اکسو (گروه موسیقی): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
آرمان (بحث | مشارکت‌ها)
جز برگرداندن ویرایش‌های 95.82.46.190 (بحث) به عنوان هرزنامه (هاگ) (3.4.9)
برچسب: واگردانی
خط ۲۱۱: خط ۲۱۱:
* {{facebook|exok|اکسو-کی}}
* {{facebook|exok|اکسو-کی}}
* {{facebook|exom|اکسو-ام}}
* {{facebook|exom|اکسو-ام}}

* {{Official website|http://weareoneexo.ir/|وبسایت رسمی اکسو در ایران}}
[[رده:افراد زنده]]
[[رده:افراد زنده]]
[[رده:اکسو]]
[[رده:اکسو]]

نسخهٔ ‏۹ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۶:۱۶

اکسو (گروه موسیقی)
اکسو در ژوئن ۲۰۱۶ ایستاده از چپ به راست: بکهیون، چِن، لِی، سهون، چانیول، دی.اُ. و کای نشسته از چپ به راست: سوهو و شیومین
اکسو در ژوئن ۲۰۱۶

ایستاده از چپ به راست:

بکهیون، چِن، لِی، سهون، چانیول، دی.اُ. و کای

نشسته از چپ به راست:

سوهو و شیومین
اطلاعات پس‌زمینه
خاستگاهسئول، کرهٔ جنوبی
ژانرکی-پاپهیپ هاپآراندبیای‌دی‌امجی پاپ سی پاپ
سال‌های فعالیت۲۰۱۲ - اکنون
ناشر(ان)اس. ام. اینترتینمنت اَوَکس ترکس
همکاری‌های مرتبطشهر اس. ام.سی‌بی‌اکساس‌سیسوپر ام
اعضاشیومین
سوهو
لی
بکهیون
چِن
چانیول
دی.او.
کای
سهون
اعضای پیشینلوهان کریس وو تاعو
وبگاه

اکسو (کره‌ای: 엑소؛ انگلیسی: EXO) گروه پسرانهٔ کره‌ای-چینی کره‌ای است که زیرنظر اس.ام. انترتینمنت به فعالیت می‌پردازد. این گروه از نه عضو به نام‌های شیومین، سوهو، لی، بک‌هیون، چن، چانیول، دی.او.، کای و سهون تشکیل شده است.

این گروه در سال۲۰۱۲ به‌همراه ۱۲ عضو خود در کرهٔ جنوبی، متشکل از دو زیرمجموعهٔ اکسو-کِی و اکسو-اِم شروع به‌کار کرد. زیرمجموعهٔ اول به زبان کره‌ای و زیرمجموعهٔ دوم به زبان چینی به فعالیت می‌پرداخت. پس از ترک دو عضو در سال ۲۰۱۴ و یک عضو در سال ۲۰۱۵، اعضای دیگر تحت عنوان اکسو تاکنون به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

اوّلین تک‌آهنگ اکسو، «ماما»، در آوریل ۲۰۱۲ منتشر[۱][۲] و با موفقیت قابل‌توجهی مواجه شد. نسخهٔ اکسو-ام تنها یک روز پس از انتشار، در جداول چینی صدرنشین شد و موزیک ویدئوی «ماما» از اکسو-کی در جدول جهانی یوتیوب به مقام هفتم دست یافت.[۳]
آلبوم چندآهنگهٔ «MAMA» در سال ۲۰۱۲ و آلبوم استودیویی «XOXO» در سال ۲۰۱۳، درسطح جهانی بیش از ۱٫۵ میلیون نسخه فروخت.[۴][۵] اکسو جوان‌ترین گروهی بود که در جشنوارهٔ موسیقی ام‌نت آسیا، عنوان بهترین آلبوم سال را از آن خود کرد،[۶] همچنین سریع‌ترین رکورد فروش را در طی ۱۲ سال گذشته داشت.[۷] دو تک‌آهنگ اصلی آلبوم «XOXO", "گرگ» و «غرش»، در برنامه‌های موسیقی هر سه شبکهٔ اصلی کرهٔ جنوبی در ردهٔ اول جای گرفت،[۸] همچنین تک‌آهنگ دوم در جدول ۱۰۰ آهنگ داغ کی-پاپ بیلبورد در جایگاه سوم قرار گرفت.[۹] سومین آلبوم چندآهنگهٔ گروه با عنوان «Overdose»، در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و در جدول بیلبورد ۲۰۰، به بالاترین رتبهٔ یک آلبوم کی-پاپ تا به آن روز، دست یافت.[۱۰]

اولین زیر گروه رسمی اکسو ۵ اکتبر سال ۲۰۱۶ که اعضاش شامل شیومین، بکهیون و چن می‌شد، تشکیل شد و ۲۴ اکتبر همین سال نام زیر گروه به عنوان "چنبکشی" تعیین شد. این نام ادغامی از اسم‌های سه عضو این زیر گروه هست. قبل از تشکیل چنبکشی، این سه عضو آهنگی برای سریال "Moon Lovers" به نام "For You" منتشر کرده بودند که بازخورد مثبتی داشت و بهانه ای برای تشکیل این زیر گروه شد. تشکیل چنبکشی موفقیت‌های زیادی به دنبال داشت به طوری که جایگاه "پرفروش‌ترین آلبوم" را در بین زیرگروه‌های کی پاپ با اولین آلبومشان به دست آوردند.

در مه ۲۰۱۴ کریس، جهت لغو قرارداد خود، علیه اس‌ام انترتینمنت دادخواستی ارائه کرد و به‌طور رسمی از گروه جدا شد. در اکتبر ۲۰۱۴، لوهان نیز جهت لغو قرارداد خود اقدام نمود.[۱۱][۱۲] در آوریل ۲۰۱۵، تائو نیز کناره‌گیری خود را اعلام کرد و در اوت ۲۰۱۵، اقدام قضایی خود را آغاز کرد.[۱۳] پس از آن اکسو با ۹ عضو، به فعالیت خود ادامه داد.[۱۴] در ژوئیهٔ ۲۰۱۶، دادخواست کریس و لوهان به نتیجهٔ نهایی رسید؛ به این ترتیب که قرارداد این سه عضو با ناشر مربوطه، تا سال ۲۰۲۰ برقرار خواهد ماند و بخشی از سود حاصل از فعالیت‌های خارج از کره و ژاپن -فعالیت‌های انجام گرفته در چین- به اس.ام. اینترتیمنت تعلق خواهد گرفت.[۱۵][۱۶] آلبوم ۲۰۱۸ اکسو (Don't mess Up My Tempo) همراه با ریپکیج این آلبوم (Love Shot) تا به حال به فروش ۳٬۲۹۳٬۴۳۵ رسیده‌است.

زیرگروه‌ها

چنبکشی (CBX)

اکسو چنبکشی در شوکیس سئول سال ۲۰۱۶

زیر گروه اکسو که از سه عضو بکهیون، شیومین و چن تشکیل شده که به اختصار چنبکشی نامیده می‌شوند. این گروه اولین آلبوم خود رو یعنی «Hey mama» را در سال ۲۰۱۶ منتشر کردند. از دیگر آلبوم‌های این زیر گروه "Blooming Days " می‌باشد و ۲ آلبوم نیز به زبان ژاپنی منتشر کرده‌اند و توری در سال ۲۰۱۸ در ژاپن به نام "Magical Circus" برگزار کردند. فصل دوم و ادامه تور "سیرک جادویی" در سال ۲۰۱۹ در ژاپن برگزار شد.

این گروه برنده جایزه‌های «Manet Asian miusic Award For Best Asian Stylel» می‌باشد.

سچان (SC)

دومین زیر گروه اکسو شامل چانیول و سهون که هردو عضو ویژگی ویژوال و موزیک دارند می‌باشد. اولین تک آهنگ آنها «we young»، در سال ۲۰۱۸ از طریق نسل سوم اس ام استیشن منتشر شد. آنها مینی آلبوم شش ترکی خود به نام «What A Life» را در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۹ منتشر کردند.

اعضاء

اکسو-کِی

نام هنری نام اصلی زادروز ملیت قدرت ماورایی
نام هانگول نام هانگول هانجا
سوهو 수호 کیم جون_میون 김준면 金俊勉 ۲۲ مهٔ ۱۹۹۱ کره ای آب
بکهیون 백현 بیون بک_هیون 변백현 邊伯賢 ۶ مهٔ ۱۹۹۲ نور
چانیول 찬열 پارک چان_یول 박찬열 朴燦烈 ۲۷ نوامبر ۱۹۹۲ آتش
دی. اُ 디오 دو کیونگ_سو 도경수 都暻秀 ۱۲ ژانویهٔ ۱۹۹۳ خاک
کای 카이 کیم جونگ_این 김종인 金鍾仁 ۱۴ ژانویهٔ ۱۹۹۴ تلپورت
سهون 세훈 اوه سه_هون 오세훈 吳世勳 ۱۲ آوریل ۱۹۹۴ باد

اکسو-اِم

نام هنری نام اصلی زادروز ملیت قدرت ماورایی
نام هانگول نام هانگول هانجا
شیومین 시우 민 کیم مین_سوک 김민석 金珉錫 ۲۶ مارس ۱۹۹۰ کره ای یخ
چن کیم جونگ_ده 김종대 金鐘大 ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۲ رعد و برق
لی 레이 جانگ یی شینگ 장이씽 張藝興 ۷ اکتبر ۱۹۹۱ چینی شفابخشی
لوهان 루한 لو هان 루한 鹿晗 ۲۰ آوریل ۱۹۹۰ جابه جایی اجسام
تائو 타오 هوانگ زی_تائو 황쯔타오 黃子韜 ۲ مهٔ ۱۹۹۳ زمان
کریس 크리스 وو یی فان 우이판 吳亦凡 ۶ نوامبر ۱۹۹۰ چینی _ کانادایی پرواز
آلبوم‌های استودیویی
آلبومها چندآهنگ

ه

تورها

  • اکسو از سیارهٔ اکسو ۱# - سیارهٔ گمشده (۲۰۱۴)
  • اکسو از سیارهٔ اکسو ۲# - اکسو'لوشن (۱۶–۲۰۱۵)
  • اکسو از سیارهٔ اکسو ۳# - اکسو'ردیوم (۱۷–۲۰۱۶)
  • اکسو از سیارهٔ اکسو ۴# - الیشن (۱۸–۲۰۱۷)
  • اکسو از سیارهٔ اکسو ۵# - اکسپلوریشن (۲۰۱۹)

منابع

  1. «SMTOWN releases official footage from Exo's showcase, to officially debut on April 9th with "MAMA"». Allkpop. ۳۱ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
  2. (کره‌ای)«S.M.'s new group Exo releases their new album». Newsen. ۸ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
  3. «EXO-K's Music Video Comes In Seventh on Youtube Chart». Mnet. ۹ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
  4. rocojulie (۱۸ ژوئن ۲۰۱۳). «EXO-K finishes up 'Mama' promotions as top new group of the year». Soompi. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
  5. carolicity (۳۰ مه ۲۰۱۳). «Pre-orders for EXO's first album 'XOXO' about to reach 300,000 copies». Allkpop. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
  6. Stanley، Adrienne (۲۲ نوامبر ۲۰۱۳). «INFINITE Wins Best Male Group Beating EXO, While EXO Wins Album Of The Year». KpopStaz. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
  7. starsung (۳ سپتامبر ۲۰۱۳). «EXO breaks another record with 740,000 copies of 'XOXO(Kiss&Hug)' sold in just 3 months». Allkpop. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
  8. MountainMadman (۱۶ ژوئن ۲۰۱۳). «EXO achieves the 'triple win' with trophies on all three major broadcast stations». Allkpop. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
  9. Benjamin، Jeff (۱۵ اوت ۲۰۱۳). «Crayon Pop rides viral wave to No. 1 on K-Pop Hot 100». Billboard. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
  10. «EXO's 'Overdose' EP Enters Billboard 200». Billboard. Billboard. دریافت‌شده در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۵.
  11. «Kris-less EXO members talk first solo concert series». Korea Herald. ۲۵ مه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
  12. «K-Pop World Abuzz After EXO Lawsuit». Wall Street Journal. ۲۲ مه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
  13. Jamias، Mickey (۲۴ اوت ۲۰۱۵). «Estranged EXO Member Z.Tao Reportedly Sues SM Entertainment For Contract Termination, Agency Responds». KPOP Starz. دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۵.
  14. «اعضای گروه پاپ کره ای «اکسو» با رئیس‌جمهوری آمریکا و ایوانکا ترامپ دیدار کردند». صدای آمریکا. ۱۳۹۸-۰۴-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۰۱.
  15. «SM "크리스·루한과 소송 종결…2022년까지 전속계약 유지"(공식입장 전문)». Nate. ۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۶.
  16. JiwonYu (۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۱۶). «Kris And Luhan Settle With SM Entertainment, Agency's Representatives Release Statement». Soompi. دریافت‌شده در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۶.

پیوند به بیرون