شامی کاپور: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۵۲: خط ۵۲:
* [[لاکشمن رکها]]
* [[لاکشمن رکها]]
* [[طبقه سوم (فیلم ۱۹۶۶)|طبقه سوم]]
* [[طبقه سوم (فیلم ۱۹۶۶)|طبقه سوم]]
* [[آشکارا (فیلم ۱۹۹۲)|آشکارا]]


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۱۹ دسامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۸:۵۴

شامی کاپور

نام اصلی شمشیر راج کپور
تولد ۲۱ اکتبر ۱۹۳۱
والدین پریتویراج کاپور - رام‌شرنی کپور
مرگ ۱۴ اوت ۲۰۱۱
ملیت  هند
همسر(ها) گیتا بالی

شامی کاپور یکی از هنرپیشگان معروف دههٔ ۵۰ و ۶۰ میلادی سینمای هند با نام اصلی (شمشیر راج کاپور) که در ۲۱ اکتبر ۱۹۳۱ در شهر بمبئی کشور هندوستان به دنیا آمد.

زندگی‌نامه

شامی کاپور در خانوادهٔ هنرپیشه چشم به جهان گشود، پدر او پریتویراج کاپور از بازیگران معروف سینمای هند بود. مادرش رام‌شرنی کاپور نام داشت. برادر بزرگ‌تر او راج کاپور نام داشت که در سینمای هند و جهان چهرهٔ شناخته شده و محبوب است.

برادر کوچک‌تر او شاشی کاپور نام دارد که او نیز از هنرپیشگان سرشناس دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی بود. همسر او (گیتا بالی) نام داشت. شامی کاپور در ۱۴ اگوست ۲۰۱۱ در سن ۷۹ سالگی به علت نارسایی کبدی درگذشت. شامی کاپور دو فرزند به نام‌های ادیتا راج کپور و کنچن دیسای به یادگار مانده‌است.

کارنامه هنری

کاپور زندگی هنری‌اش را با فیلمی به نام تٌم سا نهی دیکها Tumsa Nahin Dekha { مثل تو ندیدم } (۱۹۵۷) به کار گردانی ناصر حسین آغاز کرد که از همان ابتدا نظر منتقدین سینما را به خودش جلب کرد اودر سال ۱۹۶۸ موفق به دریافت جایزهٔ بهترین هنرپیشهٔ نقش اول برای بازی در فیلم (بهرم مچاری) (Brahmachari) (همیشه مجرد) شد و همچنین در سال ۱۹۸۲ جایزهٔ بهترین نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم (ویدهاتا) (ناجی) (Vidhaata) دریافت کرد.

فیلم‌شناسی

فهرست برخی از فیلم‌هایی که شامی کاپور در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است:

جستارهای وابسته

منابع

پیوند به بیرون