قربانعلی دری نجف‌آبادی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۸: خط ۸:
| شهر تولد = نجف آباد، اصفهان
| شهر تولد = نجف آباد، اصفهان
| کشور تولد = ایران
| کشور تولد = ایران

حزب سیاسی = اصلاح طلب
| نام همسر =
| نام همسر =
| فرزندان =
| فرزندان =

نسخهٔ ‏۲۵ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۶:۲۳

قربانعلی دری نجف‌آبادی
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک
نماینده مجلس خبرگان رهبری
نماینده مجلس مجلس دوم، مجلس چهارم و مجلس پنجم
وزیر اطلاعات کابینه اول خاتمی
اطلاعات شخصی
زادهآبان ۱۳۲۴
نجف آباد، اصفهان، ایران
خویشاوندانحسام‌الدین آشنا_آیت الله حسینعلی منتظری(دایی ایشان)
وبگاه

قربانعلی دری نجف‌آبادی (زاده آبان ۱۳۲۴ در نجف‌آباد اصفهان)، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، و امام جمعه اراک، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری است. او در دوره‌های دوم، چهارم و پنجم نماینده مجلس شورای اسلامی بود. با روی کار آمدن سید محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ به عنوان وزیر اطلاعات منصوب شد ولی در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۷۷ در پی افشای قتل‌های زنجیره‌ای استعفاء کرد. دری از مرداد ۱۳۸۳ تا شهریور ۱۳۸۸ دادستان کل کشور بود.

فعالیت سیاسی

وی نماینده دوره ۴ مجلس دوم، مجلس چهارم و مجلس پنجم شورای اسلامی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و برای مدتی وزیر اطلاعات در دولت اول محمد خاتمی و نیز دادستان کل کشور بود.[۱] او در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۷۷ بر اثر فشارهای ناشی از قتل‌های زنجیره‌ای از سمت وزارت اطلاعات استعفا کرد.[۲] از دیگر سمت‌های او امام جمعه شهرکرد با حکم سید روح‌الله خمینی،[۳] دبیرکل گزینش کشور و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و امامت جمعه موقت شهر ری بوده‌است. او در سال ۱۳۸۴ کتاب خاطرات خود را منتشر ساخت.

خاتمی به دلیل سپردن مسئولیت وزارتخانه حساس اطلاعات به جناح راست مورد انتقاد قرار گرفت. نجف آبادی در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۷۷ در پی افشای قتل‌های زنجیره‌ای استعفاء کرده[۲] و علی یونسی جانشین وی گردید. وی در کتاب خاطرات خود مدعی است که در جریان انتخاب اولین وزیر اطلاعات پس از تأسیس این وزارتخانه نام وی پیش از محمد محمدی ری شهری مطرح بوده‌است. عبدالله نوری درجلسه دادگاه خود، وی را متهم به آگاه بودن از قتل‌ها کرد.[۴] بر اساس پرونده قتل‌های زنجیره‌ای، از جمله قتل داریوش و پروانه فروهر، قاتلان آنها در وزارت اطلاعات، آنان را طبق دستور سلسله مراتب خود کشته بودند و این گونه عملیات را در وزارت اطلاعات «عادی» می‌دانستند. همچنین در فیش حقوقی رسمی خود اضافه کاری دریافت کرده و بعدا مورد تشویق اداری قرار گرفته بودند.[۵] قربانعلی دری نجف آبادی یک بار در هیات دولت قسم خورد که قتل‌های زنجیره‌ای کار نیروهای اطلاعاتی نیست. بار دوم پس از تاکید دستگیرشدگان عضو وزارت اطلاعات به اتهام قتل‌ها، مبنی بر این که دستور قتل ها را از وی گرفته بودند، با قید قسم جلاله از خود رفع اتهام کرد.[۵]

وی پس از علی فلاحیان وزارت اطلاعات را به عهده داشت و پس از وی علی یونسی این سمت را بعهده گرفت.

تحریم اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله قربانعلی دری نجف‌آبادی را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته‌اند، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. کلیه دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف خواهد شد.[۶]

زندگی

حسام‌الدین آشنا مشاور حسن روحانی و نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما داماد اوست.

پانویس

  1. «دری نجف‌آبادی دربارهٔ چگونگی انتخاب خود به عنوان وزیر اطلاعات سخن گفت». خبرگزاری فارس. ۲۷ تیر ۱۳۸۴.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «مروری بر قتل‌های زنجیره‌ای پس از هفت سال: بخش هشتم، دری نجف آبادی وزیر اطلاعات استعفا می‌دهد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۲-۱۵.
  3. «اجازه‌نامه و تأیید انتصاب آقای درّی به سمت امام جمعه شهر کرد». سایت جامع امام خمینی.
  4. «گزارش دادگاه عبدالله نوری». روزنامه همشهری. ۱۳ آبان ۱۳۷۸. دریافت‌شده در ۲۳ مهر ۱۳۹۸. آنچه روزنامه خرداد در خصوص پرونده قتل‌ها مطرح کرده پاسخگویی وزیر اطلاعات وقت است که هم قدرت داشته و هم ظاهراً فتوا صادر کرده، از نظر ما وزیر اطلاعات وقت باید بخاطر قتل‌ها پاسخگو باشد چون امنیت ملی را به خطر انداخته‌است… آیا تلاش نشد که پرونده قتل‌ها در حد چند پرسنل عادی اطلاعات باقی بماند؟ آیا طرح اولیه آن نبود که نقش عاملان بر ملا نشود؟ آیا همه کوشش‌های فعلی صرف این نمی‌شود که مسئله از سعید امامی فراتر نرود و مسئله قتل‌ها به همان چهار مقتول محدود بماند؟... وقتی در سال‌های گذشته بسیاری قتل‌های مشکوک مسکوت گذاشته شد… وقتی برخی دانشمندان شیعه و سنی به دلایل نامعلوم از بین رفتند چطور در برابر همه این فجایع کسی اعتراض و پیگیری نکرد؟... اما حال که محفل مطبوعات رسوایی محفل‌نشینان را به صدا درآورده‌اند برخی در صدد پاک کردن صورت مسئله هستند.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ حسین باستانی (۲۳ دی ۱۳۹۲). «کاربرد 'ضداطلاعات' در هدایت ذهن ایرانیان؛ تجربه قتل‌های زنجیره‌ای». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲۳ مهر ۱۳۹۸.
  6. «بیانیه تحریمهای حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه مقامات ایرانی» (PDF). عدالت برای ایران. ۸ اردیبهشت ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۲ مرداد ۱۳۹۴.

پیوند به بیرون