لوتار: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
Fatranslator (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:افزودن الگو ناوباکس {{پاورقی کارولنژی‌ها}}+
خط ۵۷: خط ۵۷:
{{پادشاهان فرانسه}}
{{پادشاهان فرانسه}}
{{کارولنژی‌های فرانسه}}
{{کارولنژی‌های فرانسه}}
{{پاورقی کارولنژی‌ها}}

[[رده:اهالی فرانسه در سده ۱۰ (میلادی)]]
[[رده:اهالی فرانسه در سده ۱۰ (میلادی)]]
[[رده:اهالی فرانکیای غربی در سده ۱۰ (میلادی)]]
[[رده:اهالی فرانکیای غربی در سده ۱۰ (میلادی)]]

نسخهٔ ‏۱۸ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۲۳:۲۱

لوتار
پادشاه فرانک باختری
نگاره‌ای از لوتار نشسته در سوی چپ
سلطنت۹۵۴-۹۸۶
پیشینلویی چهارم
جانشینلویی پنجم
زاده۹۴۱
درگذشته۱ مارس ۹۸۶
فرزند(ان)لویی پنجم
آرنولف
دودمانکارولنژی
پدرلویی چهارم
مادرگربرگا

لوتار (زاده ۹۴۱ - درگذشتهٔ ۱ مارس ۹۸۶) پادشاه فرانک غربی

زندگی‌نامه

از دودمان کارولنژی‌ها و پسر لویی چهارم از همسرش گربرگا بود. او در ۹۵۴ هنگامی که سیزده سال داشت به جای پدر بر تخت نشست و سرپرستی پادشاهی را هوگوی بزرگ از آن خود کرد.

سالهای آغازین پادشاهی هم‌زمان با نبرد با زیردستانی چون دوک نرماندی بود که از پیروی از دربار سرباز زده بودند. در ۹۵۹ که هوگوی بزرگ و لوتار شهر پواتیه را در محاصره داشتند، هوگو درگذشت و چندی پس از آن لوتار چایگاه پدر را به پسرش هوگو کاپه سپرد و به پسر دیگرش بورگوندی را واگذار کرد. این هوگو کاپه در آینده دودمان پادشاهی کاپتی‌ها را بنیاد گذارد.

در ۹۶۲ با درگذشت کنت فلاندر و بر پایه سفارش او، او سرزمین به لوتار واگذار شد. لوتار در بهار ۹۷۸ در اندیشه بازپسگیری لوران که در زیر فرمان خویشاوندش اوتوی دوم امپراتور مقدس روم بود افتاد و به این شهر دست یازید؛ ولی در پاییز همان سال به تلافی این کار لوتار اوتوی دوم به فرانسه تاخت و بخش‌هایی از این کشور را ویران کرد؛ ولی در ۹۸۰ سرانجام این دو با هم آشتی کردند و حتی سه سال پس از آن با مرگ اوتو لوتار به سرپرستی پسر او، اوتوی سوم امپراتور مقدس روم برگزیده شد.

چندی دیگر لوتار به دشمنی با هوگو کاپه پرداخت. در ۹۸۵ هنگامی که فرمانروای کوردوبا المنصور بن ابی‌عامر بارسلون را تاراج کرد، لوتار درخواست یاری کنت بورل دوم را نپذیرفت و این پایانی بر پیوند میان اسپانیا و جانشینان لوتار بود.

لوتار در ۱ مارس۹۸۶ درگذشت.

منابع

  • This article incorporates text from the Encyclopædia Britannica Eleventh Edition, a publication now in the public domain.
  • Gwatkin, H.M. , Whitney, J.P. (ed) et al. The Cambridge Medieval History: Volume III. Cambridge University Press, 1926.