس Dorantes د Carranza ، و به بردگی خود Moor Estevanico ، تصور می شود که در اواسط دهه 1530 از این منطقه عبور کرده اند. [19] ال پاسو دل نورته (سیوداد Juárez امروزی) در ساحل جنوبی ریو براوو دل نورته (ریو گراند) در سال 1659 توسط فری گارسیا دو سانفرانسیسکو تأسیس شد. در سال 1680 ، دهکده کوچک ال پاسو به عنوان یک نتیجه از شورش Pueblo ، به عنوان پایگاه موقت برای مدیریت اسپانیایی قلمرو نیو مکزیک ، تا سال 1692 هنگامی که سانتافه آشتی شد و بار دیگر پایتخت شد.

انقلاب تگزاس (1836) به طور کلی در منطقه احساس نمی شد ، زیرا جمعیت آمریکایی اندک بود. بیشتر از 10٪ از جمعیت نیستند. با این حال ، تگزاس به عنوان بخشی از معاهده منعقد شده با مکزیک ادعا شد و تلاش های بی شماری توسط تگزاس برای تقویت این ادعاها انجام شد. با این حال ، روستاهایی که از الآن پازو و مناطق اطراف آن تشکیل شده بودند ، در اصل یک جامعه خودمختار بودند و هر دو نماینده دولت مکزیک و دولت تکسان برای کنترل در حال مذاکره بودند تا اینکه تگزاس در سال 1846 به طور برگشت ناپذیر کنترل را به دست گرفت. در طول این بازآزمایی ، 1836-1836 با این حال آمریکایی ها همچنان به تسویه حساب منطقه ادامه دادند. در اواسط دهه 1840 ، درکنار شهرک های طولانی اسپانیایی اسپانیایی مانند رانچو خوان خوان ماریا پونس د لون ، مهاجران آنگلو مانند سیمون هارت و هیو استفنسون اجتماعات پر رونق شهرک نشینان آمریکایی را بخاطر بیعت با تگزاس تأسیس کرده بودند. استفنسون ، که با اشرافیت محلی اسپانیایی ازدواج کرده بود ، رانچو دو سان خوزه د لا کنکوردیا را تاسیس کرد ، که هسته شهرکهای آنگلو و اسپانیایی در محدوده ال-پازو امروزی ، در سال 1844 شد: جمهوری تگزاس ، که ادعا کرد این منطقه ، یک تکه از تجارت سانتافه را می خواست. پیمان گوادالوپ هیدالگو به طور موثری شهرکهای ساحل شمالی بخش رودخانه ایالات متحده را از Old El Paso del Norte در طرف مکزیک جدا کرد. [20] مرز فعلی تگزاس - نیومکزیکو که قرار دارد ال پاسو را در سمت تگزاس قرار دهد ، در مصالحه 1850 ترسیم شد.

ال پاسو بزرگترین شهرک در نیو مکزیک به عنوان بخشی از جمهوری مکزیک تا زمان ورود به ایالات متحده در سال 1848 باقی ماند ، هنگامی که پیمان گوادالوپ هیدالگو مشخص کرد که این مرز باید در شمال ال پاسو د نورته در اطراف کلیسای جامع سیوداد جوزارز اجرا شود. بخشی از ایالت Chihuahua.

شهرستان ال پاسو در مارس سال 1850 با سان الیزاریو به عنوان اولین کرسی شهرستان تاسیس شد. مجلس سنای ایالات متحده مرز بین تگزاس و نیومکزیکو را در موازی 32 قرار داد ، بنابراین عمدتاً تاریخ و توپوگرافی را نادیده گرفته است. یک پست نظامی به نام "The Post مقابل El Paso" (به معنای مخالف El Paso del Norte ، در سراسر Rio Grande) در سال 1849 در Coons 'Rchcho در کنار شهرک فرانکلین تاسیس شد ، که هسته اصلی ال پاسو آینده ، تگزاس شد. پس از ترک ارتش در سال 1851 ، رانچو به حالت پیش فرض درآمد و مجدداً مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1852 یک اداره پست در مزرعه ای با نام El Paso به عنوان نمونه ای از نامگذاری نام مرزی مرزی تأسیس شد تا اینکه El Paso del Norte در سال 1888 به Juarez تغییر نام داد. پس از تغییر دست دو بار بیشتر شرکت El Paso در سال 1859 تاسیس شد. این ملک را خریداری کرد و آنسون میلز را به استخدام خود درآورد تا شهر را بررسی کند و طرح خیابان فعلی مرکز شهر ال پاسو را تشکیل دهد. [21]

ال پاسو حدود سال 1880
در طول جنگ داخلی ، یک کنفدراسیون در این منطقه حضور داشت تا اینکه در سال 1862 توسط ستون اتحادیه کالیفرنیا به اسارت درآمد. در آن زمان مقر 5 پیاده داوطلبانه هنگ 5 کالیفرنیا تا دسامبر 1864 بود. [22]

نقشه شهر در سال 1886
پس از نتیجه گیری از جنگ داخلی ، جمعیت شهر با رشد تگزاس به سمت روستاها ادامه یافت و به زودی اکثریت شد. خود El Paso ، که در سال 1873 گنجانیده شده است ، شامل جوامع کوچک منطقه ای است که در امتداد رودخانه توسعه یافته بودند. در دهه 1870 ، جمعیتی از 23 سفیدپوست غیر اسپانیایی و 150 اسپانیایی اسپانیایی گزارش شد. [23] با ورود خطوط ریلی جنوب اقیانوس آرام ، تگزاس و اقیانوس آرام و راه آهن های آتیسون ، توپکا و سانتافه در سال 1881 ، جمعیت تا سال 189 به 10 هزار نفر افزایش یافت.
سرشماری 0 ، با تعداد زیادی از انگلیسی ها ، مهاجران اخیر ، مهاجران قدیمی اسپانیایی و ورودهای اخیر از مکزیک. موقعیت El Paso و همچنین ورود این تازه واردان وحشی بیشتر باعث شده است که این شهر به دلیل بی قانونی بودن ، به یک شهر مسکونی خشن و وحشی معروف به "پایتخت شش تیرانداز" معروف شود. [21] در حقیقت ، فحشا و قمار تا زمان جنگ جهانی اول شکوفا شد ، هنگامی که وزارت ارتش به مقامات ال پاسو فشار می آورد تا معاون خود را سرکوب کنند (بدین ترتیب به نفع معاون در همسایگان سیوداد جوارز). با سرکوب تجارت معاونت و در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی شهر ، این شهر به عنوان یک مرکز برتر تولید ، حمل و نقل و خرده فروشی ایالات متحده آمریکای جنوبی غربی در حال توسعه است.
=== سال 1990 ===
در سال 1909 ، ویلیام هوارد تفت و پورفیریو دیاز برنامه ریزی اجلاس در ال پاسو ، تگزاس ، و سیوداد یوآرز ، مکزیک ، اولین جلسه تاریخی بین رئیس جمهور آمریکا و یک رئیس جمهور مکزیک و همچنین اولین باری که یک رئیس جمهور آمریکا از مرز به مکزیک عبور می کند. [24] اما تنش ها در هر دو طرف مرز ، از جمله تهدید به ترور افزایش یافت ، از این رو تگزاس رنجرز ، 4000 سرباز آمریکایی و مکزیکی ، مامورین سرویس مخفی ایالات متحده ، عوامل FBI و مارشال های ایالات متحده برای تأمین امنیت فراخوانده شدند. [25] فردریک راسل برنزام ، پیشکسوت مشهور ، مسئولیت 250 جزئیات امنیت خصوصی را به استخدام جان هیس هموند بر عهده داشت ، که علاوه بر داشتن سرمایه گذاری های بزرگ در مکزیک ، دوست نزدیک تفت از ییل و نامزد معاون ریاست جمهوری آمریکا در سال 1908 بود. . [26] [27] در شانزدهم اکتبر ، روز قله ، بورنهام و شخصی C.R. مور ، یک تگزاس رنجر ، مردی را کشف کرد که دارای یک تپانچه نخل پنهان در حال ایستاده در ساختمان اتاق بازرگانی ال پاسو در امتداد مسیر فرایند بود. [28] [29] برنهام و مور تنها چند پا از تفت و داز ، قاتل را اسیر ، خلع سلاح کردند و دستگیر کردند. [30] [31] تا سال 1910 ، تعداد زیادی از مردم در این شهر آمریکایی ها بودند که محیطی مستقر را ایجاد می کردند. با این حال ، این دوره کوتاه مدت بود زیرا انقلاب مکزیک تأثیر زیادی بر این شهر گذاشت و هجوم پناهندگان - و سرمایه - را به شهر شلوغ شلوغ آورد. روزنامه ها ، تئاترها ، خانه های سینما و مدارس به زبان اسپانیایی تأسیس شدند ، بسیاری از آنها با حمایت طبقه متوسط ​​پناهندگان مکزیکی پررونق. تعداد زیادی از روحانیون ، روشنفکران و بازرگانان به ویژه در بین سالهای 1913 تا 1915 به این شهر پناه بردند. در سال 1915 و بار دیگر در 1916 و 1917 جوامع مختلف انقلابی مکزیک برنامه ریزی ، صحنه سازی و حمله حملات خشونت آمیز علیه هر دو Texans و مخالفان سیاسی مکزیکی خود در ال پاسو انجام دادند. این وضعیت سرانجام منجر به نقشه وسیع دو سن دیگو شد که منجر به قتل 21 شهروند آمریکایی شد. [32] انتقام جویی های بعدی توسط شبه نظامیان محلی به زودی باعث تشدید خشونت ها شد ، و تخمین زده می شود که تقریباً 300 مکزیکی و مکزیکی-آمریکایی جان خود را از دست دادند. این اقدامات تقریباً در تمام ساکنان کل دره پایین ریو گراند ، و در نتیجه میلیون ها دلار ضرر به همراه داشت. نتیجه نهایی برنامه سن دیگو دشمنی دیرینه بین دو قومیت بود. [32]

به طور همزمان ، سایر Texans و آمریکایی ها به این شهر جا به جا شدند و تا سال 1920 ، به همراه نیروهای ارتش آمریکا ، جمعیت از 100000 نفر فراتر رفت و سفیدپوستان غیر اسپانیایی بار دیگر در اکثریت واضح بودند. با این وجود ، این شهر تفکیک بین مکزیکی ها و مکزیکی-آمریکایی ها با سفید پوستان غیر اسپانیایی را افزایش داد. در پاسخ ، کلیسای کاتولیک کوشید تا بیعت جامعه مکزیک-آمریکایی را از طریق آموزش و سازمانهای مربوط به مشارکت سیاسی و مدنی از جمله صندوق رفاه ملی کاتولیک به دست آورد. [33] در سال 1916 ، اداره سرشماری جمعیت El Paso را 53٪ مکزیکی و 44٪ سفید پوستان غیر اسپانیایی گزارش داد. [34] معادن و سایر صنایع به تدریج در این منطقه توسعه یافتند. راه آهن ال پاسو و شمال شرقی در سال 1897 منشور شد ، تا به استخراج منابع طبیعی مناطق اطراف ، به ویژه در جنوب شرقی قلمرو نیومکزیکو کمک کند. دهه 1920 و 1930 شاهد ظهور توسعه عمده تجارت در شهر بود که تا حدودی با استفاده از bootlegging دوران منع امکان پذیر بود. [21] با این حال ، از بین بردن ارتش و رکود اقتصادی کشاورزی که اولین بار در مکانهایی مانند ال پاسو رخ داده است ، پیش از این که رکود بزرگ در شهرهای بزرگ احساس شود ، در شهرها به سختی برخورد کرد. به نوبه خود ، مانند بقیه ایالات متحده ، دوره رکود اقتصادی به شدت در این شهر روبرو شد و جمعیت ال پاسو در پایان جنگ جهانی دوم با بیشتر تلفات جمعیت ناشی از جامعه سفیدپوست غیر اسپانیایی کاهش یافت. با این وجود ، سفید پوستان غیر اسپانیایی تا دهه 1940 اکثریت باقی ماندند.

در طول و پس از جنگ ، گسترش نظامی در این منطقه و همچنین اکتشافات نفتی در حوضه پرمین (آمریکای شمالی) به گسترش سریع اقتصادی در اواسط دهه 1900 کمک کرد. ذوب مس ، پالایش روغن و گسترش صنایع با دستمزد پایین (به ویژه تولید پوشاک) باعث رشد شهر شد. علاوه بر این ، عزیمت جمعیت روستایی منطقه ، که عمدتاً سفیدپوست غیر اسپانیایی بود ، به شهرهایی مانند ال پازو ، منجر به انفجار کوتاه مدت سرمایه و نیروی کار شد. با این حال ، این با خروج های اضافی آمریکایی های طبقه متوسط ​​به سایر نقاط کشور که مشاغل جدید و بهتر با درآمد بیشتری را ارائه می دهند ، متعادل شد. به نوبه خود ، مشاغل محلی به جنوب به فرصتهایی که توسط کار ارزان مکزیکی فراهم شده بود نگاه می کردند. علاوه بر این ، از سال 1942 تا 1956 شاهد برنامه دستبند بودیم که کار ارزان مکزیکی را به منطقه روستایی آورد تا بتواند ضرر و زیان جمعیت سفید پوستان غیر اسپانیایی را جایگزین کند. این مهاجران نیز به نوبه خود ، به دنبال مشاغل با درآمد بهتر ، به ال پاسو نقل مکان کردند. تا سال 1965، اسپانیایی ها بار دیگر اکثریت بودند. در همین حال ، گسترش پس از جنگ در دهه 1960 دوباره آهسته شد ، اما این شهر با پیوستن به محله های اطراف و در بخش اعظم به دلیل روابط اقتصادی قابل توجه خود با مکزیک ، به رشد خود ادامه داد.

اعتصاب فراه ، 1972-1974 ، در ال پاسو ، تگزاس رخ داد. این اعتصاب توسط Chicanas یا زنان آمریکایی مکزیکی آغاز و به رهبری شرکت تولیدی فراه ، یکی از بزرگترین کارخانه های این شهر ، سازماندهی نشده ، دستمزد پایین ، تبعیض ، فایده ، فایده ، عدم بی طرفی جنسیتی ، خطرات بهداشتی و ایمنی ، و سهمیه های دست نیافتنی. [35] ماه تگزاس اعتصاب فراه را "اعتصاب قرن" توصیف کرد. [36]

در 3 آگوست 2019 ، یک تیراندازی گسترده / یک حمله تروریستی داخلی توسط یک فرد سوپر مارسیست سفید پوست در والمارت در ال پاسو اتفاق افتاد که 22 نفر کشته و 24 نفر دیگر


== مراکز تحصیلی ==
== مراکز تحصیلی ==
خط ۱۴۹: خط ۱۲۱:
[[رده:مرکز شهرستان‌های تگزاس]]
[[رده:مرکز شهرستان‌های تگزاس]]
[[رده:مناطق مسکونی بنیان‌گذاری‌شده در ۱۶۵۹ (میلادی)]]
[[رده:مناطق مسکونی بنیان‌گذاری‌شده در ۱۶۵۹ (میلادی)]]
[[رده:مناطق ویژه اقتصادی ایالات متحده آمریکا]]

نسخهٔ ‏۱۷ نوامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۷:۰۴

El Paso
ال پاسو
City of El Paso
شهر ال پاسو در ایالت تگزاس
شهر ال پاسو در ایالت تگزاس
پرچم El Paso
پرچم
نشان رسمی El Paso
مهر
لقب(ها): 
ستاره جنوب غرب
موقعیت در تگزاس
موقعیت در تگزاس
مختصات:
کشورآمریکا
ایالتتگزاس
شهرستانبروستر
تأسیس۱۶۸۰
مدیریت
 • شورای شهرOscar Leeser (شهردار)
مساحت
 • ال پاسو[[۱ E+خطای عبارت: نویسه نقطه‌گذاری شناخته نشده «۶»_m²|۲۵۶٫۳ مایل مربع]] (۶۶۳٫۷ کیلومتر مربع)
 • خشکی۲۵۵٫۳ مایل مربع (۶۶۱٫۱ کیلومتر مربع)
 • آب۱٫۰ مایل مربع (۲٫۶ کیلومتر مربع)
جمعیت
 • ال پاسو۶۴۹٬۱۳۳
 • برآورد 
(۲۰۱۵)[۲]
۶۸۱٬۱۲۴ (۲۰ام)
 • کلان‌شهری
۸۳۸٬۹۷۲
 • CSA
۱٬۰۵۳٬۲۶۷
نام اهلیت(ها)El Pasoan
کد پستی
۷۹۹۰۰–۷۹۹۹۹،
۸۸۵۰۰–۸۸۵۹۹
پیش‌شماره(های) تلفن۹۱۵، ۵۷۵
FIPS code۴۸–۲۴۰۰۰
GNIS۱۳۸۰۹۴۶[۳]
فرودگاه اصلیفرودگاه بین‌المللی ال پاسو (ELP)
فرودگاه ثانویفرودگاه صحرایی ارتشی بیگز
وبگاه

ال پاسو (به اسپانیایی: El Paso) شهری مرزی است در ایالت تگزاس از کشور ایالات متحده آمریکا و کشور مکزیک. این شهر که در غرب تگزاس واقع شده‌است، بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۰ در حدود ۶۴۹٬۱۲۱ نفر جمعیت داشته‌است.[۴] ال پاسو ششمین شهر بزرگ ایالت تگزاس و نوزدهمین شهر پرجمعیت ایالات متحده آمریکا است. رودخانه ریوگراند از منطقه ال‌پاسو عبور می‌کند و شهر در میان کوه‌هایی که با مکزیک نیز هم‌مرز هستند احاطه شده‌است.

شهر ال پاسو دانشگاهی بنام دانشگاه تگزاس در ال پاسو دارد که تأسیس آن به سال ۱۹۱۴ بازمی‌گردد و همچنین شعبه‌ای از دانشکده‌های مرکز علوم درمانی دانشگاه فناوری تگزاس در این شهر وجود دارد.

آب و هوای ال پاسو بیابانی است و تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد و خشک دارد. بالاترین میانگین درجه حرارت در یک ماه مربوط به ماه ژوئن با ۳۵٫۱۷ درجه سانتیگراد است. پایین‌ترین حالت میانگین درجه حرارت صفر درجه سانتیگراد در ماه ژانویه است.

۷۷٪ مردم ال پاسو سفیدپوست هستند که از میان آن‌ها ۶۲٪ تبار اسپانیایی دارند. حدود نیم درصد آنان را سرخپوستان آمریکایی تشکیل داده و ۳ درصد نیز آمریکایی آفریقایی‌تبار هستند. سایر اهالی ال پاسو را مهاجرین و دورگه‌ها تشکیل می‌دهند.

مراکز تحصیلی

دانشگاه‌ها

کتابخانه‌های عمومی

مراکز دیدنی

مرکز شهر. کوه‌های پشت شهر در کشور مکزیک قرار دارند.

منابع

  1. "American FactFinder". United States Census Bureau. Retrieved June 19, 2015.
  2. https://www.census.gov/content/dam/Census/newsroom/releases/2015/cb15-89_graphic.jpg
  3. "US Board on Geographic Names". United States Geological Survey. October 25, 2007. Retrieved January 31, 2008.
  4. "Factfinder" (به انگلیسی). Retrieved 10–08–2011. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)

پیوند به بیرون