قوم پی‌پیل: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جزبدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''قوم پی‌پیل''' از اقوام [[سرخپوست]] ساکن در کشور [[السالوادور]] می‌باشد.زبان مردم پیپیل گویشی از [[زبان ناهواتل]] است که از [[زبان آزتکی|زبان‌های آزتکی]] بوده و در جنوب [[ایالات متحده آمریکا]] و نواحی شمالی [[مکزیک]] بدان تکلم می‌شود.حسب سنت‌های شفاهی و باورهای بومی مردم پیپیل آنان در گذشته دور از سرزمین‌های ایالات متحده به سوی السالوادور کوچیده‌اند.شواهد زبانی نیز این موضوع را تأیید می‌کند.باورهای قومی و [[اسطوره|اساطیر]] بومی پیپیل‌ها منطق بر اساطیر [[قوم مایا]] است که در نزدیکی آنان بسر می‌برند.زبان بومی پیپیل بسرعت در حال نابودی است و از ۳۰۰۰ پیپیل زبان در سال ۱۹۸۰ امروزه به کمتر از دویست تن رسیده‌است.
'''قوم پی‌پیل''' از اقوام [[سرخپوست]] ساکن در کشور [[السالوادور]] می‌باشد. زبان مردم پیپیل گویشی از [[زبان ناهواتل]] است که از [[زبان آزتکی|زبان‌های آزتکی]] بوده و در جنوب [[ایالات متحده آمریکا]] و نواحی شمالی [[مکزیک]] بدان تکلم می‌شود. حسب سنت‌های شفاهی و باورهای بومی مردم پیپیل آنان در گذشته دور از سرزمین‌های ایالات متحده به سوی السالوادور کوچیده‌اند. شواهد زبانی نیز این موضوع را تأیید می‌کند. باورهای قومی و [[اسطوره|اساطیر]] بومی پیپیل‌ها منطق بر اساطیر [[قوم مایا]] است که در نزدیکی آنان بسر می‌برند. زبان بومی پیپیل بسرعت در حال نابودی است و از ۳۰۰۰ پیپیل زبان در سال ۱۹۸۰ امروزه به کمتر از دویست تن رسیده‌ است.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۰ نوامبر ۲۰۱۹، ساعت ۲۰:۰۰

قوم پی‌پیل از اقوام سرخپوست ساکن در کشور السالوادور می‌باشد. زبان مردم پیپیل گویشی از زبان ناهواتل است که از زبان‌های آزتکی بوده و در جنوب ایالات متحده آمریکا و نواحی شمالی مکزیک بدان تکلم می‌شود. حسب سنت‌های شفاهی و باورهای بومی مردم پیپیل آنان در گذشته دور از سرزمین‌های ایالات متحده به سوی السالوادور کوچیده‌اند. شواهد زبانی نیز این موضوع را تأیید می‌کند. باورهای قومی و اساطیر بومی پیپیل‌ها منطق بر اساطیر قوم مایا است که در نزدیکی آنان بسر می‌برند. زبان بومی پیپیل بسرعت در حال نابودی است و از ۳۰۰۰ پیپیل زبان در سال ۱۹۸۰ امروزه به کمتر از دویست تن رسیده‌ است.

منابع

  • مشارکت کنندگان ویکی‌پدیا قوم پی‌پیل ویکی‌پدیای انگلیسی، (بازیابی در ۳ ژوئن ۲۰۱۱)