چری اتومبیل: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
←‏خودروهای کراس اوور با نام تیگو (Tiggo): اصلاحیه قیمت با استفاده از سایت‌های معتبر
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه
اضافه کردن منبع و اشاره به مقاله اصلی چری تیگو ٣
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه
خط ۵۰: خط ۵۰:


=== خودروهای کراس اوور با نام تیگو (Tiggo) ===
=== خودروهای کراس اوور با نام تیگو (Tiggo) ===
شرکت چری اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی از خودروی کراس اوور و ارزانقیمت خود به نام تیگو رونمایی کرد که در سال ۲۰۱۰ میلادی و پس از یک فیس لیفت به تیگو ۳ تغییر نام داد.
شرکت چری اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی از خودروی کراس اوور و ارزانقیمت خود به نام تیگو رونمایی کرد که در سال ۲۰۱۰ میلادی و پس از یک فیس لیفت به <nowiki>[[چری تیگو٣]]</nowiki> تغییر نام داد.


کراس اوورهای تیگو که پس از سال ۲۰۱۰ با زبان طراحی جدیدی ساخته شده و کیفیت بسیار مناسب تری نسبت به نسل‌های قبلی (که در ایران با نام ام وی ام X33 به فروش می‌رسید) دارند و با نمایی به روز و امکاناتی مدرن (در حد مبلغ پرداختی) با قیمتی مابین ٨١۵٠ تا ١١٣۵٠ دلار در چین به فروش می‌رسد. ام وی ام X22 موجود در ایران کوچکترین کراس اوور این شرکت بوده و در چین با نام تیگو ٢ و قیمت ۹٫۰۰۰ دلار عرضه می‌گردد.
کراس اوورهای تیگو که پس از سال ۲۰۱۰ با زبان طراحی جدیدی ساخته شده و کیفیت بسیار مناسب تری نسبت به نسل‌های قبلی (که در ایران با نام ام وی ام X33 به فروش می‌رسید) دارند و با نمایی به روز و امکاناتی مدرن (در حد مبلغ پرداختی) با قیمتی مابین ٨١۵٠ تا ١١٣۵٠ دلار در چین به فروش می‌رسد.[http://www.chinamobil.ru/eng/chery/tiggo-3/?view=props] ام وی ام X22 موجود در ایران کوچکترین کراس اوور این شرکت بوده و در چین با نام تیگو ٢ و قیمت ۹٫۰۰۰ دلار عرضه می‌گردد.


=== خودروهای ارزان‌قیمت با نام فول وین (Fulwin) ===
=== خودروهای ارزان‌قیمت با نام فول وین (Fulwin) ===

نسخهٔ ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۰:۱۰

چری اتومبیل
نوعشرکت دولتی
صنعتصنعت خودروسازی
بنا نهاده۱۹۹۷
دفتر مرکزیآن‌هوئی، جمهوری خلق چین
افراد کلیدیاین تونگیو (رئیس هیئت مدیره)
محصولاتخودرو
موتور خودرو
وبگاه

چری اتومبیل، (به انگلیسی: Chery Automobile) (‎/ˈʃɛri/‎) شرکت خودروسازی چینی است، که به عنوان یکی از کارخانه‌های اصلی تولید خودرو و موتور خودرو، در جمهوری خلق چین به‌شمار می‌آید. این شرکت دارای هفتمین رتبه از نظر تولید اتومبیل در کشور چین می‌باشد.

تاریخچه

شرکت چری (Chery) یک شرکت تحت کنترل حکومت کمونیستی چین بوده که فعالیت خود را از اوایل هزار سوم میلادی آغاز نمود.

از اولین محصولات این شرکت می‌توان به نمونه‌هایی مانند فنگ یون (Fengyun) اشاره کرد که با استفاده از شاسی سیات (Seat) ساخته شده بود. این شرکت که ساخت نمونه‌های فوق العاده ارزان قیمت را سرلوحه کار خود قرار داده بود، با صادرات نمونه‌های تولیدی به کشورهای فقیر و با اقتصاد مشابه چین مانند سوریه و چین، دایره فعالیت خود را به خارج از مرزهای چین گسترش داد. این شرکت در سال ۲۰۰۵ اولین خط تولید خارج از کشور خود را در کشور روسیه (که نظام سیاسی مشابه با چین دارد) افتتاح نمود.

همکاری‌های خارجی

چری در سال ۲۰۰۳ و همراه با هجوم اجناس چینی راهی ایران شد و یکی از زیرمجموعه‌های کرمان موتور به نام مدیران خودرو با نام اختصاری ام وی ام (Modiran Vehicle Manufacturing) مسئولیت مونتاژ آن را بر عهده گرفت. این شرکت پیش از این عرضه محصولات دوو (Daewoo) کره را عهده‌دار بود که پس از مشکلات سیاسی و به علت شراکت جنرال موتور آمریکا و دوو، مجبور به جایگزینی تولیدات خود با نمونه‌هایی دیگر گردید.

ساده‌ترین راه حفظ درآمد سرشار این صنعت، انتخاب ارزان‌ترین و در دست‌ترین نمونه ممکن بود. هاچ بک فوق کوچک شهری QQ3 اولین محصول مشترک چری با مدیران خودرو در سال ۲۰۰۶ بود و یک کپی مطلق از دوو ماتیز (که در ایالات متحده و با همکاری شورولت با نام اسپارک به فروش می‌رسید) به حساب می‌آمد. این محصول ام وی ام ۱۱۰ نام گرفت و به یکی از کوچکترین خودروهای صنعت اتومبیل سازی مدرن جهان تبدیل شد. پس از آن نیز نمونه‌های دیگری مانند ام وی ام ۵۳۰ و ام وی ام ۵۵۰ (که در چین با نام A5 شناخته می‌شدند) نیز راهی بازار ایران شدند. از دیگر محصولات شرکت مدیران خودرو که با همکاری چری موتورز چین در حال مونتاژ و ارائه در ایران است می‌توان به مدل‌های چری تیگو۵، آریزو۵ و تیگو۷ اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری خارجی

در اواخر دهه اول هزاره سوم، چری نیز مانند سایر خودروسازان چینی به منظور بهبود کیفیت، انتقال تکنولوژی و حضور در بازارهای جهانی تغییر رویه داده و به همین منظور، مذاکراتی را با خودروسازان مطرح جهانی آغاز نمود. اولین طرف مذاکره چری، گروه خودروسازی فیات کرایسلر (هشتمین تولیدکننده بزرگ خودروی جهان در حال حاضر و مالک برندهای آلفارومئو، کرایسلر، فیات، دوج، مازراتی، جیپ و رم) بود. اولین محصول این همکاری هاچ بک فوق کوچک A1 بود که بهره‌گیری از امکانات مدرن و مصرف سوخت پایین، توانایی عبور از استاندارهای پایه کشورهای اروپایی و آمریکایی را داشت. این قرارداد در سال ۲۰۰۸ و در پی توافق فیات کرایسلر با نیسان ملغی شد.

در سال ۲۰۰۷ میلادی چری، یک قراداد سرمایه‌گذاری مشترک (Joint Venture) با شرکت کوروس (Qoros) امضا نمود. کوروس که خود نیز یک خودروساز چینی به حساب می‌آمد، تولید نمونه‌های سواری با کیفیت مناسب و با استفاده از قطعات شرکت‌های خارجی را برعهده داشت. ۵۰ درصد سهم کوروس نیز در اختیار هلدینگ کنون قرار داشت که مقر اصلی آن در سنگاپور واقع شده و با سرمایه ایدان توفور (سرمایه‌گذار، تاجر و کارآفرین و خیر اهل شهر حیفا اسرائیل) اداره می‌گردید. این اولین همکاری مشترک در تاریخچه شرکت چری به حساب می‌آمد که تاکنون نیز ادامه داشته‌است. ار محصولات چری در این سال‌های می‌توان به نمونه‌هایی مانند چری A15 (سدان شهری بر پایه نسل دوم فولکس واگن گلف) که با نام کو-وین (Cowin) نیز شناخته می‌شد، چری ایستر (Easter بر پایه شورولت اپیکا یا توسکا)، QQ6 و QQ اشاره کرد.

دهه دوم فعالیت

پس از همکاری‌های صورت گرفته با شرکت‌های خارجی، چری موقعیت قابل قبولی در بازار چین و البته کشورهایی مانند روسیه، صربستان، ونزوئلا، بنگلادش، برمه و … پیدا کرد و با تولید در حدود ۷۰۰٫۰۰۰ دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۰ در جمع ۱۰ تولیدکننده بزرگ اتومبیل چین قرار گرفت. در طول این مدت چری با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف و عموماً کم‌اهمیت آسیایی از جمله نمایشگاه خودروی اصفهان، سعی در بهبود وجهه و نمایش نمونه‌های تولیدی خود داشت.

یکی دیگر از مقاطع حساس در تاریخچه شرکت چری قرارداد همکاری آن با شرکت تاتا موتور (Tata Motor) هندوستان بود. تاتا موتور که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو از لحاظ تعداد در جهان به‌شمار می‌آید، مالکیت برندهای انگلیسی لندروور و جگوار و رنج روور را در اختیار داشت و توانایی‌های فنی چری را به طرح قابل ملاحظه ای افزایش داد. در این دهه از فعالیت شرکت چری و با تزریق تکنولوژی‌های خارجی، کیفیت محصولات این خودروساز بهبود بسیاری پبدا کرده و تولیدات آن توان رقابت با محصولات پایه و متوسط آسیایی را پیدا کردند.

فهرست محصولات چری

شرکت چری در حال حاضر انواع خودروهای سدان، هاچ یک، کراس اوور و حتی الکتریکی را در دستور کار خود دارد. لیست محصولا چری در سال ۲۰۱۹ میلادی عبارتند از:

خودروهای سدان با نام آریزو (Arrizo)

سدان‌های این شرکت در حال حاضر با کد و نام آریزو به فروش رسیده که چری آریزو ۶ جدید معرفی شده در ایران نیز متعلق به این بخش است. این خودروها شامل مدل‌های آریزو ۳، آریزو ۵، آریزو ۷ و آریزو GX (که با نامگذاری ابتدایی نمونه مفهومی و عنوان چری آریزو ۶ در ایران معرفی شده) هستند. این خودروها از طراحی داخلی و خارجی قابل قبولی نسبت به قیمت سود برده ولی پیشرانه‌هایی ضعیف‌تر از رقبای غیر چینی خود دارند.

قیمت این خودروها در کشور چین رقمی مابین ۸٫۰۰۰ دلار در مدل آریزو ۳ تا ۱۶٫۰۰۰ دلار در مدل آریزو ۷ بوده و به این ترتیب قشر وسیعی از جمعیت چین توانایی خرید آنها را دارند. قیمت چری آریزو ۶ نیز که در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد بسته به تیپ انتخابی رقمی مابین ۱۱٫۰۰۰ تا ۱۷٫۰۰۰ بوده و گران‌ترین سدان این شرکت به حساب می‌آید.

خودروهای کراس اوور با نام تیگو (Tiggo)

شرکت چری اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی از خودروی کراس اوور و ارزانقیمت خود به نام تیگو رونمایی کرد که در سال ۲۰۱۰ میلادی و پس از یک فیس لیفت به [[چری تیگو٣]] تغییر نام داد.

کراس اوورهای تیگو که پس از سال ۲۰۱۰ با زبان طراحی جدیدی ساخته شده و کیفیت بسیار مناسب تری نسبت به نسل‌های قبلی (که در ایران با نام ام وی ام X33 به فروش می‌رسید) دارند و با نمایی به روز و امکاناتی مدرن (در حد مبلغ پرداختی) با قیمتی مابین ٨١۵٠ تا ١١٣۵٠ دلار در چین به فروش می‌رسد.[۱] ام وی ام X22 موجود در ایران کوچکترین کراس اوور این شرکت بوده و در چین با نام تیگو ٢ و قیمت ۹٫۰۰۰ دلار عرضه می‌گردد.

خودروهای ارزان‌قیمت با نام فول وین (Fulwin)

سری فول وین را می‌توان اولین محصولات چری قلمداد کرد که از سال ۱۹۹۹ میلادی و با اولین مدل با کد A11 در خط تولید این شرکت قرار گرفت. این سری شامل نمونه‌های ارزان قیمتی مانند چری Fulwin 2 FL بوده که در ایران با نام ام وی ام ۳۱۵ به فروش می‌رسد.

ارزان‌ترین محصول این بخش شرکت چری مدل QQ نسل دوم (یا ام وی ام ۱۱۰ فعلی ایران) بوده که با قیمتی در حدود ۶٫۰۰۰ تا ۷٫۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد. مدل Fulwin 2 FL هاچ بک (ام وی ام ۳۱۵ فعلی ایران) نیز در قیمتی مابین ۷ تا ۱۰ هزار دلار قیمت گذاری شده‌است.

خودروهای الکتریکی

مانند بسیاری از کشورها، خودروسازان چینی نیز با شرایط و ضوابط خاص تولید اتومبیل‌های الکتریکی را آغاز نموده که چری نیز سهمی از این بازار را به خود اختصاص داده‌است. در حال حاضر مدل‌های الکتریکی ساخت شرکت چری عبارتند از:

  • چری eQ بر پایه ام وی ام ۱۱۰ ایران با قیمتی در حدود ۲۵٫۰۰۰ دلار
  • چری eQ1 با قیمتی در حدود ۲۰٫۰۰۰ دلار
  • چری Arizzo 5e با قیمتی در حدود ۳۰٫۰۰۰ دلار
  • چری Tiggo 3xe با قیمتی در حدود ۲۸٫۰۰۰ دلار

چری در ایران

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، محصولات چری از سال ۲۰۰۶ وارد ایران شده و مسئولیت دشوار مونتاژ آن به شرکت کرمان موتور و زیر مجموعه مدیران خودرو واگذار گردید. محصولاتی مانند ام وی ام ۱۱۰، ام وی ام 550 و ۵۳۰ و نمونه‌هایی از نسل‌های پیش از همکاری‌های خارجی این شرکت بوده که با ظاهر خود، زیبایی خیابان‌های ایران را بیش از پیش نمودند.

اما پس از تغییر رویه که در بخش همکاری‌های خارجی تاریخچه شرکت چری به آن اشاره شد، محصولات نسل جدید آن نیز وارد ایران شدند. در حال حاضر مدل‌های ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک و ام وی ام ۱۱۰ و ام وی ام X33 نسل قدیم در کنار نسل‌های جدیدتری مانند چری تیگو ۵ و چری تیگو ۷ و آریزو ۵ به فروش رسیده که چری آریزو ۶ را نیز باید به آنها اضافه نمود. البته قیمت این خودروها در ایران و چین بسیار متفاوت بوده که این میزان علاقه مدیران صنعت خودروی ایران به سوددهی همتایان چینی را خواهد رساند.

نگارخانه

منابع