بحث:مهر (ایزد ایرانی): تفاوت میان نسخه‌ها

Page contents not supported in other languages.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fawikibot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:درجه‌بندی ویکی‌پروژه آفلاین> امتیاز=۱۴۲۲؛کیفیت=ابتدائی؛حجم مؤثر=۱۰۶۱۴؛حجم مقاله=۱۰۶۱۴؛بازدید=۱۰۵۲؛میانویکی=۴۶
Fasti3311 (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۵۰: خط ۵۰:
خواهشمندم که صفحه‌ای جداگانه برای این ایزدان هندو-ایرانی در نظر گرفته شود. برای نمونه در ویکی‌پدیای انگلیسی برای مهر ایرانی واژه‌ی Mithra برای میتره هندی واژه‌ی Mitra (Vedic) آمده و برای هر دو این ایزدان واژه‌ی Mitra در نظر گرفته شده است.
خواهشمندم که صفحه‌ای جداگانه برای این ایزدان هندو-ایرانی در نظر گرفته شود. برای نمونه در ویکی‌پدیای انگلیسی برای مهر ایرانی واژه‌ی Mithra برای میتره هندی واژه‌ی Mitra (Vedic) آمده و برای هر دو این ایزدان واژه‌ی Mitra در نظر گرفته شده است.
[[کاربر:Ariamihr|Ariamihr]] ([[بحث کاربر:Ariamihr|بحث]]) ‏۲۸ مارس ۲۰۱۷، ساعت ۲۱:۰۷ (UTC)
[[کاربر:Ariamihr|Ariamihr]] ([[بحث کاربر:Ariamihr|بحث]]) ‏۲۸ مارس ۲۰۱۷، ساعت ۲۱:۰۷ (UTC)

== کپی کامل مجسمه آزادی در نیویورک از روی میترا بدون ذکر مآخذ از طرف فرانسه و آمریکا. ==

کاملا مشخص و مشهود است که مجسمه آ زادیدر آمریکا ،کپی میتراست.🤨 [[کاربر:Fasti3311|Fasti3311]] ([[بحث کاربر:Fasti3311|بحث]]) ‏۲۲ ژانویهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۴۹ (UTC)

نسخهٔ ‏۲۲ ژانویهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۴۹

چند پيشنهاد مهم دارم :

  • به جای مهر(ايران باستان) از مهر (ایزد) استفاده شود.
  • صفحه ابهام زدايی جديدی تشکيل شود و کاربر در حالت پيشفرض به صفحه مهر (ايزد) منتقل شود و در بالا پيوندی به صفحه ابهام زدايی گذشته شود.

( بيشتر پيوندها به اين صفحه برای ايزد مهر ميباشد)

شاد باشید کاوه خوشحال ۱۵:۰۰, ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۶ (UTC)

پی نوشت : من خود از دانش کافی برای این کار برخوردار نیستم.


از نظر من این جستار غیر دانشنامه ای است و مطالب آن از اتقان و استواری بی بهره است. احسان بهمن 1387

در رابطه با آوردن زمانها بایستی تصمیم جدی گرفت!

همکاران محترم،

ديروز دو دانشجوی آلمانی آشنا به زبان فارسی به من رجوع کرده و يادآوری کردند که ذکر زمانها در ویکی پدیای فارسی آنان را گیج کرده.

مقاله میترائیسم:

پیش از زرتشت پیامبر باستانی ایران (در حدود ۶ قرن پیش از میلاد)، ایرانیان دینی چندخدایی داشتند و مهر یا میترا گرانقدرترین خدای آنان محسوب می‌شد. او خدای پیمان و تعهد و سرسپردگی متقابل بود. در لوحی به خط میخی متعلق به پانزده قرن پیش از میلاد که شامل پیمان‌نامه‌ای بین هیتی‌ها و میتانی‌ها می‌باشد، به میترا سوگند یاد شده‌است.[۱]

مقاله میترا اصلا زمان ندارد!!!

مقاله زرتشت:

زَرتُشت، زردشت، زردهُشت یا زراتُشت (۶ فروردین ۱۷۶۸ ق.م.[۱] - ۵ دی ۱۶۹۱ ق.م.[۲] در بلخ) نام پیامبر ایرانی بنیادگذار دین زرتشتی یا مَزدَیَسنا; و سراینده گاثاها کهن‌ترین بخش اوستا است.

یشتر ایرانشناسان، ده تا یازده سده پیش از مسیح را پیشنهاد می کنند.

درود Doktorjan ‏۲۰ اوت ۲۰۱۰، ساعت ۱۶:۴۲ (UTC)[پاسخ]


با توجه به اینکه مهاجران سکائی scythians در حدود 3000 سال پیش یا بیشتر دین آتش پرستی یا زرتشت را ائلین بار از طریق منطقه آذربایجان به ایران وارد کردند و نیز با تطبیق دادن این موضوع با مسائل یاد شده در شاهنامه (مثلا جائی که اسفندیار از رستم درخواسن میکند که آئین مهر پرستی را کنار گذاشته و زرتشتی شود) به نظر میرسد که آئین مهر پرستی سابقه ای بس قدیمیتر داشته و حتی پیش از دوره کیانیان بوجود آمده باشد. در هر حال رواج آئین زرتشتی و ورود کلمات سخائی به زبان پارسی باعث تغییری شگرف در زبان و فرهنگ پارسی گشت تا جائی که هم اکنون کلیه کلمات مشترک میان پارسی و زبانهای اروپائی ریشه در انتقال مفاهیم سخائی به پارسی دارند. 46.164.121.78 ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۶:۳۹ (UTC)[پاسخ]


با عرض سلام خدمت دوستان : درباره مهر اطلاعات قابل استناد بسیار کمی وجود دارد و حتی اسنادی هم که باقی مانده اند تنها گوشه هایی از حقیقت را بیان میکنند گذر زمان طولانی و از بین رفتن کتابخانه های بی نظیر ایران باستان به دست اسکندر و عراب و مغول ها شاید بزرگترین دلیل آن باشد . من با نام مهر ایران باستان موافق هستم چرا مهر یا میتراس رم باستان هم وجود دارد که درباره ریشه های آنها جدال زیادی بین باستان شناسان وجود دارد ، فارق از هر تعصبی مهر ایران باستان نام بسیار مناسبی است برای این مقاله . درباره زمان باید عرض کنم که هیچ زمان قطعی و مشخصی وجود نداد برای اینگونه تحقیقات تنها حدس و گمان ها است ، برای همین یا با استناد به کتب مرجع متوان نقل قول کرد که این کتب هم اختلافات زیادی با هم دارند و یا می توان به جای بیان رقم از سیر اتفاقات استفاده کرد که هم قابل اعتمادتر هستند و هم کسی گیج نخواهد شد به طور مثال میتوان نوشت مهر و آیین مهر ریشه در مهاجران آریایی داشته و با ورود آنها به فلات ایران مهر هم وارد فلات ایران شده و گسترش یافته چند سال پیش ؟ واقعا اختلاف نظرها بسیار زیاد است آن هم بین باستان شناسان بسیار معتبر ! (آذرگون (بحث) ‏۲۶ نوامبر ۲۰۱۴، ساعت ۰۱:۱۷ (UTC))[پاسخ]


مهر و میترا

خواهشمندم که صفحه‌ای جداگانه برای این ایزدان هندو-ایرانی در نظر گرفته شود. برای نمونه در ویکی‌پدیای انگلیسی برای مهر ایرانی واژه‌ی Mithra برای میتره هندی واژه‌ی Mitra (Vedic) آمده و برای هر دو این ایزدان واژه‌ی Mitra در نظر گرفته شده است. Ariamihr (بحث) ‏۲۸ مارس ۲۰۱۷، ساعت ۲۱:۰۷ (UTC)[پاسخ]

کپی کامل مجسمه آزادی در نیویورک از روی میترا بدون ذکر مآخذ از طرف فرانسه و آمریکا.

کاملا مشخص و مشهود است که مجسمه آ زادیدر آمریکا ،کپی میتراست.🤨 Fasti3311 (بحث) ‏۲۲ ژانویهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۴۹ (UTC)[پاسخ]