لطیف پدرام: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Milad Ayubi (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
Milad Ayubi (بحث | مشارکت‌ها)
حذف شایعه و اخبار کذب
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴۷: خط ۴۷:
|data2 =
|data2 =
}}
}}
'''عبداللطیف پدرام''' مشهور به '''لطیف پدرام''' [[سیاست‌مدار]]، [[نویسنده]]، [[شاعر]]، [[روزنامه‌نگار|روزنامه‌]]<nowiki/>نگار، عضو [[ولسی جرگه|مجلس نمایندگان]] در دوره شانزدهم از ولایت/اُستان [[ولایت بدخشان (افغانستان)|بدخشان]] و رهبر [[حزب کنگره ملی افغانستان]] است.<ref>[http://jawedan.com/fa/index.php/کی-کیست؟/عبداللطیف-پدرام.html سایت جاودان-عبداللطیف پدرام]</ref> او از [[تاجیک‌ها]]ی [[افغانستان]] است ، وی به تعصب قومی معروف است و تا قبل از انتخابات 1398 از اینکه خود را افغان بنامد سر باز میزد اما برای شرکت در انتخابات اقدام به دریافت تذکره الکترونیکی کرد و رسماً پذیرفت که افغان است. همچنین تا پدرام از [[دانشگاه سوربن]] [[پاریس]] [[دکترا|دکترای]] [[اسلام‌شناسی]] دارد.<ref>{{یادکرد وب|نویسنده=|کد زبان=fa|تاریخ=|وبگاه=www.bbc.com|نشانی=http://www.bbc.com/persian/afghanistan/2009/07/090718_a-af-election-profile-pedram.shtml|عنوان=زندگی نامه نامزدها: عبداللطیف پدرام|بازبینی=2019-01-21}}</ref> او سه دوره برای ریاست جمهوری افغانستان در انتخابات نام‌نویسی کرده‌است. نام او نخست برای کوشش‌هایش در راه حقوق زنان در افغانستان بر سر زبان‌ها افتاد که در افغانستان مسئله‌ای تابو به‌شمار می‌رود. در سال‌های جنگ دربرابر نیروهای [[شوروی]] در کشورش افغانستان در جبهه فرهنگی مقاومت مبارزه کرده‌است. هم اکنون؛ او رهبر حزب کنگره ملی افغانستان‎‎ است، عبداللطیف پدرام باورمند است که افغانستان به بحران ملی دچار شده و راه حل آن را هم نظام [[فدرالی]] می‌داند.<ref>[http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/03/100330_l15_hardtalk_latif_pedram.shtml تارنمای بی‌بی‌سی فارسی، لطیف پدرام: تنها راه حل افغانستان فدرالیسم است، نوشتۀ عنایت فانی، ۳۰ مارس ۲۰۱۰ - ۱۰ فروردین ۱۳۸۹]</ref>
'''عبداللطیف پدرام''' مشهور به '''لطیف پدرام''' [[سیاست‌مدار]]، [[نویسنده]]، [[شاعر]]، [[روزنامه‌نگار|روزنامه‌]]<nowiki/>نگار، عضو [[ولسی جرگه|مجلس نمایندگان]] در دوره شانزدهم از ولایت/اُستان [[ولایت بدخشان (افغانستان)|بدخشان]] و رهبر [[حزب کنگره ملی افغانستان]] است.<ref>[http://jawedan.com/fa/index.php/کی-کیست؟/عبداللطیف-پدرام.html سایت جاودان-عبداللطیف پدرام]</ref> او از [[تاجیک‌ها]]ی [[افغانستان]] است ، وی به تعصب قومی معروف است و تا قبل از انتخابات 1398 از اینکه خود را افغان بنامد سر باز میزد اما برای شرکت در انتخابات اقدام به دریافت تذکره الکترونیکی کرد و رسماً پذیرفت که افغان است. همچنین پدرام از [[دانشگاه سوربن]] [[پاریس]] [[دکترا|دکترای]] [[اسلام‌شناسی]] دارد.<ref>{{یادکرد وب|نویسنده=|کد زبان=fa|تاریخ=|وبگاه=www.bbc.com|نشانی=http://www.bbc.com/persian/afghanistan/2009/07/090718_a-af-election-profile-pedram.shtml|عنوان=زندگی نامه نامزدها: عبداللطیف پدرام|بازبینی=2019-01-21}}</ref> او سه دوره برای ریاست جمهوری افغانستان در انتخابات نام‌نویسی کرده‌است و تاکنون در تمام آنها از جمله افراد با تعداد آرای بسیار پایین بوده است که نشانه ای از محبوبیت نه چندان زیاد وی در میان شهروندان افغانستان به خصوص غیرهمشهریان اوست. در سال‌های جنگ دربرابر نیروهای [[شوروی]] در کشورش افغانستان در جبهه فرهنگی مقاومت مبارزه کرده‌است. هم اکنون؛ او رهبر حزب کنگره ملی افغانستان‎‎ است، عبداللطیف پدرام باورمند است که افغانستان به بحران ملی دچار شده و راه حل آن را هم تنها نظام [[فدرالی]] و سکولاری می‌داند.<ref>[http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/03/100330_l15_hardtalk_latif_pedram.shtml تارنمای بی‌بی‌سی فارسی، لطیف پدرام: تنها راه حل افغانستان فدرالیسم است، نوشتۀ عنایت فانی، ۳۰ مارس ۲۰۱۰ - ۱۰ فروردین ۱۳۸۹]</ref>که البته نظام فدرالیسم در تضاد با اندیشه ها و آرای احمدشاه مسعود( که فدرالیسم را منتهی شونده به تجزیه افغانستان میدانست )میباشد در حالیکه آقای پدرام ،احمدشاه مسعود را الگوی خود میداند.


== زندگی‌نامه ==
== زندگی‌نامه ==

نسخهٔ ‏۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۶:۴۹

لطیف پدرام
نمایندهٔ شورای ملی افغانستان (پارلمان افغانستان)
رهبر حزب کنگره ملی افغانستان
حوزه انتخاباتیبدخشان
اطلاعات شخصی
زاده
عبداللطیف پدرام

۱۹۶۳ (۶۰–۶۱ سال)
بدخشان، افغانستان
ملیتافغانستانی
حزب سیاسیرهبر حزب کنگره ملی افغانستان
پیشهسیاستمدار
تخصصنویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار
قومیتتاجیک

عبداللطیف پدرام مشهور به لطیف پدرام سیاست‌مدار، نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار، عضو مجلس نمایندگان در دوره شانزدهم از ولایت/اُستان بدخشان و رهبر حزب کنگره ملی افغانستان است.[۱] او از تاجیک‌های افغانستان است ، وی به تعصب قومی معروف است و تا قبل از انتخابات 1398 از اینکه خود را افغان بنامد سر باز میزد اما برای شرکت در انتخابات اقدام به دریافت تذکره الکترونیکی کرد و رسماً پذیرفت که افغان است. همچنین پدرام از دانشگاه سوربن پاریس دکترای اسلام‌شناسی دارد.[۲] او سه دوره برای ریاست جمهوری افغانستان در انتخابات نام‌نویسی کرده‌است و تاکنون در تمام آنها از جمله افراد با تعداد آرای بسیار پایین بوده است که نشانه ای از محبوبیت نه چندان زیاد وی در میان شهروندان افغانستان به خصوص غیرهمشهریان اوست. در سال‌های جنگ دربرابر نیروهای شوروی در کشورش افغانستان در جبهه فرهنگی مقاومت مبارزه کرده‌است. هم اکنون؛ او رهبر حزب کنگره ملی افغانستان‎‎ است، عبداللطیف پدرام باورمند است که افغانستان به بحران ملی دچار شده و راه حل آن را هم تنها نظام فدرالی و سکولاری می‌داند.[۳]که البته نظام فدرالیسم در تضاد با اندیشه ها و آرای احمدشاه مسعود( که فدرالیسم را منتهی شونده به تجزیه افغانستان میدانست )میباشد در حالیکه آقای پدرام ،احمدشاه مسعود را الگوی خود میداند.

زندگی‌نامه

او در سال ۱۹۶۳ در ولایت بدخشان افغانستان و در خانواده‌ای فارسی‌زبان با اصالت تاجیک زاده شد. پدرام نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار و استاد ادبیات فارسی است. او سرپرست کتابخانه «مرکز فرهنگی حکیم ناصر خسرو بلخی» بود. نخست از پشتیبانان دولت کمونیست افغانستان بود، اما خیلی زود به‌طور آشکارا به نکوهش و مخالفت با اشغال شوروی در افغانستان پرداخت و به احمد شاه مسعود پیوست. او بیشتر سال‌های جنگ را در افغانستان سپری کرد و دور تا دور این کشور را پیمود تا فعالیت‌هایش را انجام دهد. لطیف پدرام در نهایت با پیشروی گروه طالبان که بیشتر متشکل از پشتون‌های افغانستان است و سیاست‌های جداسازی زبانی و قومی این گروه، وادار به تبعید شد. پیش از برگشتن به افغانستان پس از سرنگونی طالبان، مدتی را در فرانسه سپری کرد و علوم سیاسی مطالعه کرد و برای ترویج شعر و ادبیات فارسی تلاش کرد.

دیدگاه‌های سیاسی

لطیف پدرام از پشتیبانان سکولاریسم، فدرالیسم و تمرکززدایی در افغانستان است. او فساد را محکوم کرده و به‌شدت با بنیادگرایی اسلامی مخالف است. او هوادار یک افغانستان مستقل، ولی نامتمرکز است و باور دارد که این کشور باید به ناحیه‌های خودمختار که هر کدام پایتخت ناحیه‌ای خود را دارند، تقسیم شود.

هرچند که حزب او چند قومی است و تا کنون تنها حزب مخالفی بوده‌است که با هیچ گروه مسلحی در پیوند نبوده، برخی او را یک سیاست‌مدار ملی‌گرای تاجیک می‌دانند. شاید یکی از بحث‌برانگیزترین گفته‌های او درخواستش برای تغییر نام کشور افغانستان باشد در بسیاری از مقاله‌هایش، او برای حل منازعات و کشمکش‌های قومی در افغانستان، پیشنهاد داده‌است که نام «افغانستان» به خراسان تغییر داده شود که نام این منطقه در سده‌های میانه بوده‌است. گفتهٔ او بر این اساس است که نام کنونی این کشور، «افغانستان»، به معنی «سرزمین پشتون‌ها» است و دیگر گروه‌های قومی نادیده گرفته می‌شوند.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۳

در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۳ در افغانستان، او با کسب ۱٫۴٪ از کل آرای شمارش‌شده و همچنین با تقریباً ۱۷٪ آرای ولایت زادگاهش، بدخشان، نفر پنجم شد که او را در بین نامزدان خرده‌پا نفر اول می‌ساخت. به دنبال اعلام نتایج، او دولت و نتایج انتخابات را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت که «تقلبی گسترده در انتخابات صورت گرفته‌است» که از دید او «سراسر شرم‌گینانه» است. پیش از انتخابات، او اظهار داشته بود که تاریخ انتخابات باید به عقب انداخته شود تا هم افغانستانی‌های خارج از کشور آماده رای‌دهی شوند و هم اوضاع امنیتی کشور آرام شود.

بحث‌برانگیزی در سال ۲۰۰۸

در فوریه سال ۲۰۰۸، یک پیام صوتی که ادعا می‌شد از لطیف پدرام است توسط برخی از شبکه‌های تلویزیونی افغانستان نشر شد که در آن ادعا می‌شد پدرام به پادشاه پیشین افغانستان، امان‌الله خان، «بی‌احترامی» کرده و او را «مسخره» کرده‌است. امان‌الله خان در افغانستان قهرمان ملی شناخته می‌شود با این حال، پدرام در مصاحبه‌ای با خراسان تی‌وی این ادعا را رد کرد و گفت که صدای او دستکاری شده بوده‌است. این مسئله به موضوعی داغ در رسانه‌ها و پارلمان و کابینه افغانستان تبدیل شد و موضوع تنش‌های قومی در افغانستان قرار گرفت و برخی او را پشتیبانی و برخی او را نقد کردند. به دنبال آن، دولت افغانستان تلاش کرد تا حزب کنگره ملی را غیرقانونی اعلام کند و دستور داد که «دیدگاه‌ها دربارهٔ پادشاهان پیشین، ریاست جمهوری و سران مجاهد» قدغن باشد. از آن پس پدرام تا نوامبر ۲۰۰۸ در حبس خانگی در کابل به سر برد. یک سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ در افغانستان، فدراسیون جهانی جامعه‌های حقوق بشر آزادی بی‌قیدوشرط پدرام را درخواست کرد.

انتخابات ۱۳۸۸

در ژانویه ۲۰۰۹، احمد مجید یار از مؤسسه امریکن انترپرایز، در مقاله‌ای پدرام را در فهرست ۱۵ کاندیدای احتمالی در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان جای داد. نتایج آغازین نشان می‌دادند که پدرام از بین ۳۸ کاندید نفر ۱۱ شده‌است و بر پایه گفته «کمیته انتخابات مستقل»، او در نهایت ۰٫۳۴٪ آرا را کسب کرد بر بنیاد نتایج IEC، پدرام در ولایت زادگاه خود ۶٬۶۸۶ رای کسب کرده بود، که این میزان بسیار پایین‌تر از تعداد رای‌ها او در دوره پیشین، ۳۳٬۵۱۰ بوده‌است.

انتخابات پارلمانی سال ۱۳۸۹

در انتخابات مجلس افغانستان پدرام ۸٫۴۶۹ رای در بدخشان بدست آورد و به عنوان نماینده سوم این ولایت پس از فوزیه کوفی و زلمای مجددی راهی مجلس افغانستان شد.

پدرام سیاست‌مداری با گرایش‌های ملی‌گرایی تاجیک و طرفدار فدرالیسم است. او بنیان‌گذار و رهبر حزب کنگره ملی افغانستان‎‎ و همچنین بنیان‌گذار شورای تاجیک افغانستان است. تاجیک‌ها از مهم‌ترین گروه‌های مخالف طالبان هستند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸

عبدالطیف پدرام در ۱۳ جدی/دی ۱۳۹۷ نخستین کسی بود که برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ۱۳۹۸ ثبت نام کرد. در تیم وی احسان‌الله حیدری از مردم هزاره به عنوان معاون اول و محمد صادق وردک از قوم پشتون به عنوان معاون دوم حضور دارند.[۴][۵]

منابع

  1. سایت جاودان-عبداللطیف پدرام
  2. «زندگی نامه نامزدها: عبداللطیف پدرام». www.bbc.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۲۱.
  3. تارنمای بی‌بی‌سی فارسی، لطیف پدرام: تنها راه حل افغانستان فدرالیسم است، نوشتۀ عنایت فانی، ۳۰ مارس ۲۰۱۰ - ۱۰ فروردین ۱۳۸۹
  4. «نخستین نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت‌نام کرد» (به انگلیسی). BBC News فارسی. ۲۰۱۹-۰۱-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۴.
  5. «آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان | TRT Persian». www.trt.net.tr. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۴.