روح‌القدس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
اصلاح ایراد مفهومی متن
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{گسترش}}
{{گسترش}}
{{نوارکناری فلسفه دین}}
{{نوارکناری فلسفه دین}}
'''روح القُدُس''' یا '''جان پاک'''<ref>لغت نامه دهخدا</ref> واژه و مفهومی است که در ادیان ابراهیمی همانند [[یهود|یهودیت]]، [[مسیحیت]]، [[اسلام]] و [[فرقه ضاله بهائیت]] از آن یاد شده‌است.
'''روح القُدُس''' یا '''جان پاک'''<ref>لغت نامه دهخدا</ref> واژه و مفهومی است که در ادیان ابراهیمی همانند [[یهود|یهودیت]]، [[مسیحیت]]، [[اسلام]] و همچنین در [[بهائیت]] از آن یاد شده‌است.


==روح القدس در آیین یهود==
==روح القدس در آیین یهود==

نسخهٔ ‏۲۸ اوت ۲۰۲۰، ساعت ۰۷:۲۶

روح القُدُس یا جان پاک[۱] واژه و مفهومی است که در ادیان ابراهیمی همانند یهودیت، مسیحیت، اسلام و همچنین در بهائیت از آن یاد شده‌است.

روح القدس در آیین یهود

روخ قدش(به عبری: ٖٖרוח הקודש) عبارتی است که در عهد عتیق و نوشته های یهودی برای اشاره به روح یهوه بکار رفته است.[۲] روح القدس در آیین یهود به جنبه الهی نبوت و خرد اشاره دارد. همچنین به نیروی الهی کیفیت و تاثیر خداوند متعال بر جهان و آفریده هاش اشاره می کند.[۳]

روح القدس در آیین مسیحی

بر اساس آیه دوم و سوم فصل اول کتاب پیدایش، روح خدا (روح القدس) بهمراه خدای پدر و کلام زنده خدا (عیسی مسیح) در زمان پیدایش هستی حضور داشته‌اند و هر سه یک ذات هستند و لذا روح‌القُدُس به همین ترتیب شخصیت سوم تثلیث و خدا است. مسیحیان ایمان دارند که خدا در ذات خود واحد است، اما در عین حال، همواره در عین ذات واحد، در سه شخصیت وجود دارد که هر سه کاملاً خدا هستند.

در نمادشناسی مسیحیت دو نماد از عهد جدید روح‌القدس در ارتباطند: یکی کبوتر سفید[۴] (بر اساس روایت نزول روح‌القدس به شکل کبوتر در زمان غسل تعمیدی مسیح در رود اردن) و دیگری «زبانه‌های آتش» (بر اساس روایت نزول روح‌القدس بر حواریون مسیح در عید پنجاهه به شکل زبانه‌های آتش).[۵][۶]

روح القدس در اسلام

روح القدس یکی ازفرشتگان مقرب است که درقرآن به نام جبرائیل نامیده شده‌است. (بنابر یکی از تفاسیر) القاب دیگر ایشان عبارتند ازروح الامین[۷]-شدیدالقوی[۸]-ذومره[۹]-امین وحی-(فرشته وحی)مسوول عالم ذر[۱۰][۱۱] البته مفسرینی نیز روح‌القدس را جدای جبراییل امین دانسته‌اند و وی را مسوول وحی در تمام سطوح (زنبور عسل و …)

جستارهای وابسته

منابع

  1. لغت نامه دهخدا
  2.  This article incorporates text from a publication now in the Public DomainSinger, Isidore; et al., eds. (1901–1906). "Holy Spirit". Jewish Encyclopedia. New York: Funk & Wagnalls.
  3. Alan Unterman and Rivka Horowitz, Ruah ha-Kodesh, Encyclopaedia Judaica (CD-ROM Edition, Jerusalem: Judaica Multimedia/Keter, 1997).
  4. http://www.bbc.com/persian/world-48432383
  5. Luke 3:22, NIV
  6. Acts 2:3, NIV
  7. 193شعرا
  8. 5نجم
  9. 6نجم
  10. پیام قرآن از مکارم شیرازی
  11. فرهنگ موضوعی قرآن کریم نوشته فانی و خرمشاهی