ولسوالی مرغاب: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
غور (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
غور (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۳۲: خط ۳۲:


== منابع ==
== منابع ==
شناس نامه غور، چاپ ۹۸.
شناس نامه غور، چاپ ۹۸.


• لهجه فارسی [[فیروز کوه]]، ولی جان لودین - نویسنده پایان نامه تحصیلی- دانشگاه غور
{{افغانستان-خرد}}
{{افغانستان-خرد}}



نسخهٔ ‏۱۲ مارس ۲۰۲۰، ساعت ۱۶:۳۶

مرغاب
مختصات:
ولایتولایت غور
مرکزشورابه

ولسوالی مُرغاب منطقه‌ای واقع در شمال شرق ولایت غور، افغانستان است که بصورت عموم باشنده های آن را قوم تاجیک تشکیل می‌دهد. مرکز این ولسوالی شورابه است که در امتداد رود مرغاب واقع شده‌است.


مرغاب در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال مرکز ولایت غور موقعیت دارد، این منطقه به اساس در خواست مردم مرغاب به تاریخ ۹ جوزا ۱۳۹۸ طرح تأسیس ولسوالی مرغاب توسط ریس جمهور غنی منظور شد. بربنیاد این طرح، شهر شورابه، مرکز این ولسوالی خواهد بود. مرغاب منطقه ای وسیع است در شمال فیروز کوه (مرکز ولایت غور) که شمالا محاط است به ولسوالی کوهستانات سرپل، شرقی وصل است به ولسوالی لعل و سرجنگل، غربا وصل است به ولسوالی چهارسده، جنوبا متصل است به ولسوالی دولت یار وجنوب غربا وصل است به شهر فیروزکوه. مرغاب دارای ۳۲ قریه بوده ونفوس آن بیشتر در زمان تأسیس آن ۴۰۰۰۰ تخمین شده‌است.

قوم وتبار مردم مرغاب

مردم مرغاب به صورت عموم از قوم تاجیک (مناطق اسبرف، وسایرمناطق) بوده، وبه زبان فارسی وبه لهجه ای بدخشی صحبت می‌کنند، رنگ گندمی، بینی باریک وبلند، چشم سیاه وقد بلند خصوصیات نژادی مردم مرغاب را شکل می‌دهد.

رسم ورواج مردم مرغاب: رسم ورواج این مردم کاملاً صبغه ای آرایی دارد، تجلیل از نوروز، لباس نو پوشیدن در نوروز، رنگ کردن درختان و تبریکی دادن نوروز به یک دیگر همه نشانه‌های فرهنگ سابق آرای است که هنوز وجود دارد.

پیداوار ولسوالی مرغاب: در داخل دره مرغاب به دلیل آب وهوای مناسب انواع درختان مثمر وغیر مثمر رشد ونمو می‌کند. چهار مغز، سیب، انگور، توت، زردآلو، آلو به وفرت یافت می‌شود. مردم مرغاب زراعت پیشه بوده؛ گندم، جو ونخود در زمین‌های للمی کشت می‌شود.

طرز زنده گی مردم مرغاب

مردم مرغاب در درون دره مرغاب ودر دوطرف دریای مرغاب زنده گی می‌کنند، مردم مرغاب مثل نیاکان آرایی شان زنده گی صحرا نشینی نیز دارند، بدین معنی که این مردم یک زنده گی دوفصله دارند، در خزان وزمستان در داخل دره مرغاب زنده گی می‌کنند ودر بهار فصل تابستان در دامنه‌های کوه کوچ می‌کنند؛ کوچ کردن به دامن طبیعت وزنده گی چند ماه در دامنه‌های کوه از سابق تا هنوز به قوت خود باقی مانده وکوچکترین تغیر تا به حال به آن وارد نشده؛ البته کوچ کردن در بهار به دامنه‌های کوه بیشتر بخاطر جمع‌آوری محصولات حیوانی است.

مناظر طبعی: مرغاب به دلیل داشتند کوه‌های سر به فلک کشیده وموجودیت رود مرغاب از جمله مناطق دیدنی وسیاحتی غور به‌شمار می‌رود؛ در کوه‌های مرغاب حیوانات وحشی از قبیل آهو، گرگ روباه نیز وجود دارد.

جستارهای وابسته

منابع

• شناس نامه غور، چاپ ۹۸.

• لهجه فارسی فیروز کوه، ولی جان لودین - نویسنده پایان نامه تحصیلی- دانشگاه غور