رودخانه مرموز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ویرایش به‌وسیلهٔ ابرابزار:
خط ۷۴: خط ۷۴:
[[رده:فیلم‌های آمریکایی درباره انتقام]]
[[رده:فیلم‌های آمریکایی درباره انتقام]]
[[رده:فیلم‌های آمریکایی نئو نوآر]]
[[رده:فیلم‌های آمریکایی نئو نوآر]]
[[رده:فیلم‌های اقتباس شده از رمان‌های آمریکایی]]
[[رده:فیلم‌های اقتباس‌شده از رمان‌های آمریکایی]]
[[رده:فیلم‌های اقتباس شده از رمان‌های جنایی]]
[[رده:فیلم‌های اقتباس شده از رمان‌های جنایی]]
[[رده:فیلم‌های ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:فیلم‌های ایالات متحده آمریکا]]

نسخهٔ ‏۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۸:۲۰

رودخانه مرموز
پوستر اکران فیلم
کارگردانکلینت ایستوود
تهیه‌کنندهرابرت لورنتس
جودی جی. هویت
کلینت ایستوود
نویسندهبرایان هالگلند
بر پایهرمان رودخانه مرموز
اثر دنیس لهان
بازیگرانشان پن
تیم رابینز
کوین بیکن
لارنس فیشبرن
مارسیا گی هاردن
لورا لینی
آری گرینر
موسیقیکلینت ایستوود
فیلم‌بردارتام استرن
تدوین‌گرجوئل کاکس
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهبرادران وارنر
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۵ اکتبر ۲۰۰۳ (۲۰۰۳-۱۰-۱۵) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۳۷ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲۵ میلیون دلار
فروش گیشه۱۵۶٬۸ میلیون دلار

رودخانه مرموز (به انگلیسی: Mystic River) یا رودخانه میستیک یک فیلم معمایی درام از کلینت ایستوود، کارگردان آمریکایی است که بر اساس فیلمنامه‌ای از برایان هالگلند و بر اساس داستانی به همین نام از دنیس لهان به مدت ۱۳۷ دقیقه به فیلم تبدیل شده و در کشور آمریکا به زبان انگلیسی اکران شده‌است. فیلم ساختهٔ سال ۲۰۰۴ است و بازیگرانی چون شان پن به نقش جیمی مارکو، کوین بیکن به نقش شون دوین، تیم رابینز به نقش دیو بویل در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند که شون پن و تیم رابینز به‌ترتیب جایزهٔ بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر مکمل مرد را در هفتادوششمین دورهٔ اسکار سال ۲۰۰۴ از آن خود کردند.

این فیلم نامزد نخل طلای بهترین فیلم شد.

داستان

فیلم از سکانس سه پسربچه که در یکی از خیابان‌های آمریکا مشغول بازی در خیابان و حک کردن نام‌شان روی یک بلوک بتنی خیس هستند، آغاز می‌شود. ناگهان دِیْو بویل به دست کودک‌دزدانی ربوده می‌شود، ۳ روز متوالی مورد تجاوز جنسی دو مرد قرار می‌گیرد، تا آن که فرار می‌کند. داستان به ۲۵ سال بعد سفر می‌کند که دیو (با بازی تیم رابینز)، به خاطر مورد تجاوز واقع شدن در کودکی به شخصی گوشه‌گیر و منزوی و بیمار تبدیل شده و علی‌رغم آن که ازدواج کرده و یک فرزند دارد ولی هنوز آثار روانی تجاوز در کودکی بر او باقی مانده؛ جیمی مارکوم (با بازی شان پن) یک تبهکار با سابقه کیفری است؛ و شون دوین (با بازی کوین بیکن) پلیس شده‌است.

در یک اتفاق ناگهانی، دختر جیمی به‌شکلی اسرارآمیز کشته می‌شود. همزمان با آن واقعه، دیو متوجه می‌شود که یک بچه‌دزد، کودکی را دزدیده و قصد دارد با خود ببرد تا به او تجاوز کند و همان حادثه‌ای که برای دیو در ۲۵ سال پیش رقم خورد را برای این کودک رقم بزند. دیو با آن مرد درگیر می‌شود و آن کودک را فراری می‌دهد و در نتیجه این درگیری، آن کودک‌دزد کشته می‌شود؛ ولی دیو از این که ماجرا را به دیگران و پلیس بگوید، می‌ترسد. با لباس خونین به خانه می‌رود و به همسرش می‌گوید که با فردی شرور درگیر شده.

شواهد به گونه‌ای کنار هم چیده می‌شوند که پلیس به دیو بابتِ قتلِ دختر جیمی مشکوک می‌شود و همسر دیو نیز یقین پیدا می‌کند که دیو آن دختر را کشته‌است و این را به جیمی می‌گوید. جیمی که تشنه انتقام است، دیو را به محلی متروکه می‌برد تا انتقام بگیرد. به دیو می‌گوید که سال‌ها پیش در همین مکان جاست ری را به قتل رسانده در حالی که رِی دائماً التماس می‌کرده که به او رحم کند و با قتل او، بچه‌هایش را یتیم نکند. جیمی می‌گوید «وقتی رِی را داشتم می‌کشتم، بهم التماس می‌کرد و می‌گفت که من را می‌شناسه و می‌دونه که من آدم خوبی هستم. تو چی فکر می‌کنی دِیو؟! به نظرت من آدم خوبی هستم؟». دیو متوجه می‌شود که در چه دردسری افتاده ولی باز به خاطر ضعف‌های روانی و ترس شدیدی که بر او غلبه یافته، قادر به دفاع از خود نیست. هرچه بحث بیش‌تر ادامه می‌یابد، دیو لکنت زبانش بیش‌تر می‌شود و جیمی هم حرف‌های دیگری از لحظات قتل رِی می‌گوید: «وقتی سر رِی را زیر آب گرفته بودم تا خفه بشه، احساس می‌کردم که خدا داره بهم نگاه می‌کنه ولی اهمیتی نمی‌دادم». التماس‌های دیو به جیمی برایش فایده‌ای ندارند و همه متفق‌اند که دیو قاتل دختر جیمی است و جیمی دیو را با ضربه چاقو مجروح می‌کند و با گفتن «این قسمت مسیر را باید تنهایی بروی» به او می‌فهماند که راه زیادی تا مرگ ندارد و همان موقع با شلیک گلوله، دیو را می‌کشد.

فردای آن روز شون از طرف نیروی پلیس به جیمی اطلاع می‌دهد که قاتلین واقعی دخترش را دستگیر کرده‌اند و جیمی می‌فهمد که دیو راست می‌گفته که بی‌گناه بوده. در پایان فیلم، همسر دیو به پلیس اطلاع می‌دهد که دیو مفقود شده، و فرزند آن‌ها در جمعیت شهر دنبال پدر خود می‌گردد. شون پس از صحبت با جیمی متوجه می‌شود که قریب به یقین، جیمی دیو را به قتل رسانده؛ ولی همه قضیه را مسکوت می‌گذارند. در مراسمی که جمعیت شهر برگزار می‌کنند، فرزند دِیو دائماً به دنبال پدرش می‌گردد ولی دیو هیچ‌جا پیدا نیست.

جوایز

  • برنده جایزه اسکار بهترین هنرپیشه نقش اول (شان پن)
  • برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد (تیم رابینز)
  • نامزد اسکار بهترین فیلم
  • نامزد اسکار بهترین کارگردانی
  • نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی
  • نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
  • برنده گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم درام
  • برنده گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
  • نامرد گلدن گلوب بهترین فیلم درام
  • نامزد گلدن گلوب بهترین کارگردانی
  • نامزد گلدن گلوب بهترین فیلمنامه
  • نامزد بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد
  • نامزد بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
  • نامزد بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
  • نامزد بفتای بهترین فیلمنامه اقتباسی
  • برنده جایزه سزار بهترین فیلم خارجی
  • نامزد جایزه دیوید دی ناتلو بهترین فیلم خارجی

منابع

پیوند به بیرون