مردم کمبوجه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Artacoana (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Artacoana (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''كَمبوجه''' نامی قوم باستانی و [[ایرانی‌تبار]] که در شمال غربی [[هند]] ([[پاکستان]] امروزی) می‌زیستند.<ref>[[دانشنامه ایرانیکا]]، سرواژهٔ «CAMBYSES»</ref>
'''كَمبوجه''' نامی قومی باستانی و [[ایرانی‌تبار]] (گمان می‌رود از نژاد [[سکاها]] باشند) یا [[هندوایرانی]] که در شمال غربی [[هند]] ([[پاکستان]] امروزی) می‌زیستند.<ref>[[دانشنامه ایرانیکا]]، سرواژهٔ «CAMBYSES»</ref> این نام در نوشته‌های [[سنسکریت]] و [[پالی]] ثبت شده است. كمبوجه‌ها به داشتن نژادهای عالی اسب و مهارت در سوارکاری مشهور بودند. در سده‌های دوم و یکم پیش از میلاد دسته‌هایی متحد از كمبوجه‌ها، سکاها و [[پهلوها|پَهلوها]] از راه شمال [[افغانستان]] کنونی به [[شبه‌قاره هند]] وارد شدند و در آنجا پراکنده شدند و (آنچه در [[مهاباراتا]] آمده است) بعدها [[شاهنشاهی کمبوجه]] را در هند بنیان گذاردند.

{{خرد}}


== پانویس ==
== پانویس ==

نسخهٔ ‏۵ دسامبر ۲۰۰۹، ساعت ۱۴:۳۸

كَمبوجه نامی قومی باستانی و ایرانی‌تبار (گمان می‌رود از نژاد سکاها باشند) یا هندوایرانی که در شمال غربی هند (پاکستان امروزی) می‌زیستند.[۱] این نام در نوشته‌های سنسکریت و پالی ثبت شده است. كمبوجه‌ها به داشتن نژادهای عالی اسب و مهارت در سوارکاری مشهور بودند. در سده‌های دوم و یکم پیش از میلاد دسته‌هایی متحد از كمبوجه‌ها، سکاها و پَهلوها از راه شمال افغانستان کنونی به شبه‌قاره هند وارد شدند و در آنجا پراکنده شدند و (آنچه در مهاباراتا آمده است) بعدها شاهنشاهی کمبوجه را در هند بنیان گذاردند.

پانویس

  1. دانشنامه ایرانیکا، سرواژهٔ «CAMBYSES»