دانشگاه سوره: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۵°۴۲′۰٫۷۲″ شمالی ۵۱°۲۲′۱۳٫۸″ شرقی / ۳۵٫۷۰۰۲۰۰۰°شمالی ۵۱٫۳۷۰۵۰۰°شرقی / 35.7002000; 51.370500
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
←‏دانش آموختگان برجسته: اشتباهات اصلاح شد
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از برنامهٔ همراه ویرایش با برنامهٔ اندروید
خط ۷۱: خط ۷۱:
* [[محمد طلوعی]]
* [[محمد طلوعی]]
* [[تهمتن امینیان]]
* [[تهمتن امینیان]]
* [[آرش قاسمی]]
* [[آرش قاسمی (صداگذار)|آرش قاسمی]]
* [[فرود عوض‌پور]]
* [[فرود عوض‌پور]]
* [[پاشا هنجنی]]
* [[پاشا هنجنی]]

نسخهٔ ‏۱۲ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۸:۵۵

دانشگاه سوره
نوعغیرانتفاعی
بنیانگذاری شده۱۳۷۲
رئیسمحمدحسین ساعی
دانشجویان۳۰۰۰
موقعیتتهران، ایران
وبگاه

دانشگاه سوره (نام پیشین: مؤسسه آموزش عالی سوره) در بهمن ماه سال ۱۳۷۲ توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس شد. پس از دو سال پذیرش آزاد، از سال ۱۳۷۴ از طریق سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش دانشجو را در ۱۱ رشته آغاز کرد. این مؤسسه با جذب دانشجو در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در رشته‌های صنایع دستی، موسیقی، تئاتر، سینما، معماری، مجسمه‌سازی، گرافیک و نقاشی شروع به فعالیت نمود و هم‌اکنون دارای رشته‌های مهندسی معماری، روابط عمومی، روزنامه‌نگاری، مدیریت فرهنگی هنری، نقاشی، گرافیک، صنایع دستی، هنر اسلامی، کتابت و نگارگری، نمایش (تئاتر) و سینما در مقطع کارشناسی است. در سال ۱۳۷۶ این مؤسسه از نوع دوم به نوع اول ارتقاء یافت و مدرک تحصیلی آن توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری به رسمیت شناخته شد؛ و در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ به دانشگاه تبدیل شد.

در سال تحصیلی ۸۴–۸۵، با راه اندازی دوره کارشناسی ارشد در رشته‌های آهنگسازی، صنایع دستی، نقاشی، گرافیک و ادبیات نمایشی در این مؤسسه موافقت شد و این دوره از سال تحصیلی ۸۵–۸۶ به جذب دانشجو در این رشته‌ها پرداخت. در حال حاضر نیز با تلاش مسئولین، مقدمات ارتقاء مؤسسه به دانشگاه فراهم شده‌است. همچنین رشته تبلیغ و ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد مورد تصویب شورای عالی گسترش وزارت علوم قرار گرفت.

دانشگاه سوره در حال حاضر دارای سه باب ساختمان (ملکی و استیجاری) و همچنین تجهیزاتی چون لابراتوار مجهز عکاسی (سیاه و سفید و رنگی)، کارگاه‌های سفال، چاپ دستی (سیلک و باتیک)، چوب، نساجی، بافت (فرش و قالی)، تراش سنگ، تراش شیشه، نقاشی روی شیشه،لعاب، سرامیک، رنگ رزی، جواهرسازی، سایت رایانه، کتابخانه، پلاتوهای نمایش، کارگاه عروسک سازی، نگارخانه و نمازخانه و سالن ورزش می‌باشد. همچنین زمینی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع در منطقه پونک در شهر تهران به منظور ساخت مکان جدید دانشگاه خریداری شده‌است.

دانشگاه سوره نخست در دو شعبه تهران و اردبیل تأسیس شد، که هم‌اکنون تنها شعبهٔ تهران دایر می‌باشد. شعبه تهران دانشگاه سوره دارای سه دانشکده هنر، فرهنگ و ارتباطات، معماری است.

دانشکده‌ها

دانشکده هنر

دانشکده هنر نخستین دانشگاه سوره می‌باشد که از زمان تأسیس (۱۳۷۲) به جذب دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد پرداخته‌است. اکنون پس از گذشت ۱۹ سال از سابقه علمی – آموزشی این دانشکده به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های سینما، تصویر متحرک (انیمیشن)، ادبیات نمایشی، هنر اسلامی، نقاشی، ارتباط تصویری (گرافیک)، و صنایع دستی، و در مقطع کارشناسی در رشته‌های سینما، نمایش (ادبیات نمایشی -عروسکی – طراحی صحنه – کارگردانی)، گرافیک، هنر اسلامی، کتابت و نگارگری و نقاشی و از مقطع کارشناسی ناپیوسته ارتباط تصویری (گرافیک) می‌پردازد.

دانشکده معماری و شهرسازی

از بدو تأسیس دانشگاه سوره در سال ۱۳۷۲، گروه معماری فعالیت آموزشی خود را در مقطع کاردانی آغاز کرد. باتوجه به سیاست سازمان تبلیغات اسلامی، و نیاز حوزه هنری و استقبال گسترده دانشجویان، دانشکده معماری در سال ۱۳۸۰ تأسیس شد. این دانشکده اکنون دارای گروه‌های کارشناسی پیوسته معماری، کارشناسی پیوسته معماری داخلی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته مهندسی شهرسازی، کارشناسی ناپیوسته معماری، کارشناسی ارشد معماری اسلامی، مهندسی معماری و معماری داخلی است.

دانشکده فرهنگ و ارتباطات

دانشکده فرهنگ و ارتباطات از سال ۱۳۹۰ با ادغام دو دانشکده امور فرهنگی و ارتباطات راه اندازی شد. دانشکده امور فرهنگی که سنگ بنای آن با رشته مدیریت فرهنگی و هنری در سال ۱۳۸۰ گذاشته شد، در سال ۱۳۸۸ به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته مدیریت امور فرهنگی و هنری و در سال ۱۳۹۲ در رشته روابط عمومی ناپیوسته پرداخت. دانشکده ارتباطات نیز که از سال ۱۳۸۶ تأسیس شد دارای سه رشته روابط عمومی، روزنامه‌نگاری در مقطع کارشناسی و تبلیغ و ارتباطات فرهنگی و رشته مدیریت رسانه در مقطع کارشناسی ارشد بود. با ادغام این دو دانشکده، اکنون دانشکده فرهنگ و ارتباطات دارای ۷ رشته تحصیلی است.

دانشگاه سوره تهران

سردر دانشگاه

ساختمان مرکزی و دانشکده هنر این دانشگاه که در خیابان آزادی بین خوش و آذربایجان قرار دارد در رشته‌های مختلف هنری در حال فعالیت است. از جمله این رشته‌ها: گرافیک، نقاشی، تئاتر (نمایش)، سینما، معماری، صنایع دستی، هنر اسلامی و… می‌باشد. این دانشگاه وابسته به حوزهٔ هنری می‌باشد.

دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره در [میدان فردوسی]، خیابان انقلاب ـ کوچه شاهرود ـ شماره ۷ قرار دارد. دانشکده فرهنگ و ارتباطات از سال ۱۳۹۰ با ادغام دو دانشکده امور فرهنگی و ارتباطات راه اندازی شد. دانشکده امور فرهنگی که سنگ بنای آن با رشته مدیریت فرهنگی و هنری در سال ۱۳۸۰ گذاشته شد، در سال ۱۳۸۸ به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته مدیریت امور فرهنگی و هنری و در سال ۱۳۹۲ در رشته روابط عمومی ناپیوسته پرداخت. دانشکده ارتباطات نیز که از سال ۱۳۸۶ تأسیس شد دارای سه رشته روابط عمومی، روزنامه‌نگاری در مقطع کارشناسی و تبلیغ و ارتباطات فرهنگی و رشته مدیریت رسانه در مقطع کارشناسی ارشد با ادغام این دو دانشکده، اکنون دانشکده فرهنگ و ارتباطات دارای ۷ رشته تحصیلی است. با توجه به موافقت اصولی دفتر گسترش وزارت علوم و در صورت اخذ مجوزهای دیگر، این دانشکده درصدد است برای سال تحصیلی ۹۶–۱۳۹۵ در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق ارتباطات و رشته زبان و ادبیات فارسی با گرایش ادبیات پایداری را در صورت اخذ مجوزهای لازم راه اندازی نماید.

دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره در خیابان انقلاب ـ خیابان استاد نجات‌اللهی ـ خیابان شهید فلاح‌پور ـ شماره ۲۹ قرار دارد. دانشکده معماری در سال ۱۳۷۲ تأسیس گردید و هدف از تأسیس این دانشکده تقویت مؤلفه‌های فرهنگی در معماری و بازشناسی معماری ایرانی و به روز کردن آن با توجه به نیازهای کنونی جامعه ایران می‌باشد که در جهت تحقق این اهداف با استفاده از استادان مجرب داخلی و برقراری ارتباط با دانشگاه‌های سایر کشورها گام‌های مؤثری برداشته است. دانشکده معماری دارای کتابخانه تخصصی با بیش از چهار هزار نسخه کتاب فارسی و انگلیسی است که از منابع ارزشمند مکتوب معماری در ایران است. دانشگاه سوره تهران در سال ۱۳۷۲ به صورت مؤسسه غیرانتفاعی با مدرک معادل آغاز به کار کرد که زیر نظر حوزه هنری تهران بود. سپس در سال تحصیلی ۷۴–۷۵ مدرک آن از کاردانی به کارشناسی تبدیل شد و رتبه الف را بین موسسه‌های غیرانتفاعی آموزش عالی بدست آورد. اکنون تعداد زیادی دانشجو در رشته‌های سینما با گرایش کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، تدوین و فیلمبرداری، موسیقی، ادبیات نمایشی، کارگردانی تئاتر، صنایع دستی، نقاشی، گرافیک و معماری مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه سوره برای اولین بار بعد از انقلاب، رشته معماری داخلی را با مدرک رسمی کارشناسی از وزارت علوم و تحقیقات بنیان نهاد؛ و در ۱۴ آذر ۱۳۸۷ نخستین همایش معماری داخلی برگزار شد که دانشگاه سوره یکی از برگزارکنندگان آن بود. دانشکده علوم ارتباطات این دانشگاه در خیابان طالقانی - میدان فلسطین واقع است.

دانش آموختگان برجسته

استادان برجسته


منابع

پیوند به بیرون