ابوالقاسم سرحدی‌زاده: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
تاریخ ومحل مرگ
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴۷: خط ۴۷:
سرحدّی‌زاده وزیر کار و امور اجتماعی در دولت دوم [[میرحسین موسوی]] بود. در دوران وزارت او تنش‌های فراوانی میان وزارت کار و [[شورای نگهبان]] پیرامون حق [[بیمه|بیمهٔ]] کارگران کارگاه‌های زیرِ ۵ نفر (شورای نگهبان ملزم‌کردن کارفرما به پرداخت حق بیمه را خلاف شرع می‌دانست)، زمینه‌ساز تشکیل [[مجمع تشخیص مصلحت نظام]] شد.
سرحدّی‌زاده وزیر کار و امور اجتماعی در دولت دوم [[میرحسین موسوی]] بود. در دوران وزارت او تنش‌های فراوانی میان وزارت کار و [[شورای نگهبان]] پیرامون حق [[بیمه|بیمهٔ]] کارگران کارگاه‌های زیرِ ۵ نفر (شورای نگهبان ملزم‌کردن کارفرما به پرداخت حق بیمه را خلاف شرع می‌دانست)، زمینه‌ساز تشکیل [[مجمع تشخیص مصلحت نظام]] شد.


سرحدّی‌زاده در هیئت مرکزیِ [[خانه کارگر|خانهٔ کارگر]] نیز عضو بوده‌است. او نمایندهٔ تهران در مجلس سوم، پنجم و ششم بود که در مجلس ششم، ریاست کمیسیون اجتماعی را هم برعهده داشت. وی از جمله نمایندگان متحصن در مجلس ششم نیز بوده‌است. او در دوران نمایندگی در مجلس ششم بر اثر [[سکته مغزی|سکتهٔ مغزی]] از ادامهٔ فعالیت در مجلس بازماند.
سرحدّی‌زاده در هیئت مرکزیِ [[خانه کارگر|خانهٔ کارگر]] نیز عضو بوده‌است. او نمایندهٔ تهران در مجلس سوم، پنجم و ششم بود که در مجلس ششم، ریاست کمیسیون اجتماعی را هم برعهده داشت. وی از جمله نمایندگان متحصن در مجلس ششم نیز بوده‌است. او در دوران نمایندگی در مجلس ششم بر اثر [[سکته مغزی|سکتهٔ مغزی]] از ادامهٔ فعالیت در مجلس بازماند.در تیرماه سال ۹۹ فوت کرده است


==
==

نسخهٔ ‏۱۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۵:۱۷

ابوالقاسم سرحدّی‌زاده
وزیر کار و امور اجتماعی
دوره مسئولیت
۱۳۶۲ – ۱۳۶۸
رئیس‌جمهورسید علی خامنه‌ای
نخست‌وزیرمیرحسین موسوی
پس ازاحمد توکلی
پیش ازحسین کمالی
نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی
در دوره‌های سوم، پنجم و ششم
حوزه انتخاباتیتهران
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۲۴
تهران،
درگذشته1399/04/24
تهران
ملیت ایران
حزب سیاسیحزب اسلامی کار
پیشه، سیاستمدار

ابوالقاسم سرحدّی‌زاده (زادهٔ ۱۳۲۴ در تهران) سیاست‌مدار ایرانی، دبیرکل و بینان‌گذار حزب اسلامی کار، سه دوره نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی و وزیر کار و امور اجتماعی در دولت دوم میرحسین موسوی بوده‌است.

زندگی‌نامه

ابوالقاسم سرحدّی‌زاده در سال ۱۳۲۴ در شهر تهران متولد شد. قبل از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به حزب ملل اسلامی پیوست. در مهر ۱۳۴۴، همراه با دستگیری‌های اعضای حزب، دستگیر شد و در دادگاه تجدیدنظر، با یک درجه تخفیف، به ۱۵ سال زندان محکوم شد.[۱]

او پس از انقلاب، با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری داشت. سابقهٔ عضویت در شورای سرپرستی و قائم‌مقام بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی را دارد. مدتی نیز رئیس شورای سرپرستی زندان‌ها بود.

سرحدّی‌زاده وزیر کار و امور اجتماعی در دولت دوم میرحسین موسوی بود. در دوران وزارت او تنش‌های فراوانی میان وزارت کار و شورای نگهبان پیرامون حق بیمهٔ کارگران کارگاه‌های زیرِ ۵ نفر (شورای نگهبان ملزم‌کردن کارفرما به پرداخت حق بیمه را خلاف شرع می‌دانست)، زمینه‌ساز تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

سرحدّی‌زاده در هیئت مرکزیِ خانهٔ کارگر نیز عضو بوده‌است. او نمایندهٔ تهران در مجلس سوم، پنجم و ششم بود که در مجلس ششم، ریاست کمیسیون اجتماعی را هم برعهده داشت. وی از جمله نمایندگان متحصن در مجلس ششم نیز بوده‌است. او در دوران نمایندگی در مجلس ششم بر اثر سکتهٔ مغزی از ادامهٔ فعالیت در مجلس بازماند.در تیرماه سال ۹۹ فوت کرده است

==

  1. «مراسم تجلیل از ابولقاسم سرحدی‌زاده». گویا نیوز، به نقل از خبرگزاری ایلنا. ۲۷ مهر ۱۳۸۳.

منابع دیگر

کتاب خاطرات عزت شاهی، محسن کاظمی، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، ۱۳۸۴