فریدون آسرایی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
←‏آلبوم‌ها: درست کردن فاصله مجازی
خط ۴۳: خط ۴۳:
* [[سرگذشت]] (۱۳۷۷)
* [[سرگذشت]] (۱۳۷۷)
* [[سلام]] (۱۳۸۰، ترانه)
* [[سلام]] (۱۳۸۰، ترانه)
* [[غریبه]](۱۳۸۳)
* [[غریبه]] (۱۳۸۳)
* ا[[ز تو دورم]] (۱۳۸۶، سروش)
* ا[[ز تو دورم]] (۱۳۸۶، سروش)
* [[ریمیکس]] (۱۳۸۷، ایران‌گام)
* [[ریمیکس]] (۱۳۸۷، ایران‌گام)

نسخهٔ ‏۴ نوامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۴:۰۲

فریدون آسرایی
فریدون آسرایی در سومین جشن سالانه موسیقی ما
نام هنگام تولدفریدون آسرایی
زادهٔ۱۵ مرداد ۱۳۳۵ ‏(۶۷ سال)
تهران
پیشه
پیشه موسیقی
ژانر
ساز(ها)
سال‌های فعالیت۱۳۷۶ تاکنون
ناشر(ان)

فریدون آسرایی (زادهٔ ۱۵ مرداد ۱۳۳۵) از خوانندگان پاپ، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز ایرانی‌ست.[۱]

زندگی‌نامه

فریدون آسرایی از خوانندگان پاپ ایرانی، متولد ۱۵ مردادماه ۱۳۳۵ در آسارا است. وی بعد از تحصیلات مقدماتی، در تیرماه ۱۳۶۶ به ونکوور کانادا مهاجرت کرد.

فریدون آسرایی سال ۱۹۸۸ گروه غزال و ۲ سال بعد هم گروه پرواز را با حضور کامران، هنگامه و رامین زمانی راه انداخت. "اولین سلام" با تنظیم رامین زمانی آلبوم اولش بود که ترانه‌هایش عبارتند از: اولین سلام، گل‌اندام، دختر بندر، جاده عشق، شاه‌چراغ، جدایی، اگه می‌شد، تو ای یار، و ایرانم؛ وی ترانه "خونه‌به‌خونه" را با پدرام کشتکار به ثبت رسانید.

پس از بازگشت از کانادا، فریدون آسرایی فعالیت‌های هنری خود در ایران را با آلبومی به نام "غریبه" آغاز کرد. بعد از آلبوم غریبه به ترتیب آلبوم‌های "از تو دورم"، "ریمیکس"، "خاطرات گمشده" و "عشق یعنی" را منتشر کرد.

از فعالیت‌های تلویزیونی وی می‌توان به حضور در شبکه نسیم به عنوان یکی از داوران برنامه شب کوک و خوانندگی سریال عاشقانه اشاره کرد.

افتخارات

  • جایزه بهترین آلبوم سال برای «عشق یعنی» با آهنگسازی امیرحسین محمودی به انتخاب کارشناسان موسیقی در سومین جشن سالانه موسیقی ما در سال ۱۳۹۴[۲]

آلبوم‌ها

پرونده:فریدون اسرایی و امیرحسین محمودی در کنسرت تهران.jpg
تصویری از فریدون آسرایی و رهبر ارکستر ایشان آقای امیرحسین محمودی در کنسرت تهران[۳]

کنسرت‌ها

در چند سال گذشته فریدون آسرایی به رهبری ارکستر امیرحسین محمودی[۴] کنسرت‌های بسیاری را در شهرهای مختلف ایران برگزار کرده که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد.[۵]در چندین سال اخیر کنسرت های فریدون آسرایی با استقبال بسیار خوبی از سمت مردم روبرو گشته است یکی از مهم ترین دلایل آن را میتوان حضور امیرحسین محمودی درکنار فریدون آسرایی دانست ب عنوان رهبرارکستر و هدایت‌کننده موزیسین‌ها در طول کنسرت دانست که یکی از مهم ترین دلایل استقبال پرشور مردم است.[۶]

منابع

  1. «به من بگویید «مهندس فریدون آسرایی»». ایسنا. ۱۹ دی ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۱۶ مه ۲۰۱۹.
  2. «برگزیدگان موسیقی ۹۴: حجت اشرف‌زاده، محمد اصفهانی، علیرضا قربانی، فریدون آسرایی، همایون شجریان و سهراب پورناظری». خبرگزاری ایلنا. ۱۳۹۴-۱۲-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۰۶.
  3. «کنسرت فریدون آسرایی12 تیر سالن میلاد نمایشگاه با رهبری ارکستر امیر حسین محمودی برگزار شد». هفتمین موج | رسانه خبری تحلیلی موسیقی ایران. ۲۰۱۹-۰۷-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۰۴.
  4. «کنسرت فریدون آسرایی ۱۲ تیر سالن میلاد». هفتمین موج. ۱۲ تیر ۱۳۹۸.
  5. «گفت‌وگوی «شهروند» با فریدون آسرایی، خواننده موسیقی پاپ». شهروند. ۱۶ دی ۱۳۹۴.
  6. «کنسرت فریدون آسرایی12 تیر سالن میلاد نمایشگاه با رهبری ارکستر امیر حسین محمودی برگزار شد». هفتمین موج | رسانه خبری تحلیلی موسیقی ایران. ۲۰۱۹-۰۷-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۱-۰۴.