استخوان پاشنه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه
خط ۱۶: خط ۱۶:
استخوان پاشنه یا کالکانئوس (Calcaneus) در ناحیه پاشنه پا قرار دارد. [[تاندون آشیل]] به خلف این استخوان می‌چسبد.
استخوان پاشنه یا کالکانئوس (Calcaneus) در ناحیه پاشنه پا قرار دارد. [[تاندون آشیل]] به خلف این استخوان می‌چسبد.


پای انسان مجموعاً از ۲۶ استخوان تشکیل شده است. دو استخوانی که در پشت پا قرار دارند یعنی استخوان‌های [[قاپ]] و استخوان پاشنه پا را روی هم رفته یعنی پشت پا می‌نامند. جلوتر از این دو استخوان گروهی متشکل از پنج استخوان کوچکتر قرار دارند که به آن‌ها [[استخوان‌های مچ پا]]می‌گویند.
پای انسان مجموعاً از ۲۶ استخوان تشکیل شده است. دو استخوانی که در پشت پا قرار دارند یعنی استخوان‌های [[قاپ]] و استخوان پاشنه پا را روی هم رفته پشت پا می‌نامند. جلوتر از این دو استخوان گروهی متشکل از پنج استخوان کوچکتر قرار دارند که به مجموع این هفت استخوان [[استخوان‌های مچ پا]]می‌گویند.


پای انسان در ناحیه مچ و پایینتر مرکب از هفت استخوان می‌باشد که بزرگ‌ترین آن استخوان پاشنه بوده و تا حدودی بیشترین وزن بدن را نیز تحمل می‌کند و در بخش ابتدای [[کف پا]]، پیش از قوس آن قرار دارد. ساختارش نسبتاً به شکل [[مکعب مستطیل]] است و در اطراف آن بست‌ها (رباط‌ها) و عضله‌های زیادی واقع شده‌اند. چنانچه در این استخوان، یک زائده خرد پدیدار گردد، دردناک شده و نهایتاً [[راه رفتن]] را مختل می‌سازد.
پای انسان در ناحیه مچ و پایینتر مرکب از هفت استخوان می‌باشد که بزرگ‌ترین آن استخوان پاشنه بوده و تا حدودی بیشترین وزن بدن را نیز تحمل می‌کند و در بخش ابتدای پا، پیش از قوس آن قرار دارد. ساختارش نسبتاً به شکل [[مکعب مستطیل]] است و در اطراف آن بست‌ها (رباط‌ها) و عضله‌های زیادی واقع شده‌اند. چنانچه در این استخوان، یک زائده خرد پدیدار گردد، دردناک شده و نهایتاً [[راه رفتن]] را مختل می‌سازد.


== نگارخانه ==
== نگارخانه ==

نسخهٔ ‏۱۴ دسامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۹:۳۳

استخوان پاشنه
استخوان پاشنه
Left calcaneus, lateral surface.
جزئیات
شناسه‌ها
لاتینOs calcaneum, os calcis
MeSHD002111
TA98A02.5.11.001
TA21468
FMA24496

استخوان پاشنه یا کالکانئوس (Calcaneus) در ناحیه پاشنه پا قرار دارد. تاندون آشیل به خلف این استخوان می‌چسبد.

پای انسان مجموعاً از ۲۶ استخوان تشکیل شده است. دو استخوانی که در پشت پا قرار دارند یعنی استخوان‌های قاپ و استخوان پاشنه پا را روی هم رفته پشت پا می‌نامند. جلوتر از این دو استخوان گروهی متشکل از پنج استخوان کوچکتر قرار دارند که به مجموع این هفت استخوان استخوان‌های مچ پامی‌گویند.

پای انسان در ناحیه مچ و پایینتر مرکب از هفت استخوان می‌باشد که بزرگ‌ترین آن استخوان پاشنه بوده و تا حدودی بیشترین وزن بدن را نیز تحمل می‌کند و در بخش ابتدای پا، پیش از قوس آن قرار دارد. ساختارش نسبتاً به شکل مکعب مستطیل است و در اطراف آن بست‌ها (رباط‌ها) و عضله‌های زیادی واقع شده‌اند. چنانچه در این استخوان، یک زائده خرد پدیدار گردد، دردناک شده و نهایتاً راه رفتن را مختل می‌سازد.

نگارخانه

منابع