کرتیان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Tanhabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: ویرایش جزئی
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''آل کرت''' (۶۴۳-۷۸۳ق). عنوان سلسله‌ای از امرا که از حدود ۶۴۳ تا ۷۸۳ق در خراسان استقلال داشته‌اند. اوّلین امیر این سلسله و در واقع مؤسس آن ملک شمس‌الدین محمد بن ابوبکر نام داشته و نسب او به سلاطین غور می‌پیوسته است. مرکز امارت این خاندان در هرات بوده و مجموعاً هشت تن از آنها در خراسان امارت کرده‌اند.
{{نیاز به بازبینی انسان}}
*(دایرة‌المعارف فارسی، ج ۱، ص ۲۱۷)
'''آل‌کرت''' طبقه‌ای از ملوک شرق ایران از نژاد [[غوریان]] که از ۶۴۳ تا ۷۹۱ ه‍ .ق. حکومت رانده‌اند و پایتخت آنان [[هرات]] بود. سرسلسلهء این دودمان [[شمس‌الدین محمد]] دخترزادهء ملک رکن‌الدین، و او بزمان جدّ خویش رکن‌الدین یکی از سران سپاه و از مقربین [[چنگیزخان]] بود (۶۴۳–۶۷۶)، و پس از او [[رکن‌الدین کهین]] پسر شمس‌الدین محمد بجای او نشست (۶۷۷–۷۰۵)، و بعد از رکن‌الدین کهین پسر او [[فخرالدین]] بمقام پدر رسید (۷۰۵–۷۰۶)، چهارمین فرمانروای این سلسله [[غیاث‌الدین]] پسر فخرالدین است (۷۰۷–۷۲۹)، و پنجمین آنان شمس‌الدین محمد (۷۲۹–۷۳۰)، ششمین [[ملک حافظ]] (۷۳۰ –۷۳۲) و هفتمین این دوده [[معزالدین حسین]] است (۷۳۲–۷۷۱)، و پس از او پسرش غیاث‌الدین جای پدر گرفت (۷۷۱–۷۸۳)، و او را [[امیرتیمور گورکان]] مغلوب کرده و با پسر ب[[ماوراءالنهر]] فرستاد و در آنجا در ۷۸۷ بامر او بقتل رسیدند و سلسلهء آل‌کرت منقرض گردید.

آل‌کرت طبقه‌ای از ملوک شرق ایران از نژاد [[غوریان]] که از ۶۴۳ تا ۷۹۱ ه‍ .ق. حکومت رانده‌اند و پایتخت آنان [[هرات]] بود. سرسلسلهء این دودمان [[شمس‌الدین محمد]] دخترزادهء ملک رکن‌الدین، و او بزمان جدّ خویش رکن‌الدین یکی از سران سپاه و از مقربین [[چنگیزخان]] بود (۶۴۳–۶۷۶)، و پس از او [[رکن‌الدین کهین]] پسر شمس‌الدین محمد بجای او نشست (۶۷۷–۷۰۵)، و بعد از رکن‌الدین کهین پسر او [[فخرالدین]] بمقام پدر رسید (۷۰۵–۷۰۶)، چهارمین فرمانروای این سلسله [[غیاث‌الدین]] پسر فخرالدین است (۷۰۷–۷۲۹)، و پنجمین آنان شمس‌الدین محمد (۷۲۹–۷۳۰)، ششمین [[ملک حافظ]] (۷۳۰ –۷۳۲) و هفتمین این دوده [[معزالدین حسین]] است (۷۳۲–۷۷۱)، و پس از او پسرش غیاث‌الدین جای پدر گرفت (۷۷۱–۷۸۳)، و او را [[امیرتیمور گورکان]] مغلوب کرده و با پسر ب[[ماوراءالنهر]] فرستاد و در آنجا در ۷۸۷ بامر او بقتل رسیدند و سلسلهء آل‌کرت منقرض گردید.


== منبع ==
== منبع ==

نسخهٔ ‏۱۸ ژانویهٔ ۲۰۱۰، ساعت ۲۰:۴۶

آل کرت (۶۴۳-۷۸۳ق). عنوان سلسله‌ای از امرا که از حدود ۶۴۳ تا ۷۸۳ق در خراسان استقلال داشته‌اند. اوّلین امیر این سلسله و در واقع مؤسس آن ملک شمس‌الدین محمد بن ابوبکر نام داشته و نسب او به سلاطین غور می‌پیوسته است. مرکز امارت این خاندان در هرات بوده و مجموعاً هشت تن از آنها در خراسان امارت کرده‌اند.

  • (دایرة‌المعارف فارسی، ج ۱، ص ۲۱۷)

آل‌کرت طبقه‌ای از ملوک شرق ایران از نژاد غوریان که از ۶۴۳ تا ۷۹۱ ه‍ .ق. حکومت رانده‌اند و پایتخت آنان هرات بود. سرسلسلهء این دودمان شمس‌الدین محمد دخترزادهء ملک رکن‌الدین، و او بزمان جدّ خویش رکن‌الدین یکی از سران سپاه و از مقربین چنگیزخان بود (۶۴۳–۶۷۶)، و پس از او رکن‌الدین کهین پسر شمس‌الدین محمد بجای او نشست (۶۷۷–۷۰۵)، و بعد از رکن‌الدین کهین پسر او فخرالدین بمقام پدر رسید (۷۰۵–۷۰۶)، چهارمین فرمانروای این سلسله غیاث‌الدین پسر فخرالدین است (۷۰۷–۷۲۹)، و پنجمین آنان شمس‌الدین محمد (۷۲۹–۷۳۰)، ششمین ملک حافظ (۷۳۰ –۷۳۲) و هفتمین این دوده معزالدین حسین است (۷۳۲–۷۷۱)، و پس از او پسرش غیاث‌الدین جای پدر گرفت (۷۷۱–۷۸۳)، و او را امیرتیمور گورکان مغلوب کرده و با پسر بماوراءالنهر فرستاد و در آنجا در ۷۸۷ بامر او بقتل رسیدند و سلسلهء آل‌کرت منقرض گردید.

منبع

  • افغانستان در پنج قرن اخیر نوشته میر محمد صدیق فرهنگ