استندآپ کمدی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
افغان پاتوق (بحث | مشارکت‌ها)
یکی از استند اپ های ایرانی ویکی از بهترین استند اپ های کشور فلاند هست درسن ۳۸
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
جز خنثی‌سازی ویرایش 28688369 از افغان پاتوق (بحث)
برچسب: خنثی‌سازی
خط ۱۲: خط ۱۲:


;ایرانیان خارج از کشور
;ایرانیان خارج از کشور
نسل جدید ایرانیان خارج از کشور نیز، با اجرای استندآپ کمدی به زبان انگلیسی، به چهره‌های شناخته‌شده‌ای تبدیل شده‌اند. از جملهٔ این افراد می‌توان از [[ماز جبرانی]]، [[شاپی خرسندی]]، [[مکس امینی]]، [[امید جلیلی]] و علی جهانگیری یاد کرد.
نسل جدید ایرانیان خارج از کشور نیز، با اجرای استندآپ کمدی به زبان انگلیسی، به چهره‌های شناخته‌شده‌ای تبدیل شده‌اند. از جملهٔ این افراد می‌توان از [[ماز جبرانی]]، [[شاپی خرسندی]]، [[مکس امینی]] و [[امید جلیلی]] یاد کرد.


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۹ آوریل ۲۰۲۰، ساعت ۰۸:۵۲

پرونده:Hope WWII 44.jpg
باب هوپ، استندآپ کمدین مشهور آمریکایی در دورهٔ جنگ جهانی دوم

استندآپ کمدی (به انگلیسی: Stand-up comedy) یا شوخی‌پردازی روی صحنه[۱] نوعی از کمدی است که در آن، اجراکننده بدون وجود دیوار چهارم و به‌صورت مستقیم با شنوندگان صحبت می‌کند. این کمدی معمولاً توسط یک نفر اجرا می‌شود. در این نمایش، کمدین با اجرای سریعی از داستان‌گویی، لطیفه و شوخی‌های کوتاه و گذرا و بداهه‌سازی‌هایی که جمع تماشاگران پذیرای آنها باشند، به انتقال مضامین می‌پردازد. اجراکننده معمولاً سرنوشت مسائل و معضلاتی را که به‌طور بسیار مهم و جدی اجتماع کلی را درگیر خود ساخته به چالش می‌کشد، به این امید که باعث شگفتی و خندهٔ تماشاگران شود و مشکلات اجتماع را با لبخند تبدیل به آرامش کند.

تاریخچه

این نوع ژانر اولین بار به شکل کارناوال‌های کوچک موزیکال بین سده‌های ۱۸ و ۱۹ در انگلستان به‌وجود آمد و پس از آن به روسیه و آمریکا رفت. از جمله هنرمندانی که اجرای استندآپ کمدی داشته‌اند می‌توان به جیم کری، مستر بین و رابین ویلیامز اشاره نمود.

در ایران

از چهره‌های به‌نام استندآپ کمدی ایران می‌توان به سید محمد حسینی، محمود شهریاری، حمید ماهی صفت، مهران مدیری، حسن ریوندی، حامد آهنگی، مهران غفوریان، امیر کربلایی‌زاده و امیرمهدی ژوله اشاره کرد.

ایرانیان خارج از کشور

نسل جدید ایرانیان خارج از کشور نیز، با اجرای استندآپ کمدی به زبان انگلیسی، به چهره‌های شناخته‌شده‌ای تبدیل شده‌اند. از جملهٔ این افراد می‌توان از ماز جبرانی، شاپی خرسندی، مکس امینی و امید جلیلی یاد کرد.

جستارهای وابسته

منابع

  1. «شوخی‌پردازی روی صحنه» [عمومی] هم‌ارزِ «stand-up comedy»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی، «فارسی بایگانی‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine»، در دفتر چهاردهم، فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان، تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شابک ‎۹۷۸-۶۰۰-۸۷۳-۵۰۵-۲ (ذیل سرواژهٔ شوخی‌پردازی روی صحنه)