محمدتقی اسعد بختیاری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۸۹: خط ۸۹:
[[رده:نمایندگان دوره دوم مجلس سنای ایران]]
[[رده:نمایندگان دوره دوم مجلس سنای ایران]]
[[رده:نمایندگان ساوه در مجلس شورای ملی]]
[[رده:نمایندگان ساوه در مجلس شورای ملی]]
[[رده:نمایندگان دزفول در مجلس شورای ملی]]

نسخهٔ ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۰۲

محمدتقی اسعد بختیاری
نماینده دوره‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم و چهاردهم
مجلس شورای ملی
رئیس دوره چهاردهم
مجلس شورای ملی
دوره مسئولیت
۶ اسفند ۱۳۲۲ – ۲۱ اسفند ۱۳۲۴
نماینده دوره دوم
مجلس سنا
دوره مسئولیت
۲۷ اسفند ۱۳۳۲ – ۲۵ اسفند ۱۳۳۸
حوزه انتخاباتیاصفهان
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۶۷
منطقه بختیاری
درگذشته۹ فروردین ۱۳۴۳
اصفهان
آرامگاهقبرستان تخت فولاد
ملیتایران
پیشهسیاستمدار

محمدتقی اسعد بختیاری (زاده ۱۲۶۷ منطقه بختیاری - درگذشته ۹ فروردین ۱۳۴۳ اصفهان) سیاستمدار ایرانی بود، که نماینده ادوار پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم و چهاردهم مجلس شورای ملی بود.

وی فرزند علیقلی خان سردار اسعد؛ از سران انقلاب مشروطه بود. در سال ۱۳۱۲ به دنبال دستگیری برادرش جعفرقلی‌خان بختیاری؛ وزیر جنگ وقت، او نیز به زندان افتاد. محمدتقی‌خان برای مدت ۸ سال، تا شهریور ۱۳۲۰ و سقوط دولت رضاشاه، در زندان به سر برد. پس از آزادی از زندان، بلافاصله در انتخابات دورهٔ چهاردهم مجلس شورای ملی، به نمایندگی از شهر دزفول بار دیگر به مجلس راه یافت و در همین مجلس، عضو فراکسیون دموکرات شد و از سوی نمایندگان به ریاست مجلس چهاردهم انتخاب شد. از اسفند ۱۳۳۲ تا اسفند ۱۳۳۸ سناتور انتصابی از شهر اصفهان، در دومین دوره مجلس سنا بود.

زندگی‌نامه

محمدتقی اسعد بختیاری در سال ۱۲۶۷ در منطقه بختیاری زاده شد، پدرش علیقلی خان سردار اسعد؛ از سران انقلاب مشروطه و از رجال شناخته شده دوران قاجار بود. وی دوران کودکی و نوجوانی را بر حسب زمان و تربیت ایل بختیاری، به خواندن، نوشتن، سواری و تیراندازی گذراند، سپس جهت تکمیل تحصیلات، در مدارس اصفهان به فراگیری زبان انگلیسی مشغول شد. دوران نوجوانی وی مصادف با سرکوبی مشروطه خواهان توسط محمدعلی شاه گردید. محمدتقی خان که در آن هنگام به ضیاءالسلطان ملقب شده بود، از سوی پدر به فرماندهی یک دسته از سواران منصوب شد.

فعالیت سیاسی

پس از به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه، به همراه سواران بختیاری، به فرماندهی پدرش؛ سردار اسعد بختیاری، وی نیز در فتح تهران حضور داشت، پس از انقلاب مشروطه، مدتی نایب‌الحکومه اصفهان شد و چند سالی نیز حکومت اراک و ولایات ثلاث (ملایر، نهاوند، تویسرکان) را برعهده داشت.

در دورهٔ پنجم مجلس شورای ملی، از ساوه و زرند وکیل شد[۱] و در دوره‌های ششم،[۱] هفتم،[۲] هشتم[۳] و نهم نیز نماینده مجلس شورای ملی بود. در دورهٔ نهم، به دنبال دستگیری برادرش جعفرقلی‌خان بختیاری؛ وزیر جنگ وقت، از او سلب مصونیت شد[۴] و اندکی بعد و در سال ۱۳۱۲ بهمراه تعداد زیادی از سران ایل بختیاری، به زندان افتاد. محمدتقی‌خان برای مدت ۸ سال، تا شهریور ۱۳۲۰ و سقوط دولت رضاشاه، در زندان به سر برد پس از شهریور ۱۳۲۰ که از زندان آزاد شد، بلافاصله در انتخابات دورهٔ چهاردهم مجلس شورای ملی، به نمایندگی از شهر دزفول[۵] بار دیگر به مجلس راه یافت و رئیس موقت مجلس شورای ملی گردید. در همین مجلس، عضو فراکسیون دموکرات شد و از سوی نمایندگان به ریاست مجلس چهاردهم انتخاب شد.

محمدتقی‌خان در اسفند ۱۳۳۲ به عنوان سناتور انتصابی محمدرضا شاه پهلوی، از شهر اصفهان، به مجلس سنا راه یافت. او در ۹ فروردین ۱۳۴۳ درگذشت و در تکیه میر قبرستان تخت فولاد اصفهان، دفن گردید.[۶]

جستارهای وابسته

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ محمدتقی اسعد بختیاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
  2. «محمدتقی اسعد بختیاری». مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
  3. محمدتقی اسعد بختیاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
  4. محمدتقی اسعد بختیاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
  5. محمدتقی اسعد بختیاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
  6. «محمدتقی اسعد بختیاری». پایگاه اطلاع‌رسانی تخت فولاد.