رخ‌نمانگاری (برنامه‌نویسی): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''پروفایلینگ''' {{به انگلیسی|Profiling}} در [[برنامه‌نویسی دینامیک]]، به برنامه‌ای گفته می‌شود که معمولاً عملیات [[نظریه پیچیدگی محاسباتی]] را بر روی قسمت خاصی از برنامه اعمال می‌کند. بیشترین کاربرد پروفایلینگ در [[بهینه‌سازی]] است.
'''پروفایلینگ''' یا '''رُخ‌نمانگاری''' {{به انگلیسی|Profiling}} در مهندسی نرم‌افزار، (که به آن رخ‌نمانگاری برنامه یا رخ‌نمانگاری نرم‌افزار هم گفته می‌شود)، نوعی تحلیل برنامه پویا است که مثلا فضا (حافظه) یا پیچیدگی زمانی یک برنامه، استفاده از دستورالعمل خاص، یا فراوانی و مدت‌زمان فراخوانی توابع را اندازه‌گیری می‌کند. معمولا این اطلاعات رخ‌نمانگاری به بهینه‌سازی برنامه کمک می‌کند.

عملیات رخ‌نمانگاری از طریق مجهزسازی کد منبع برنامه یا حالت اجرایی دودویی آن به یک ابزار که '''رخ‌نمانگار''' {{به انگلیسی|profiler}} یا '''رخ‌نمانگار کد''' نامیده می شود به دست می‌آید. رخ‌نمانگارها از فنون متفاوتی استفاده می‌کنند، مثل روش‌های رویداد-محور، احتمالی، ابزاری، یا شبیه‌سازی.

'''پروفایلینگ''' یا '''رُخ‌نمانگاری''' {{به انگلیسی|Profiling}} در [[برنامه‌نویسی دینامیک]]، به برنامه‌ای گفته می‌شود که معمولاً عملیات [[نظریه پیچیدگی محاسباتی]] را بر روی قسمت خاصی از برنامه اعمال می‌کند. بیشترین کاربرد پروفایلینگ در [[بهینه‌سازی]] است.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۷ نوامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۶:۱۰

پروفایلینگ یا رُخ‌نمانگاری (به انگلیسی: Profiling) در مهندسی نرم‌افزار، (که به آن رخ‌نمانگاری برنامه یا رخ‌نمانگاری نرم‌افزار هم گفته می‌شود)، نوعی تحلیل برنامه پویا است که مثلا فضا (حافظه) یا پیچیدگی زمانی یک برنامه، استفاده از دستورالعمل خاص، یا فراوانی و مدت‌زمان فراخوانی توابع را اندازه‌گیری می‌کند. معمولا این اطلاعات رخ‌نمانگاری به بهینه‌سازی برنامه کمک می‌کند.

عملیات رخ‌نمانگاری از طریق مجهزسازی کد منبع برنامه یا حالت اجرایی دودویی آن به یک ابزار که رخ‌نمانگار (به انگلیسی: profiler) یا رخ‌نمانگار کد نامیده می شود به دست می‌آید. رخ‌نمانگارها از فنون متفاوتی استفاده می‌کنند، مثل روش‌های رویداد-محور، احتمالی، ابزاری، یا شبیه‌سازی.

پروفایلینگ یا رُخ‌نمانگاری (به انگلیسی: Profiling) در برنامه‌نویسی دینامیک، به برنامه‌ای گفته می‌شود که معمولاً عملیات نظریه پیچیدگی محاسباتی را بر روی قسمت خاصی از برنامه اعمال می‌کند. بیشترین کاربرد پروفایلینگ در بهینه‌سازی است.

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Profiling». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.