همه مردان شاه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۳۳: خط ۳۳:
== خلاصه ==
== خلاصه ==


[[رضاشاه]] در سال ۱۹۳۳ قراردادی امضا کرد که به واسطه آن حق اکتشاف و بهره‌برداری از نفت ایران را به [[شرکت نفت ایران و انگلیس]] واگذار می‌کرد. اگر چه ایران در [[جنگ جهانی دوم]] رسما بیطرف بود، اما نسبت به [[نیروهای محور]] روابط دوستانه داشت. پس از [[اشغال ایران در جنگ جهانی دوم]] ۱۹۴۱ که به بهانه حضور کارشناسان آلمانی‌ در ایران اتفاق افتاد از سلطنت کناره‌گیری و قدرت را به پسرش [[محمدرضا شاه]] تفویض کند.
[[رضاشاه]] در سال ۱۹۳۳ قراردادی امضا کرد که به واسطه آن حق اکتشاف و بهره‌برداری از نفت ایران را به [[شرکت نفت ایران و انگلیس]] واگذار می‌کرد. اگر چه ایران در [[جنگ جهانی دوم]] رسما بیطرف بود، اما نسبت به [[نیروهای محور]] روابط دوستانه داشت. پس از [[اشغال ایران در جنگ جهانی دوم]] ۱۹۴۱ که به بهانه حضور کارشناسان آلمانی‌ در ایران اتفاق افتاد [[رضاشاه]] توسط انگلیسی‌ها مجبور به کناره‌گیری از سلطنت و تفویض قدرت به پسرش [[محمدرضا شاه]] شد.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۷ ژانویهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۴۱

همه مردان شاه
نویسنده(ها)استیون کینزر
عنوان اصلیAll the Shah's Men: An American Coup and the Roots of Middle East Terror
موضوع(ها)کودتای ۲۸ مرداد
ناشرجان وایلی و پسران
تاریخ نشر
۱۸ ژوئیه ۲۰۰۳
شمار صفحات۲۷۲
شابکشابک ‎۹۷۸–۰۴۷۱۶۷۸۷۸۶

همهٔ مردان شاه (به انگلیسی: All the Shah's Men) عنوان کتابی از خبرنگار آمریکایی استیون کینزر است. این کتاب کودتای ۲۸ مرداد را در قالب روایتی داستانی و رمان‌گونه مورد بررسی قرار می‌دهد.[۱] موضوع اصلی کتاب کودتا و تأثیر آن بر روابط ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران است. به روایت نویسندهٔ کتاب، دیکتاتوری محمدرضاشاه پهلوی از پیامدهای کودتای ۱۹۵۳ بود. بریتانیای کبیر و شرکت نفتی ایران–انگلیس شخصیت‌های منفی و استعمارگر داستان کینزر هستند. این کتاب در سال ۲۰۰۳ توسط انتشارات جان وایلی و پسران منتشر شد.[۲]

این کتاب توسط لطف‌الله میثمی به فارسی ترجمه شده‌است.[۳]

خلاصه

رضاشاه در سال ۱۹۳۳ قراردادی امضا کرد که به واسطه آن حق اکتشاف و بهره‌برداری از نفت ایران را به شرکت نفت ایران و انگلیس واگذار می‌کرد. اگر چه ایران در جنگ جهانی دوم رسما بیطرف بود، اما نسبت به نیروهای محور روابط دوستانه داشت. پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم ۱۹۴۱ که به بهانه حضور کارشناسان آلمانی‌ در ایران اتفاق افتاد رضاشاه توسط انگلیسی‌ها مجبور به کناره‌گیری از سلطنت و تفویض قدرت به پسرش محمدرضا شاه شد.

منابع

  1. علیرضا مجیدی (۲۱ دی ۱۳۸۴). «همه مردان شاه». 1Pezeshk. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰ فروردین ۱۳۹۰.
  2. ولی‌محمد احمدوند. «تازه‌های پژوهش در حوزهٔ انقلاب اسلامی». زمانه - ماهنامهٔ اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر. دریافت‌شده در ۲۰ فروردین ۱۳۹۰.[پیوند مرده]
  3. «همه مردان شاه: از کودتای ۲۸ مرداد تا ۱۱ سپتامبر». آینده‌بوک. دریافت‌شده در ۲ ژانویهٔ ۲۰۱۷.