ولسوالی کشک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
اشتباهات اصلاح شد, دستور زبان اصلاح شد
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از برنامهٔ همراه ویرایش با برنامهٔ اندروید
برچسب‌ها: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۳۵: خط ۳۵:
[[رده:مقاله‌های خرد جغرافیای افغانستان|کشک]]
[[رده:مقاله‌های خرد جغرافیای افغانستان|کشک]]


[[رده:ولسوالی‌های ولایت هرات|کشک]]
[[رده:ولسوالی‌های ولایت هرات|کشک]
ولسوالی کشک رباط سنگی که موقعیت آن، از جانب شرق با ولسوالی کشک کهنه و قسمتی به کوه های مربوط ولسوالی کرخ، سمت غرب با ولسوالی های گلران و زنده جان، از جانب شمال با کشور ترکمنستان و از جانب جنوب به کوه بابا، بند بقرچر و ولسوالی انجیل میرسد دارای حدود 180000 نفوس بوده و بیشتر نفوس این ولسوالی را اقوام ایماق(جمشیدی)در بر میگیرد و مساحت آن حدود 5000 کیلومتر مربع تخمین گردیده است.این ولسوالی که در مرز ترکمنستان موقعیت دارد مرکز آن را رباط سنگی مینامند و دارای 215 قریه خورد و بزرگ می باشد.بندر ترانزیت شهرک تورغندی، شامل ولسوالی کشک رباط سنگی بوده که از اهمیت خاصی برخوردار است. مسافه 75 کیلومتر سرک عمومی (هرات – تورغندی)، طور پخته و اساسی است و حدود 300 کیلومتر سرک خامه دارد که قریجات این ولسوالی را بهم پیوند میدهد.دریای عمومی آن بنام دریای کشک مشهور است که از منطقه کوهدامن زیارت بابا و ولسوالی کشک کهنه سرچشمه گرفته ساحه 70 کیلومتر از ولسوالی کشک رباط سنگی را عبور می نماید و به خاک ترکمنستان منتهی میشود؛ لازم به یاد آوریست چهار رود خانه کوچک دیگر نیز درین ولسوالی وجود دارد.شغل و پیشه اکثر مردم در ولسوالی کشک رباط سنگی زراعت و مالداری بوده که محصولات مهم و منبع مهم درآمد شان را گندم، جو، نخود، کرابیه، عدس، خربوزه و هندوانه میسازد. تربیه مواشی نیز یکی از پیداوار مهم ولسوالی کشک رباط سنگی بحساب می آید؛ همه ساله تعداد هزاران راًس گوسفند، گاو و شتر به شهر هرات غرض فروش عرضه می گردد. ساحه اراضی آن 70% زراعتی میباشد که اغلبآ ساحه للمی زار و 15% آبی نیز می باشد.آبدات تاریخی این ولسوالی مزارات با سابقه طولانی و مشهور می باشند؛ از جمله میتوان از مزار خواجه تلختان، زیارت بابا، خواجه سبز پوش، خواجه عالم، خلیفه رحمت،خلیفه عزیزان، لک لک خانه، خواجه نور، چهل دختر و خواجه علم دار تورغندی نام برد. این آبدات تاریخی میتوانند مًعرف هرات منحیث یک شهر توریستی در جهان باشند. از مناطق مشهور این ولسوالی میتوان از کاریزنو،ناحیه تگاب،ناحیه چهاردره،الاف،افتوو ومناطق پاکوه نام برد.این ولسوالی دارای 56 باب مکاتب لیسه و متوسطه در بخش های ذکور و اناث، 4 باب مراکز صحی انسانی، 3 باب کلینیک حیوانی نیز می باشد.

نسخهٔ ‏۲۳ اوت ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۳۲

کشک
اطلاعات کلی
کشور افغانستان
ولایتهرات
مردم
جمعیت۱۳۳،۴۴۶
پراکندگی نفر بر کیلومتر مربع
زبان در افغانستانفارسی، پشتو

ولسوالی کُشک یکی از ولسوالی‌های ولایت هرات در شمال باختری افغانستان است. جمعیت آن در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۱۳۳،۴۴۶ نفر اعلام شده است.[۱] مرکز این ولسوالی کـُشک است.

منبع‌ها

  1. «جمعیت‌شناسی و جمعیت ولایت هرات» (PDF). هیئت معاونیت ملل متحد در افغانستان. وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان. دریافت‌شده در ۱۲-۱۲-۱۳۹۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)

[[رده:ولسوالی‌های ولایت هرات|کشک] ولسوالی کشک رباط سنگی که موقعیت آن، از جانب شرق با ولسوالی کشک کهنه و قسمتی به کوه های مربوط ولسوالی کرخ، سمت غرب با ولسوالی های گلران و زنده جان، از جانب شمال با کشور ترکمنستان و از جانب جنوب به کوه بابا، بند بقرچر و ولسوالی انجیل میرسد دارای حدود 180000 نفوس بوده و بیشتر نفوس این ولسوالی را اقوام ایماق(جمشیدی)در بر میگیرد و مساحت آن حدود 5000 کیلومتر مربع تخمین گردیده است.این ولسوالی که در مرز ترکمنستان موقعیت دارد مرکز آن را رباط سنگی مینامند و دارای 215 قریه خورد و بزرگ می باشد.بندر ترانزیت شهرک تورغندی، شامل ولسوالی کشک رباط سنگی بوده که از اهمیت خاصی برخوردار است. مسافه 75 کیلومتر سرک عمومی (هرات – تورغندی)، طور پخته و اساسی است و حدود 300 کیلومتر سرک خامه دارد که قریجات این ولسوالی را بهم پیوند میدهد.دریای عمومی آن بنام دریای کشک مشهور است که از منطقه کوهدامن زیارت بابا و ولسوالی کشک کهنه سرچشمه گرفته ساحه 70 کیلومتر از ولسوالی کشک رباط سنگی را عبور می نماید و به خاک ترکمنستان منتهی میشود؛ لازم به یاد آوریست چهار رود خانه کوچک دیگر نیز درین ولسوالی وجود دارد.شغل و پیشه اکثر مردم در ولسوالی کشک رباط سنگی زراعت و مالداری بوده که محصولات مهم و منبع مهم درآمد شان را گندم، جو، نخود، کرابیه، عدس، خربوزه و هندوانه میسازد. تربیه مواشی نیز یکی از پیداوار مهم ولسوالی کشک رباط سنگی بحساب می آید؛ همه ساله تعداد هزاران راًس گوسفند، گاو و شتر به شهر هرات غرض فروش عرضه می گردد. ساحه اراضی آن 70% زراعتی میباشد که اغلبآ ساحه للمی زار و 15% آبی نیز می باشد.آبدات تاریخی این ولسوالی مزارات با سابقه طولانی و مشهور می باشند؛ از جمله میتوان از مزار خواجه تلختان، زیارت بابا، خواجه سبز پوش، خواجه عالم، خلیفه رحمت،خلیفه عزیزان، لک لک خانه، خواجه نور، چهل دختر و خواجه علم دار تورغندی نام برد. این آبدات تاریخی میتوانند مًعرف هرات منحیث یک شهر توریستی در جهان باشند. از مناطق مشهور این ولسوالی میتوان از کاریزنو،ناحیه تگاب،ناحیه چهاردره،الاف،افتوو ومناطق پاکوه نام برد.این ولسوالی دارای 56 باب مکاتب لیسه و متوسطه در بخش های ذکور و اناث، 4 باب مراکز صحی انسانی، 3 باب کلینیک حیوانی نیز می باشد.