دانشگاه تهران: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۵°۴۲′۱۴″شمالی ۵۱°۲۳′۴۲″شرقی / ۳۵٫۷۰۳۸°شمالی ۵۱٫۳۹۵۰°شرقی / 35.7038; 51.3950
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Wiekiestood (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
Wiekiestood (بحث | مشارکت‌ها)
←‏فعالیت های دانشجویی: فاصله و نیم‌فاصله
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴۲۸: خط ۴۲۸:
== فعالیت های دانشجویی ==
== فعالیت های دانشجویی ==
[[پرونده:لوگوی_شورای_هماهنگی.png|بندانگشتی|لوگوی شورای هماهنگی [[کانون های فرهنگی دانشگاه تهران]]]]
[[پرونده:لوگوی_شورای_هماهنگی.png|بندانگشتی|لوگوی شورای هماهنگی [[کانون های فرهنگی دانشگاه تهران]]]]
فعالیت های دانشجویی دانشگاه تهران زیر نظر [[معاونت فرهنگی و اجتماعی|معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران]] و معاونت دانشجویی می باشد. نهاد های فعالی دانشجویی در دانشگاه تهران به شرح زیر است.
فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه تهران زیر نظر [[معاونت فرهنگی و اجتماعی|معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران]] و معاونت دانشجویی می باشد. نهاد های فعالی دانشجویی در دانشگاه تهران به شرح زیر است.


*[[کانون های فرهنگی دانشگاه تهران|کانون‌های فرهنگی دانشگاه تهران]]
*[[کانون های فرهنگی دانشگاه تهران|کانون‌های فرهنگی دانشگاه تهران]]
خط ۴۳۴: خط ۴۳۴:
* [[انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران]]
* [[انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران]]
* انجمن اسلامی مستقل
* انجمن اسلامی مستقل
* انجمن های علمی و دانشجویی دانشگاه تهران
* انجمن‌های علمی و دانشجویی دانشگاه تهران
* شورای صنفی دانشگاه تهران
* شورای صنفی دانشگاه تهران
* مجمع دانشجویان عدالتخواه
* مجمع دانشجویان عدالتخواه

نسخهٔ ‏۷ نوامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۷:۵۰

دانشگاه تهران
شعار
  • میاسای ز آموختن یک زمان
نوعدانشگاه عمومی
بنیانگذاری شده۱۳۱۳ ه‍.ش
وابستگیوزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ارائه دهنده رشته‌های۹۷۶ رشته
رئیسمحمود نیلی احمدآبادی
اعضای هیئت علمی۲٫۰۴۱ نفر
کارمندان مدیریتی
  • دکتر سید حسین حسینی(معاون آموزشی)
  • دکتر سعید حبیبا(معاون دانشجویی)
  • دکتر مجید سرسنگی(معاون فرهنگی و اجتماعی)
  • دکتر محمد رحیمیان(معاون پژوهشی)
دانشجویان۵۳‌۴۸۸ نفر[۱]
موقعیتتهران،  ایران
وبگاه

دانشگاه تهران دانشگاه دولتی و بزرگترین مرکز آموزش عالی در ایران است. پیشنهاد اولیه آن توسط اسماعیل سنگ در سال ۱۳۰۵ داده شد[۲] و پس از انجام مطالعات اولیه توسط عیسی صدیق[۳] در سال ۱۳۱۳ ه‍.خ به دستور رضا شاه پهلوی تأسیس شد. دانشگاه تهران هم‌اکنون دارای ۲۵ دانشکده، ۹ پردیس و ۱۱ مرکز پژوهشی است. در حال حاضر محمود نیلی احمدآبادی ریاست این دانشگاه را به عهده دارد.

پیشینه

بنای دانشگاه تهران
Map
نامبنای دانشگاه تهران
کشورایران
استاناستان تهران
شهرستانتهران
اطلاعات اثر
کاربریآموزشی
کاربری کنونیدانشگاه
دیرینگیپهلوی اول
دورهٔ ساخت اثررضاشاه پهلوی
بانی اثرعلی اصغر حکمت
مالک اثروزارت علوم
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۴۴۵
تاریخ ثبت ملی۱۸ آبان ۱۳۷۸
اطلاعات بازدید
وبگاه
www.ut.ac.ir
بنای دانشگاه تهران بر تهران واقع شده‌است
بنای دانشگاه تهران
روی نقشه تهران
۳۵°۴۲′۱۴″شمالی ۵۱°۲۳′۴۲″شرقی / ۳۵٫۷۰۳۸°شمالی ۵۱٫۳۹۵۰°شرقی / 35.7038; 51.3950

ظاهراً تاریخچهٔ مدونی از روند بنیان‌گذاری و تأسیس دانشگاه تهران از طرف این نهاد انتشار نیافته و در این مورد نظرهای گوناگونی از سوی اشخاص مختلفی اظهار گردیده‌است و گفته شده که فکر تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۰۵ ه‍.خ توسط اسماعیل سنگ نمایندهٔ مجلس نخستین بار پدیدار شد. در نامه‌ای به وزیر معارف دربارهٔ اقدام به تأسیس دانشگاه، محمد تدین پاسخ داد:

راجع به اونیورسیته که آن را می‌توانیم دارالعلوم بگوییم کمال علاقه را دارم و مشغول تهیه لوازم مقدمات آن هستم. نظر من این است که در یک فضای وسیعی که شاید ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ذرع مربع وسعت داشته باشد، بنایی ساخته شود که شعب علوم و فنون در آنجا تأسیس گردد.[۲]

وزیر دَربار وقت، عبدالحسین تیمورتاش، از طرف رضا شاه، عیسی صدیق (صدیق اعلم) را مأمور کرد تا در سال ۱۳۱۰ ه‍.خ به ایالات متحده آمریکا سفر کرده و پس از مطالعه در «تأسیسات علمی دنیای جدید»، طرحی برای تأسیس دانشگاه در کشور به دولت تقدیم نماید.[۳] طرح صدیق مورد قبول کفالت وزارت معارف وقت، علی اصغر حکمت، قرار گرفت و با پیگیری ایشان، علی‌اصغر حکمت سرانجام دانشگاه تهران در هشتم خرداد ماه ۱۳۱۳ ه‍.خ به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

در بهمن‌ماه سال ۱۳۱۲، جلسه هیئت دولت وقت تشکیل و در آن در زمینه آبادی تهران و زیبایی و شکوه ابنیه، عمارات و کاخ‌های زیبای آن سخن به میان آمد. محمدعلی فروغی که در آن روز، ریاست وزراء را برعهده داشت، از یک سو و دیگر وزیران از سوی دیگر زبان به تحسین و تمجید شهر گشودند و برخی از آنان برای جلب رضایت شاه در این مقال، عنان از کف بدادند اما در این میان علی اصغر حکمت، کفیل وزارت معارف، بی‌آنکه پیشرفتهای پایتخت را نادیده انگارد، با لحنی محتاطانه چنین گفت: «البته که در آبادی و عظمت پایتخت شکی نیست» ولی تنها نقص آشکار آن اینست که «انیورسته» ندارد و حیف است که در این شهر نوین از این حیث از دیگر بلاد بزرگ عالم، واپس ماند». این سخنان ارزشمند تأثیر خود را برجای نهاد و بی‌درنگ مقبول همگان افتاد. از این رو علی‌اکبر داور با تخصیص بودجه اولیه‌ای به میزان ۲۵۰٬۰۰۰ تومان به وزارت معارف باعث گردید تا زمین مناسبی برای تأسیس دانشگاه یافته شده و ساختمان آن را در اسرع وقت پدید آید.[۴] علی اصغر حکمت بی‌درنگ دست به کار شد و جستجو برای مکان‌یابی مناسب دانشگاه را با کمک و مشاوره آندره گدار، معمار چیره‌دست فرانسوی که در آن روزگار به عنوان مهندس در خدمت وزارت معارف بود آغاز کرد. آنان پس از جستجوی بسیار در میان ابنیه، باغ‌ها و زمین‌های فراوان آن روز اطراف تهران باغ جلالیه را برای احداث دانشگاه برگزیدند. در همین حال برخلاف امروز که یافتن زمین مناسب در شهر تهران برای ایجاد دانشگاهی عظیم تقریباً ناممکن است، در آن روزها زمین‌های فراوانی وجود داشت که صاحبان آن‌ها نه تنها در فروش آن‌ها امساکی نداشتند بلکه برای واگذاری به چنین مؤسساتی که مسلماً سود کلانی هم به دنبال داشت، سر و دست می‌شکستند. از همین رو بود که گروهی از مالکین اراضی بهجت آباد با سوءاستفاده‌هایی نظر وزیر مالیه وقت را جلب کرده بودند که زمین‌های آن‌ها را برای تأسیس دانشگاه خریداری نماید. در حالی که به نظر موسیو گدار عرصه آن زمین‌ها تنگ و موقعیت آن‌ها سیل گیر بود و برای تأسیس دانشگاه به هیچ روی مناسب نبود. با این همه آقای داور رجحان در جلسه هیئت دولت به‌سختی بر خرید اراضی بهجت آباد پای فشرد و نظر بیشتر اعضاء را جلب کرده و سرانجام دولتیان، بهجت آباد را برگزیدند. در همین حال که علی اصغر حکمت دل‌شکسته و ناامید ناظر ماجرا بود، رضاشاه وارد شد و گفت: «باغ جلالیه را برگزینید. بهجت آباد ابداً شایسته نیست عرصه آن کم و اراضی آن سیل گیر است.» دولتیان در برابر این سخنان قاطع، زبان در کام کشیدند و احدی دم برنیاورد.

این مؤسسه با ادغام کردن دارالفنون، مدرسه علوم سیاسی، مدرسه طب،[۵] مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی،[۵] مدرسه فلاحت مظفر (اولین مدرسه کشاورزی در ایران)، مدرسه صنایع و هنر (تأسیس توسط کمال الملکمدرسه عالی معماری، مدرسه عالی حقوق، و چند مرکز آموزش عالی دیگر تهران دایر گشت.[۶] و در ۱۵ بهمن ماه همان سال بود که کلنگ تأسیس دانشگاه تهران توسط رضاشاه در زمین‌های پردیس جلالیه تهران (در جنوب پارک لاله کنونی) به زمین زده شد و در جمعه ۲۴ اسفند رسماً دانشگاه تهران تأسیس گشت.[۷]

نقش محمود حسابی

در برخی رسانه‌ها عنوان شده‌است که محمود حسابی مؤسس دانشگاه تهران بوده‌است. ضیاء موحد در مصاحبه‌ای ادعای نقش محمود حسابی در تأسیس دانشگاه تهران را کذب محض می‌داند.[۸]

کذب محض است! تاریخ دانشگاه تهران کاملاً روشن است. دکتر حسابی اصلاً آن موقع کاره‌ای نبوده که بخواهد دانشگاه تهران را تأسیس کند. تاریخ دانشگاه تهران که معلوم است. شما چرا این سؤال را از من می‌پرسید؟

طرح و الگو

این دانشگاه بر اساس موسسات آموزش عالی فرانسه الگوبرداری شد و حتی طراحان ساختمان‌های دانشگاه تهران، مهندسین فرانسوی بودند و دروس و برنامه‌های هنرکده (دانشکده هنرهای زیبای فعلی) دقیقاً بر اساس الگوی دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس طراحی گردید.

پردیس و بناهای این دانشگاه توسط معماران اروپایی رولاند دوبرول، ماکسیم سیرو، مارکوف، آلکساندر موزر، آندره گدارد، محسن فروغی طراحی گردید.[۹]

بنای دانشگاه تهران در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱۰]

توسعه

در اواخر دهه ۱۹۴۰ میلادی ساختار درسی و پژوهشی دانشگاه تهران رفته رفته به سمت الگوبرداری از سیستم دانشگاه‌های آمریکایی شروع به حرکت نمود:[۱۱] به‌طور نمونه دانشکده کشاورزی این دانشگاه به کمک دانشگاه یوتا توسعه و گسترش یافت.

موقعیت دانشگاه تهران در نقشه تهران به رنگ سیاه

نمونه‌های دیگری نیز می‌توان برشمرد: در سال ۱۹۵۴ مؤسسه علوم اداری دانشگاه (دانشکده مدیریت کنونی[۱۲]) به کمک دانشگاه کالیفرنیا جنوبی و به ریاست هری مارلو از این دانشگاه آغاز به ارائه مدارج دکترا نمود. در سال ۱۹۵۸ مؤسسه روزنامه‌نگاری دانشگاه تهران به کمک دانشگاه ویرجینیا و جیمز ولارد آغاز به کار نمود؛ و دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا بود که در سال ۱۹۶۵ رشته دکترای بیماری‌های سلولی (cytopathology) را راه‌اندازی نمود.

دانشگاه‌های دیگر آمریکایی که مستقیماً ناظر فعالیت‌های علمی و آکادمیک دانشگاه تهران بودند مانند :دانشگاه ایندیانا، دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاین، دانشگاه کلرادو در بولدر، دانشگاه آلاباما، و دانشگاه ایالتی کلرادو است.[۱۳]

انقلاب ۱۳۵۷ ایران

پس از دو سال تعطیلی اجباری در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ به واسطه انقلاب فرهنگی ایران توسط جمهوری اسلامی و در سال ۱۳۶۴ دانشکده‌های علوم پزشکی از دانشگاه تهران رسماً به دستور بخشنامهٔ جدید دولت جدا و مستقل گردیدند و دانشگاه علوم پزشکی تهران را تشکیل دادند.[۱۴]

نقش سیاسی

جدا از مسایل انقلاب ۱۳۵۷ دانشگاه تهران محل پدید آمدن بزرگ‌ترین جنبش اعتراضی دانشجویان ایران پس از انقلاب در تیرماه سال ۱۳۷۸ و هم چنین در اعتراضات گسترده توده‌ای بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ بود.

در بهمن ۱۳۸۶ فرهاد رهبر که دارای مدرک دکترای اقتصاد بوده و یکی از رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت احمدی‌نژاد بود، به ریاست دانشگاه منصوب شد.[۱۵]

کتابخانه

در سال ۱۹۷۱ ساختمان جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با طراحی عبدالعزیز فرمانفرمایان گشوده شد که امروزه حاوی ۷۰۰٬۰۰۰ جلد کتاب و ۱۸۰۰ نشریه از سراسر جهان می‌باشد. هر دانشکده به‌طور جداگانه و همچنین اکثر گروه‌ها دارای کتابخانهٔ تخصصی می‌باشند.

در سال ۱۳۹۵ شمسی، مدیریت این کتابخانه، امکان بازدید مجازی از کتابخانه را برای علاقمندان فراهم نمود.

اهداف سومین برنامه راهبردی [۱۶]

سومین برنامه راهبردی دانشگاه تهران دارای اهداف زیر است:

  • ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه و حضور مؤثر در چرخۀ تولید علم و فناوری جهانی
  • نوآوری و حرکت به سوی دانشگاه ایده‌پرداز و کارآفرین
  • ارتقای اخلاق و مسئولیت‌پذیری اجتماعی

سامانه نشر مجلات علمی

دانشگاه تهران در حال حاضر، دارای ۱۳۹ نشریه تخصصی است که ۹۷ نشریه دارای رتبه علمی - پژوهشی از دبیرخانه کمیسیون نشریات علمی کشور می‌باشند. این نشریات به صورت فصلنامه یا دوفصلنامه منتشر می‌شوند. ویراستاری ادبی و صفحه آرایی مقالات و همچنین انتشار نشریات به صورت نسخه‌های الکترونیکی و چاپی در انتشارات دانشگاه تهران صورت می‌گیرد.

رتبه‌بندی‌های بین‌المللی در سطح جهانی

سازمان مرکزی دانشگاه تهران

رتبه بندی های جامع

۲۰۰۹

همچنین دانشگاه تهران (بدون احتساب دانشگاه علوم پزشکی) در سال ۲۰۰۹ در رتبه‌بندی SCImago (که بر اساس تعداد مقالات علمی موسسات تحقیقاتی دولتی و آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در دیتابیس Scopus از انتشارات Elsevier بدست آمده‌است) در رتبه ۳۰۸ جهان قرار داشت. (که در خاورمیانه، پس از ۴ دانشگاه اسرائیلی، در رتبه پنجم قرار داشت)[۱۷]

۲۰۱۱

براساس جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا در ژوئیه سال ۲۰۱۱ و بر اساس وب سنجی، دانشگاه تهران برترین دانشگاه ایران می‌باشد؛ دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۷۰۸، در شاخص اندازه صفحات وب امتیاز ۵۰۲، در شاخص قابلیت مشاهده از سوی دیگران امتیاز ۹۶۱، در شاخص فایل‌های قابل دسترسی امتیاز ۷۸۸ و در شاخص میزان ارجاعات امتیاز ۳۸۴ را به دست آورده‌است. این در حالی است که رتبه این دانشگاه در آخرین نسخه‌ای که از رتبه‌بندی وبومتریک در ماه مرداد منتشر شد، ۹۳۸ اعلام شده بود.[۱۸]

۲۰۱۴

براساس نظام رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاهی شانگهای، در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۴، دانشگاه تهران رتبه۵۶۶رابین دانشگاه‌های برتر جهان کسب کرد.[۱۹] در سال ۲۰۱۵ نیز در نظام رتبه‌بندی شانگهای این دانشگاه در رتبه ۳۰۰–۲۰۱ و در رشته‌های فنی و مهندسی نیز در رتبه ۷۵–۵۱ و در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.[۲۰]

۲۰۱۸

بر اساس رتبه بندی شانگهای در سال ۲۰۱۸ دانشگاه تهران در میان ۳۰۱ تا ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.

۲۰۱۹

بر اساس رتبه بندی دانشگاه ملی تایوان در سال ۲۰۱۹ دانشگاه تهران در جایگاه جهانی ۳۴۴ جهانی قرار گرفت.[۲۱]

رتبه بندی های موضوعی

شاخه موضوعی (Fields)

۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹ و در رتبه بندی دانشگاه ملی تایوان[۲۲]

شاخه موضوعی رتبه
علوم مهندسی ۷۱
علوم کشاورزی ۱۶۱
علوم طبیعی ۳۰۱-۳۵۰

موضوعی (Subjects)

۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹ و در رتبه بندی دانشگاه ملی تایوان

در این رتبه بندی دانشگاه تهران در موضوعات مهندسی مکانیک رتبه ۹ و در مهندسی شیمی رتبه ۲۸ و در مهندسی عمران رتبه ۵۹ و در علوم کشاوزی رتبه ۸۶ در جهان را کسب کرد.

موضوع رتبه
مهندسی مکانیک ۹
مهندسی شیمی ۲۸
مهندسی عمران ۵۹
علوم کشاورزی ۸۶
علوم کامپیوتر ۱۱۷
مهندسی برق ۱۱۹
علوم مواد ۱۴۳
شیمی ۱۹۳
محیط زیست ۱۹۸
گیاه شناسی و جانورشناسی ۲۱۴
زمین شناسی ۲۵۵
ریاضیات ۳۰۱-۳۵۰

رتبه بندی در میان دانشگاه های کشور های اسلامی

بر اساس رتبه بندی پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) دانشگاه تهران رتبه سوم در میان کشورهای مسلمان در سال ۲۰۱۶ را دارد.[۲۳]

موضوع رتبه
مهندسی و فناوری ۱
علوم کشاورزی ۳
علوم اجتماعی ۳
علوم طبیعی ۴

پردیس‌ها

ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
عکس درب دانشگاه تهران بر پشت اسکناس ۵ هزار تومانی
تصویری از سر در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در یک روز پاییزی

دانشکده‌ها

[۲۴]

افراد

رؤسا

تا سال ۱۳۲۱ ه‍.خ دانشگاه تهران توسط وزیر فرهنگ مدیریت می‌شد. از آن تاریخ به بعد ریاست دانشگاه، به صورت مستقل و زیر نظر وزارت فرهنگ درآمد. نام مدیران دانشگاه از ابتدا تا کنون به شرح زیر است:

دانش‌آموختگان

دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
تصویری از دانش آموختگان دانشگاه تهران در باشگاه دانشجویان

گشایش دانشگاه تهران که با آغاز آشنایی جدی ایرانیان با مغرب‌زمین مقارن افتاده بود، این دانشگاه را به بستر اصلی ارتباط با تمدن مغرب‌زمین و علوم جدید تبدیل کرد. از آغاز فعالیت‌های آموزشی دانشگاه تهران تا کنون همواره افراد شایسته و شخصیت‌های برجسته و چهره‌های پرآوازه‌ای در آن به تحصیل پرداخته‌اند.

فهرست برخی از این دانش‌آموختگان برجسته در زیر آمده‌است:


ساختار معاونت ها و ادارات

ساختار سازمانی دانشگاه تهران به شرح زیر است:[۲۵]

  • ریاست دانشگاه : دکتر محمود نیلی احمد آبادی
    • اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی : دکتر سید احمدرضا اخضری
    • اداره کل حراست : اسماعیل سلیمانی
    • مرکز ارزیابی کیفیت: دکتر نادر حقانی
    • مدیریت گزینش دانشگاه: دکتر سید جمال موسوی
  • معاونت اداری و مالی: دکتر سعید یزدانی
    • اداره کل منابع انسانی: دکتر محمدرضا حاتمی
    • اداره کل امور رفاهی: مهندس محمدعلی گودرزی
    • مرکز آموزش‌های ضمن خدمت: دکتر علی حاجی آقا بزرگی امیری
    • اداره کل مالی: دکتر محمد مرادی
    • دفتر حقوقی: دکتر حسن محسنی
    • اداره کل فنی و پشتیبانی: دکتر مهدی قاسمیه
  • معاونت آموزشی: دکتر سید حسین حسینی
    • اداره کل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی: دکتر حسن ابراهیمی
    • اداره کل خدمات آموزشی: دکتر علی طاهری میرقائد
    • مرکز آموزش‌های الکترونیکی: دکتر سید امید فاطمی
  • معاونت برنامه ریزی و فناوری اطلاعات :دکتر علی مقاری
    • اداره کل برنامه، بودجه و تحول سازمانی :دکتر احسان چیت‌ساز
    • مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی :دکتر محمودرضا هاشمی
  • معاونت بین‌الملل :دکتر محمدباقر قهرمانی
    • اداره کل برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین‌المللی :آقای عبدالمجید اسکندری
    • اداره کل دانشجویان غیر ایرانی :دکتر افشین آخوندزاده بستی
    • اداره تشریفات و خدمات بین‌الملل :آقای ابراهیم حسن‌زاده کلیشمی
  • معاونت پژوهشی : دکتر محمد رحیمیان
    • اداره کل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی:دکتر محمدرضا نقوی
    • اداره کل خدمات پژوهشی:دکتر محمد موسی‌خانی
    • اداره کل پژوهش‌های کاربردی :دکتر مهدی پورفتح
    • کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی :دکتر رسول جعفریان
  • معاونت دانشجویی وسازمان خدمات دانشجویی :دکتر حسن به‌نژاد
    • اداره کل دانشجویی :محمد طاهری ریکنده
    • اداره کل خوابگاه :دکتر محمد اسماعیلی
    • مرکز مشاوره دانشگاه :حمید پیروی
    • اداره کل بهداشت و درمان:دکتر یوسف مقدس تبریزی
  • معاونت فرهنگی و اجتماعی :دکتر مجید سرسنگی

فعالیت های دانشجویی

پرونده:لوگوی شورای هماهنگی.png
لوگوی شورای هماهنگی کانون های فرهنگی دانشگاه تهران

فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه تهران زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و معاونت دانشجویی می باشد. نهاد های فعالی دانشجویی در دانشگاه تهران به شرح زیر است.

جستارهای وابسته

منابع

  1. https://academics.ut.ac.ir/fa/page/844/آموزش-دانشگاه-تهران-در-یک-نگاه
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ مذاکرات دوره ششم قانون‌گذاری. تهران. مجلس شورای ملی. ۱۳۰۵.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ آموزش و پرورش در ایران. ناصر تکمیل همایون. دفتر پژوهش‌های فرهنگی. شابک ۹۶۴-۳۷۹-۰۹۲-۴ ۱۳۸۵ ص۸۷–۸۸
  4. Bianca Devos, Christoph Werner. Culture and Cultural Politics Under Reza Shah: The Pahlavi State, New Bourgeoisie and the Creation of a Modern Society in Iran. Routledge, 2013. ISBN 113512560
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Encyclopædia Iranica - Faculties Of The University Of Tehran[پیوند مرده]
  6. دانشنامه ایرانیکا: [۱][پیوند مرده]
  7. آموزش و پرورش در ایران. ناصر تکمیل همایون. دفتر پژوهش‌های فرهنگی. شابک ۹۶۴-۳۷۹-۰۹۲-۴ ۱۳۸۵ ص۸۸
  8. «ضیاء موحد: تأسیس دانشگاه تهران ربطی به محمود حسابی ندارد». تاریخ ایرانی. آذر ۱۳۹۱.
  9. M. Marefat. "The Protagonists who Shaped Modern Tehran" , in Ch. Adle and B. Hourcade, eds. Teheran, capitale bicentenaire, Paris and Tehran, l۹۹۲, pp. 106.
  10. «دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر». سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹.
  11. Encyclopædia Iranica - Faculties Of The University Of Tehran[پیوند مرده]
  12. «دانشکده مدیریت دانشگاه تهران - درباره ما». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ دسامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۷.
  13. Problems and Issues in Higher Education: Perspectives on Iran-United States Educational Relations and Influences. pp.8
  14. MehrNews.com - Iran, Iranian, Nuclear, political, world, sport, Cultural, economic, SocialAndOccations news and headlines
  15. «Error». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۰۹.
  16. «برنامه سوم راهبردی دانشگاه تهران».
  17. «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۰.
  18. رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های ایران براساس وب سنجی در ژوئیه ۲۰۱۱ بایگانی‌شده در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine.
  19. «نتایج معتبرترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اعلام شد/ صعود رتبه دانشگاه تهران در بین برترین‌ها». آفتاب. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۰۸-۱۶.
  20. http://www.universityrankings.ch/
  21. «خبر رتبه ۳۴۴ دانشگاه تهران در رتبه بندی جهانی».
  22. «رتبه بندی دانشگاه تایوان».
  23. «رتبه بندی کشورهای اسلامی».
  24. «آی. بی. بی».
  25. «ساختار ادارات و معاونت ها».

پیوند به بیرون