فیروزکوه (غور): تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۴°۳۱′۲۱″ شمالی ۶۵°۱۵′۶″ شرقی / ۳۴٫۵۲۲۵۰°شمالی ۶۵٫۲۵۱۶۷°شرقی / 34.52250; 65.25167
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
غور (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
غور (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۹: خط ۲۹:
|جمله‌خوشامد=
|جمله‌خوشامد=
|پانویس=
|پانویس=
}}'''فیروزکوه''' یا '''چَغچَران''' از شهرهای [[افغانستان]] مرکز [[استان غور]] است؛ و با [[هرات]] همسایه است. این شهر در کنارهٔ جنوبی [[هریرود]] واقع شده و با شهر [[هرات]] ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. در شمال خاوری شهر فرودگاهی نیز قرار دارد.
}}'''فیروزکوه''' یا '''چَغچَران''' از شهرهای [[افغانستان]] مرکز [[استان غور]] است، در شمال فیروزکوه ولسوالی تاجک نشین مرغاب ودر شرق فیروز کوه ولسوالی دولت یار موقعیت دارد؛ و با [[هرات]] همسایه است. این شهر در کنارهٔ جنوبی [[هریرود]] واقع شده و با شهر [[هرات]] ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. در شمال خاوری شهر فرودگاهی نیز قرار دارد.

==مرغاب==
==مرغاب==
مرغاب در شمال شهر فیروزکوه یکی از ساحات دیدنی مربوط به فیروزکوه است، ساکنین مرغاب به صورت عموم از قوم تاجک اند وبه زبان فارسی صحبت می کنند، [[دریای مرغاب]] در سر سبزی وشادابی منطقه مرغاب افزوده است. مرغاب بعد از درخواست باشنده های آن به حیث یک واحد اداری تحت نام [[ولسوالی مرغاب]] در سال ۱۳۹۸ تشکیل شد.
مرغاب در شمال شهر فیروزکوه یکی از ساحات دیدنی مربوط به فیروزکوه است، ساکنین مرغاب به صورت عموم از قوم تاجک اند وبه زبان فارسی صحبت می کنند، [[دریای مرغاب]] در سر سبزی وشادابی منطقه مرغاب افزوده است. مرغاب بعد از درخواست باشنده های آن به حیث یک واحد اداری تحت نام [[ولسوالی مرغاب]] در سال ۱۳۹۸ تشکیل شد.

نسخهٔ ‏۸ مارس ۲۰۲۰، ساعت ۰۷:۴۱

فیروزکوه
مختصات:
جمعیت
۱۵۰۰۰

فیروزکوه یا چَغچَران از شهرهای افغانستان مرکز استان غور است، در شمال فیروزکوه ولسوالی تاجک نشین مرغاب ودر شرق فیروز کوه ولسوالی دولت یار موقعیت دارد؛ و با هرات همسایه است. این شهر در کنارهٔ جنوبی هریرود واقع شده و با شهر هرات ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. در شمال خاوری شهر فرودگاهی نیز قرار دارد.

مرغاب

مرغاب در شمال شهر فیروزکوه یکی از ساحات دیدنی مربوط به فیروزکوه است، ساکنین مرغاب به صورت عموم از قوم تاجک اند وبه زبان فارسی صحبت می کنند، دریای مرغاب در سر سبزی وشادابی منطقه مرغاب افزوده است. مرغاب بعد از درخواست باشنده های آن به حیث یک واحد اداری تحت نام ولسوالی مرغاب در سال ۱۳۹۸ تشکیل شد.

پیشینه

شهر فیروزکوه در سال‌های ۵۴۰–۵۴۴ هـ. ق توسط سلاطین غوری ساخته شده و حدود صد سال مرکز حکم‌روایی سلسلهٔ غوری‌ها بوده‌است.
شهر فیروزکوه پیش از این به نام چَغچَران یاد می‌شد که آغاز بناهای شهری در آن از سال ۱۹۶۳ شروع شده‌بود، که نظر به پیشنهاد فرهنگیان و جوانان ولایت غور و با همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت به تاریخ ۱۳۹۳/۲/۱ خورشیدی جلسهٔ شورای وزیران افغانستان تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان تغییر نام مرکز ولایت غور را از «چَغچَران» به «فیروزکوه» با در نظرداشتِ پیشینهٔ تاریخی آن تصویب نمودند.[۱]

تفصیلات بیشتر

شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور می‌باشد که در تابستان‌ها هوای گرم و سوزان دارد؛ اما در فصل زمستان خیلی سرد و در حیطه‌ی شدت برف و باران قرار دارد. این شهر به ارتفاع (۲۲۵۰) متر از سطح بحر بلند واقع گردیده‌ است. قبلاً چغچران نامیده می‌شد اما در سال ۱۳۹۳ به فیروزکوه تغییر نام یافت. هدف کلی ازین نامگذاری، احیای نام مرکز سلاطین غوری‌ها همانا فیروزکوه تاریخی بوده‌است که بالای مرکز فعلی غور گذاشته شد. شهر فیروزکوه در میان کوه‌های مشهور سیاه‌کوه و سفیدکوه که از شرق به غرب امتداد یافته است، قرار دارد و دریای خروشان هریرود از وسط آن می‌گذرد. هرچند محدوده عمومی فیروزکوه وسیع و با ولایات همجوار و ولسوالی‌های این ولایت پیوند دارد، اما حدود موجوده‌ی ساحه‌ی شهرداری نیز رو به گسترش می‌باشد و به نسبت اینکه مردم روستاهای مرکز و ولسوالی‌ها علاقه‌ی فراوان به زندگی شهری پیدا نموده‌اند هر روز ساحه‌ی آن گسترش یافته و به روستاهای نزدیک حومه‌های شهر وصل می‌شود.

هرچند تا هنوز پلان پنجم شهری تطبیق گردیده است و قرار است پلان ششم در محل فعلی و شهرک جدید در قسمت حوض مرغان نیز به مرحله‌ی اجرا قرار گیرد. ولی در گذشته‌ها به نسبت نبود افراد مسلکی برای پیش‌برد درست مسوولیت‌ خویش، توسعه‌ی کیفی شهری وجود نداشته‌است، لذا این ساحه‌ی شهر فاقد جاهای تفریحی منظم، نبود محل برای اعمار اماکن علمی و اجتماعی و سایر ضروریات عامه می‌باشد. و در کنار آن در گذشته، بسیاری از موقعیت‌های مهم و عامه نیز به نفع افراد و اشخاص توزیع گردیده است. اما ناگفته نباید گذاشت که درین اواخر تلاش‌هایی برای ایجاد پارک‌های کوچک و برخی محلات عام‌المنفعه انجام شده که به نسبت تقاضای شهروندان موجود، به هیچ صورت کافی نیست. و نیاز به فعالیت‌های بیش‌تری در این عرصه می‌باشد.


جستارهای وابسته

منابع

  1. قاضی منهاج سراج جوزجانی (سوم، ۱۳۹۱طبقات ناصری، انجمن فرهنگی جهانداران غوری تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)