پل سفید: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۶°۰۷′۰۶″شمالی ۵۳°۰۳′۲۴″شرقی / ۳۶٫۱۱۸۳°شمالی ۵۳٫۰۵۶۷°شرقی / 36.1183; 53.0567
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
افزودن مطلب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۳۲: خط ۳۲:
|پانویس=
|پانویس=
}}
}}
'''شهر پل سفید''' مرکز [[شهرستان سوادکوه]] واقع در استان [[مازندران]] است. پل سفید همچنین نام پلی در داخل این شهر است. شهر پل سفید از جنوب به روستای [[ورسک]] و از شمال به شهر [[زیرآب]] راه دارد. [[جاده فیروزکوه]] و [[راه‌آهن مازندران]] از این شهر می‌گذرد. ایستگاه راه‌آهن پل سفید مهمترین ایستگاه تعمیرات دیزل راه‌آهن شمال و دارای سینی دوار است.[[مهدی تقوی]] قهرمان کشتی جهان در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ اهل این شهر است از دیگر مشاهیر این شهر میتوان به [[مجتبی عابدینی]]،دارنده اولین مدال تاریخ شمشیربازی ایران در دنیا و [[حبیب الله بدیعی]] ویولونیست چیره دست ایرانی اشاره نمود.
'''شهر پل سفید''' مرکز [[شهرستان سوادکوه]] واقع در استان [[مازندران]] است. پل سفید همچنین نام پلی در داخل این شهر است. شهر پل سفید از جنوب به روستای [[ورسک]] و از شمال به شهر [[زیرآب]] راه دارد. [[جاده فیروزکوه]] و [[راه‌آهن مازندران]] از این شهر می‌گذرد. ایستگاه راه‌آهن پل سفید مهمترین ایستگاه تعمیرات دیزل راه‌آهن شمال و دارای سینی دوار است.[[مهدی تقوی]] قهرمان کشتی جهان در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ اهل این شهر است از دیگر مشاهیر این شهر میتوان به [[مجتبی عابدینی]]،دارنده اولین مدال تاریخ شمشیربازی ایران در دنیا و [[حبیب الله بدیعی]] ویولونیست چیره دست ایرانی اشاره نمود.


== تاریخچه ==
== تاریخچه ==

نسخهٔ ‏۹ نوامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۴:۳۷

پل سفید
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانسوادکوه
بخشمرکزی
سال شهرشدن۱۳۳۴
مردم
جمعیت۸٬۷۹۴ (سال ۱۳۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۵۶۵ متر
اطلاعات شهری
شهردارحسن یحیی پور
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۱۴۲۴۲
وبگاه
پل سفید بر ایران واقع شده‌است
پل سفید
روی نقشه ایران
۳۶°۰۷′۰۶″شمالی ۵۳°۰۳′۲۴″شرقی / ۳۶٫۱۱۸۳°شمالی ۵۳٫۰۵۶۷°شرقی / 36.1183; 53.0567

شهر پل سفید مرکز شهرستان سوادکوه واقع در استان مازندران است. پل سفید همچنین نام پلی در داخل این شهر است. شهر پل سفید از جنوب به روستای ورسک و از شمال به شهر زیرآب راه دارد. جاده فیروزکوه و راه‌آهن مازندران از این شهر می‌گذرد. ایستگاه راه‌آهن پل سفید مهمترین ایستگاه تعمیرات دیزل راه‌آهن شمال و دارای سینی دوار است.مهدی تقوی قهرمان کشتی جهان در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ اهل این شهر است از دیگر مشاهیر این شهر میتوان به مجتبی عابدینی،دارنده اولین مدال تاریخ شمشیربازی ایران در دنیا و حبیب الله بدیعی ویولونیست چیره دست ایرانی اشاره نمود.

تاریخچه

ناصرالدین شاه قاجار که در سفر به مازندران در سال ۱۸۶۵میلادی از پل‌سفید عبور کرده بود، از آن به عنوان یکی از منازل جادهٔ شاه‌عباسی یاد می‌کند. بنابر مشاهدات وی پل قدیمی پل سفید «سه، چهار دهانه» داشته‌است. اگر گفته ناصرالدین شاه را موثق بدانیم، این پل می‌بایست پس از این تاریخ مرمت شده باشد، زیرا رابینو که در حدود سال ۱۹۰۹میلادی میلادی پل را دیده، آن را با دو دهانه وصف کرده‌است. افضل‌الملک، از مورخان دورهٔ قاجار در شرح سفر خود به مازندران در ۱۳۳۱قمری، از پل سفید و قهوه‌خانه‌ای در کنار آن یاد کرده‌است.[۱]

جمعیت

پراکندگی مردم مازندرانی در استان های ایران

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر برابر با ۸٬۷۹۴ نفر جمعیت بوده‌است. البته با احتساب جمعیت روستاهای اطراف حدود ۱۱۰۰۰ نفر در منطقه شهری پل سفید زندگی می‌کنند.[۲]مردم پل سفید به زبان مازندرانی گویش می‌کنند.[۳]

مناطق گردشگری

پل سفید شهری کوهستانی و دره ای است که که در امتداد رودخانه تالار واقع شده‌است که این مسئله زیبایی خاصی به این شهر بخشیده‌است و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب این شهر را به قطب گردشگری تبدیل کرد. شهر پل سفید به علت شرایط توپوگرافی پله‌های زیادی دارد و به شهر پله‌ها شهرت دارد به ازای هر نفر در این شهر یک پله وجود دارد. از مناطق دیدنی شهر پل سفید و اطراف آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پارک جنگلی آزادمهر

دریاچه شورمست

قلعه کنگلو

غار اسپهبد خورشید

پل ورسکپل کلانتری دوآب و به‌طور کلی راه‌آهن زیبا و کوهستانی سوادکوه

• روستاهای اساس ، برنت ، ازود و فلورد

پل تاریخی

پل پانصد ساله در زیر بار لرزش پل پنج ساله و تردد کامیون‌ها.

این شهر نام خود را از پلی تاریخی به همین نام گرفته‌است. این پل که توسط شاه عباس صفوی ساخته شده‌است، تا چند دهه گذشته، از مهمترین پلهای مسیر فیروزکوه به قائم شهر (شهر شاهی) بوده‌است.[۴]

مراکز دانشگاهی

دانشگاه پیام نور واحد پل سفید و دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه در شهرک توریستی آزادمهر این شهر مراکز آموزش عالی واقع در پل سفید هستند.


منابع

  1. شهرداری پل سفید
  2. «تعداد جمعیت و خانوار به تفکیک تقسیمات کشوری براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵». مرکز آمار ایران.
  3. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).
  4. سفرنامه مازندران. رضاشاه پهلوی. مرکز پژوهش و نشر فرهنگ سیاسی دوران پهلوی. ۲۵۳۵

لینک عکس هوایی پل سفید