دودمان هاشمی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
MahdiBot (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴۹: خط ۴۹:
این سلسله فرزندان حسین الهاشمی معروف به [[شریف حسین]] محسوب می‌شوند که امیر و حکمران [[حجاز]] بود. [[شریف حسین]] پس از فروپاشی امپراطوری [[عثمانی]]، قدرت بیشتری گرفت.
این سلسله فرزندان حسین الهاشمی معروف به [[شریف حسین]] محسوب می‌شوند که امیر و حکمران [[حجاز]] بود. [[شریف حسین]] پس از فروپاشی امپراطوری [[عثمانی]]، قدرت بیشتری گرفت.


بعد از [[جنگ جهانی اول]]، سرزمینهایی مانند [[عراق]] و [[اردن]] و [[فلسطین]] تحت قیومیت [[انگلیس]] قرار گرفت. فرزندان [[شریف حسین]] با حمایت انگلیس، دولت‌های جدیدی را در عراق و اردن پایه‌ریزی نموده و حکم رانی کردند. پسر ارشد وی [[شریف علی]] مدتی امیر و حکمران [[حجاز]] بود. دو پسر دیگر او [[عبدالله اول|عبدالله]] و [[فیصل اول|فیصل]] به عنوان پادشاه بر اردن و عراق حکومت کردند.
بعد از [[جنگ جهانی اول]]، سرزمین هایی مانند [[عراق]] و [[اردن]] و [[فلسطین]] زیر قیومیت [[انگلیس]] قرار گرفت. فرزندان [[شریف حسین]] با حمایت انگلیس، دولت‌های جدیدی را در عراق و اردن پایه‌ریزی نموده و حکم رانی کردند. پسر ارشد وی [[شریف علی]] مدتی امیر و حکمران [[حجاز]] بود. دو پسر دیگر او [[عبدالله اول|عبدالله]] و [[فیصل اول|فیصل]] به عنوان پادشاه بر اردن و عراق حکومت کردند.


== سلسله هاشمی در عراق ==
== سلسله هاشمی در عراق ==

نسخهٔ ‏۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰، ساعت ۲۰:۱۸

House of Hashim
الهاشميون
Hashemites

Coat of arms of Jordan
کشورپادشاهی حجاز (که امروزه بخشی از عربستان سعودی است)، پادشاهی عربی سوریه، پادشاهی عراق، اردن
املاکC.f. Hashemite custodianship of Jerusalem holy sites
خاندان نیاDhawu Awn, a branch of Banu Qatadah, of Banu Hasan, of بنی‌هاشم, of قریش
عنوان‌ها
پیدایش
  • 1916 in Hejaz
  • 1920 in Syria
  • 1921 in Iraq and Jordan
بنیان‌گذارشریف حسین
آخرین فرمان‌روا
فرمان‌روای کنونی
برکناری

سلسله هاشمی، سلسله ای از حکمرانان عرب سنی است.

شریف حسین، بنیانگذار سلسله هاشمی

این سلسله فرزندان حسین الهاشمی معروف به شریف حسین محسوب می‌شوند که امیر و حکمران حجاز بود. شریف حسین پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی، قدرت بیشتری گرفت.

بعد از جنگ جهانی اول، سرزمین هایی مانند عراق و اردن و فلسطین زیر قیومیت انگلیس قرار گرفت. فرزندان شریف حسین با حمایت انگلیس، دولت‌های جدیدی را در عراق و اردن پایه‌ریزی نموده و حکم رانی کردند. پسر ارشد وی شریف علی مدتی امیر و حکمران حجاز بود. دو پسر دیگر او عبدالله و فیصل به عنوان پادشاه بر اردن و عراق حکومت کردند.

سلسله هاشمی در عراق

فیصل اول پسر سوم شریف حسین اولین پادشاه عراق مدرن و بنیانگذار سلسله هاشمی در عراق بود. پس از او، فرزندش غازی اول به عنوان پادشاه، حکومت عراق را در دست گرفت.

آخرین پادشاه این سلسله در عراق فیصل دوم فرزند غازی اول بود که با کودتای ۱۹۵۸ از قدرت برکنار شد. پس از کودتا، فیصل دوم همراه با ولیعهدش و نخست وزیر (نوری سعید) همگی به طرز فجیعی اعدام شدند. بعد از این کودتا، در عراق جمهوری اعلام شد، ولی تا حمله آمریکا به عراق تحت تسلط اعراب سنی باقی ماند.

سلسله هاشمی در اردن

عبدالله اول سرسلسله خاندان هاشمی در اردن دومین پسر شریف حسین بود. پس از او فرزندش طلال بن عبدالله و پس از او ملک حسین حکومت را در دست گرفتند.

در حال حاضر ملک عبدالله دوم فرزند ملک حسین پادشاه اردن است.

پادشاهان

در عراق

در اردن