مرکز آموزشی ۰۵ کرمان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
عوض شدن فرمانده
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۳۳: خط ۳۳:
<!-- فرماندهان-->
<!-- فرماندهان-->


|فرمانده ۱=شکرالله خسروی
|فرمانده ۱=منصور رحمانی
|برچسب فرمانده ۱=سرهنگ
|برچسب فرمانده ۱=سرهنگ
|فرمانده ۲=
|فرمانده ۲=

نسخهٔ ‏۱۹ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۹:۴۲

مرکز آموزشی ۰۵ کرمان یا مرکز آموزشی ۰۵ شهید سرلشکر علیرضا اشرف گنجویی یکی از مراکز آموزش نیرو زمینی ارتش که در شهرستان کرمان محله سرآسیاب می‌باشد. این مرکز با نام ۰۵ کرمان و همچنین نام مرکز آموزشی شهید سرلشکر علیرضا اشرف گنجویی شناخته می‌شود. در این مرکز آموزشی تمام مقاطع تحصیلی از زیر دیپلم تا دکترا پذیرش می‌شوند. ۰۵ کرمان جزء قدیمی‌ترین یگان‌های ارتش محسوب می‌شود البته از همان ابتدا یگان آموزش نبوده و جزء واحدهای رزمی بوده که بعدها مرکز آموزش شده‌است.[۱]

مرکز آموزشی ۰۵ شهید سرلشکر علیرضا اشرف گنجویی
کشورایران
نقشآموزش نیروهای نظامی
نام(های) مستعار۰۵ کرمان
رژه۲۹ فروردین
فرماندهان
سرهنگمنصور رحمانی

تاریخچه

در سال 1312 هجری شمسی، نمایندگانی از اداره مهندسی نیروی زمینی وقت برای احداث پادگانی در کرمان اعزام و توانستند محل مناسب در محدوده روستای سرآسیاب فرسنگی که شامل باغی به‌نام شترگلو و دارای اراضی با وسعت زیاد بود را خریداری کنند.[۲]در سال ۱۳۱۳ یگانی به نام واحد سوار اسبی در پادگان تشکیل و مستقر گردید. در سال ۱۳۲۴ واحد سوار اسبی به لشکر ۷ پیاده کرمان و مکران تغییر نام داد. مجدداً در سال ۱۳۳۳ لشکر ۷ پیاده کرمان به لشکر ۱۱ پیاده کرمان تغییر نام داده شد و تا سال ۱۳۴۱ به فعالیت خود با همین نام ادامه داد تا اینکه لشکر ۱۱ پیاده کرمان به خراسان منتقل گردید. در سال ۱۳۴۱ یک تیپ با هویت مستقل در کرمان تشکیل شد و تا سال ۱۳۴۴ با همین نام فعالیت خود را ادامه داد. این یگان در سال ۱۳۴۴ به مرکز آموزش ۳۰۵ کرمان و در سال ۱۳۴۷ به نام مرکز آموزش ۰۵ کرمان تغییر نام یافت و در سال ۱۳۸۸ نیز به نام کنونی یعنی شهید سرلشکر علیرضا اشرف گنجویی نامگذاری گردید.[۳]

حضور در جنگ ایران و عراق

در بهمن ماه سال ۱۳۵۹ گردان رزمی ۸۰۸ پیاده با تجهیز کامل در تاریخ شانزدهم مهر ۱۳۶۲ با استعداد ۶۷ نفر کارکنان پایور، ۱۴ نفر افسر وظیفه و ۷۰۰ نفر سرباز به فرماندهی جناب سرهنگ عاقبتی به جبهه‌ها اعزام نماید و پس از استقرار در پادگان دوکوهه شهرستان اندیمشک مأموریت رزمی خود را، تحت امر لشکر ۲۱ به فرماندهی سرلشکر حسنی سعدی در منطقه عملیاتی تپه سبز آغاز نمود و جمعاً در طول جنگ از این مرکز ۵۷ نفر شهید شده‌اند.[۳] مرکز آموزش ۰۵ کرمان در دوران دفاع مقدس با آموزش بیش از ۱۹۰ هزار نفر سرباز و اعزام آنها یکی از فعال‌ترین مراکز آموزش رزم مقدماتی بود.[۴]

حاشیه‌های مربوط به سخت‌گیری

در حالی که این مرکز به سخت‌گیری نسبت به سربازان آموزشی معروف بود.

فرمانده سابق این مرکز سرهنگ سعید عسکری سال ۹۳ در این باره گفت:[۱]

توجه داشته باشید مرکزی که ۳۰ یا ۴۰ سال به سختگیری معروف بوده با یکی دو سال نمی‌توان این ذهنیت را مثبت کرد و زمانبر است ما اکنون تمام امکاناتی را که در مرکز داریم پای کار می‌آوریم تا سرباز ضمن آموزش نظامی، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی قوی شود و درس زندگی به او می‌دهیم. سربازی که از اینجا بیرون می‌رود دیگر آن ذهنیت منفی را ندارد بلکه ایمان دارد در دو سال خدمت سربازی دین خود را به کشورش ادا می‌کند و در کنار آن درس زندگی و روی پای خود ایستادن را نیز می‌آموزد.

سانحه نی ریز

تیر ۱۳۹۵ گروهی از سربازان لیسانسه که دوره آموزشی شان تمام شده و به مرخصی پایان دوره می‌رفتند. در محور سیرجان - نی ریز دچار حادثه شدند و ۱۳ نفر از آنان کشته شدند. فرسودگی اتوبوس، کهولت سن راننده و سرعت زیاد علت حادثه اعلام شد.[۵] بعد از این حادثه تمام مرخصی‌های میان دوره این مرکز لغو شد.

امکانات

از جمله امکانات این پادگان مرکز سواد آموزی آن است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون، بیش از ۸ هزار نفر از جوانان کم‌سواد یا بی‌سواد کشور در مدرسه سرباز پادگان تحصیل کردند. امکاناتی ازجمله فروشگا فرهنگی، آبمیوه و بستنی فروشی، رستوران و کبابی، ساندویچی و میوه فروشی، فروشگاه مجهز تعاونی ۸۰۸ و بوفه‌های متعدد (برای هر گردان به صورت مجزا) و… ازجمله امکانات موجود در این پادگان می‌باشد،[۶]

فرماندهی

اسامی تعدادی از فرماندهان اخیر این مرکز:

  • سرهنگ اعتمادی[۷]
  • سرهنگ سعید عسکری
  • سرهنگ خسروی

استعداد

نام گذاری قدیم گردان نام گذاری جدید مقطع تحصیلی توضیحات
گردان یکم زیر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم
گردان دوم زیر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم
گردان سوم ۰۵۳ نصر زیر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم گروهان ۳۱

گروهان ۳۲ گروهان ۳۳ گروهان۳۴

گردان چهارم لیسانس، فوق لیسانس، دکترا
گردان پنجم زیر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم
گردان ششم ۰۵۶خیبر لیسانس، فوق لیسانس، دکترا جدیدترین گردان

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «مرکز آموزش نظامی 05 کرمان متفاوت از گذشته». خبرگزاری جمهوری اسلامی. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۱۲.
  2. «خبرگزاری فارس - قرابت صمیمانه‌ای بین مردم و ارتش وجود دارد/ پاسخ ارتش به تروریست‌ها نابودکننده است». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۶-۰۴-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۲۲.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «مرکز آموزش 05 شهید سرلشکر علیرضا اشرف گنجویی».
  4. «خبرگزاری فارس - ارتش جلوه‌ای از ایثار در پاسداری از حریم ولایت است». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۵-۰۹-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۱۲.
  5. «تصاویر و مشخصات کامل 13 سرباز فوت‌شده حادثه تصادف در نی‌ریز استان فارس- اخبار استانها - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۱۲.
  6. «خبرگزاری فارس - 8 هزار نفر در مدرسه سرباز پادگان 05 کرمان باسواد شدند». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۵-۱۲-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۱۲.
  7. «وجود 8 مرکز آموزشی در نیروی زمینی ارتش/ مرکز آموزش 05 کرمان نمونه است- اخبار استانها - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۱۲.