در مهمانی حاج آقا: داستان یک اعتراف: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Leo71538 (بحث | مشارکت‌ها)
افزودن مطلب با منبع معتبر
Leo71538 (بحث | مشارکت‌ها)
جز اصلاح لینک منبع
خط ۳۲: خط ۳۲:
*[http://www.bbc.co.uk/persian/arts/030904_la-cy-hajagha.shtml بی بی سی] دو خاطره از زندان
*[http://www.bbc.co.uk/persian/arts/030904_la-cy-hajagha.shtml بی بی سی] دو خاطره از زندان
*[http://www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2003/12/031226_l-cy-davaran.shtml بی بی سی] حبیب الله داوران درگذشت
*[http://www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2003/12/031226_l-cy-davaran.shtml بی بی سی] حبیب الله داوران درگذشت
* [http://www.alefbe.com/bookdavaran.htm] معرفی چاپ سوم کتاب در میهمانی حاجی آقا و داستان یک اعتراف
* [http://www.alefbe.com/bookdavaran.htm زندگی همین نیست!] معرفی چاپ سوم کتاب در میهمانی حاجی آقا و داستان یک اعتراف


[[رده:کتاب‌های سیاسی]]
[[رده:کتاب‌های سیاسی]]

نسخهٔ ‏۵ دسامبر ۲۰۰۹، ساعت ۰۵:۴۷

در مهمانی حاجی‌آقا نام کتابی است که در سال ۱۳۸۲ در ایران منتشر و پس از مدت دو ماه توقیف شده‌است.

پیش زمینه

«جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» در سال ۱۳۶۴ توسط جمعی از چهره‌های شناخته شده سیاسی و مذهبی چون مهندس مهدی بازرگان و علی اردلان با هدف دفاع از آزادی‌های مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی بنیان گذارده شد.

اعضای این جمعیت به همراه برخی چهره‌های مستقل در سال ۱۳۶۹ اقدام به تهیه و انتشار نامه‌ای خطاب به هاشمی رفسنجانی نمود که به نامه ۹۰ امضایی مشهور شد. برخی از کسانی که این نامه را امضا کرده بودند در مدت کوتاهی مجبور به پس گرفتن امضای خود شدند و سپس ۲۳ نفر از امضا کنندگان نامه دستگیر شدند که در میان آنها ابوالفضل بازرگان (فرزند مهندس بازرگان) و ابراهیم یزدی حضور داشتند.

برخی از دستگیرشدگان پس از چندی بر صفحه تلویزیون ظاهر شدند و علیه خود و دیگر اعضای جمعیت اعترافاتی نمودند. دادگاه دستگیرشدگان پس از چندی تشکیل و دستگیرشدگان به تدریج آزاد شدند. دو تن از دستگیر شدگان مدت کوتاهی پس از آزادی بر اثر آنچه بر آنها در زندان گذشته بود از دنیا رفتند.

کتاب

حبیب الله داوران، دکترای شیمی درگذشته در سال شش ماه بعد از انتشار کتاب و فرهاد بهبهانی، دکترای داروسازی نویسندگان کتاب از جمله ۲۳ نفر دستگیر شده بودند.

دکتر داوران در بخش اول کتاب ضمن شرح شکنجه‌های شدید جسمی و روحی در دوران حضور در بازداشتگاه توحید شرح می‌دهد که چگونه با یاد خداوند توانسته در برابر آنها دوام بیاورد.

و اما دکتر بهبهانی نیز به شرح شکنجه‌های زندان می‌پردازد و توضیح می‌دهد که چگونه در هم شکسته‌است و حاضر به پذیرش انجام مصاحبه تلویزیونی شده‌است و همچنین می‌گوید که به همین دلیل بعد از زندان چگونه توسط همه همفکران طرد شده‌است.

افشاگری

در بخشی از این کتاب آمده‌است که دکتر بهبهانی با وجود داشتن چشم بند توانسته‌است حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان را به عنوان یکی از بازجوها شناسایی نماید.

انتشار

این کتاب در اردیبهشت ماه سال 1382 در تهران از سوی انتشارات امید فردا با قیمت پشت جلد 20000 ریال چاپ و پخش شد. ظرف 2 ماه کتاب به چاپ دوم رسید که با توقیف مواجه شد. در سال 2004، چاپ سوم این کتاب در آلمان از سوی انتشارات آیدا انجام شد.


پس از انتشار

این کتاب تنها یک بار پخش شد و چاپ دوم بلافاصله توقیف شد و نسخه های فروش نرفته چاپ اول کتاب از قفسه کتاب فروشی‌ها جمع آوری شد.

در پی انتشار این کتاب نویسندگان به دادگاه فراخوانده شدند ولیکن حکمی علیه آنان صادر نشد.

منابع