لوله: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Namedcode (بحث | مشارکت‌ها)
جز در صورت تکرار در وپ:تام مطرح شده و به منظور پیشگیری از جنگ ویرایشی مقاله در برابر ویرایش قفل خواهد شد
Namedcode (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱۸: خط ۱۸:
== لوله یکپارچه بدون درز ==
== لوله یکپارچه بدون درز ==
{{منبع}}
{{منبع}}
لوله بدون درز (Seamless pipe) که به [[مانسمان]] نیز مشهور است یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است که در صنعت نفت، پتروشیمی، گاز و همچنین در قطعه سازی مصارف فراوانی دارد. لوله‌های بدون درز در بازار همچنین به عنوان مقاطع ضخیم و بسیار مقاوم تحت فشار شناخته می‌شود زیرا به دلیل یکنواخت بودن و نداشتن درز جوش، دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل فشار و تنش‌های فیزیکی است به طوری که به خوبی خود را در هر نوع شرایط آب و هوایی مطابقت می‌دهد.
لوله بدون درز (Seamless pipe) که به [[مانسمان]] یا مانیسمان نیز مشهور است یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است که در صنعت نفت، پتروشیمی، گاز و همچنین در قطعه سازی مصارف فراوانی دارد. لوله‌های بدون درز در بازار همچنین به عنوان مقاطع ضخیم و بسیار مقاوم تحت فشار شناخته می‌شود زیرا به دلیل یکنواخت بودن و نداشتن درز جوش، دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل فشار و تنش‌های فیزیکی است به طوری که به خوبی خود را در هر نوع شرایط آب و هوایی مطابقت می‌دهد.
پروسه تولید مانسمان
پروسه تولید مانسمان
برای ساخت لوله مانسمان از استاندارد ASTM به شماره A106 و A53 و همچنین استاندارد نفت و گاز API 5L استفاده می‌شود.
برای ساخت لوله مانسمان از استاندارد ASTM به شماره A106 و A53 و همچنین استاندارد نفت و گاز API 5L استفاده می‌شود.

نسخهٔ ‏۲۹ اوت ۲۰۱۹، ساعت ۱۲:۵۸

لوله استوانه‌ای توخالی است که از آن برای انتقال یا نگهداری سایر مواد و مایعات استفاده می‌کنند. لوله‌ها می‌توانند از مواد مختلفی مثل آهن، فولاد، پلیمر، شیشه و غیره ساخته شوند. از انواع اوله می‌توان به لوله‌های فلزی و لوله‌های پلی اتیلنی که کاربرد فراوانی دارند اشاره نمود.

لوله پولیکا

پولیکا، قدیمی‌ترین کارخانه لوله‌سازی ایرانی

لوله پولیکا اولین کارخانه ذوب‌آهن (صنعت) و لوله‌سازی ایران بود که در ۱۳۲۹[مشکوک ] در زمینی به مساحت ۲۸هزار مترمربع در منطقه‌ای اطراف کرج تأسیس شد که اکنون به آدرس میدان استاندارد، خیابان ذوب آهن (به نام این کارخانه)، نبش خ مهدی است. این کارخانه در حال حاضر ویرانه‌ایست که در آن کاه و یونجه گذاشته‌اند.
در فهرست اماکن میراث صنعتی تعداد بسیاری از کارخانه‌ها یا کارگاه‌های ذوب‌آهن ثبت شده میراث جهانی فهرست شده‌اند که از جمله می‌توان به ذوب‌آهن انگلسبرگ تأسیس ۱۰۲۴ شمسی، ذوب‌آهن اسپیدول (۱۱۹۴ ش) و ذوب‌آهن ولک‌لینگن (۱۲۵۲ ش) اشاره کرد.

قدیمی‌ترین کارخانه لوله‌سازی ایران در نمایش عریض

لوله یکپارچه بدون درز

لوله بدون درز (Seamless pipe) که به مانسمان یا مانیسمان نیز مشهور است یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است که در صنعت نفت، پتروشیمی، گاز و همچنین در قطعه سازی مصارف فراوانی دارد. لوله‌های بدون درز در بازار همچنین به عنوان مقاطع ضخیم و بسیار مقاوم تحت فشار شناخته می‌شود زیرا به دلیل یکنواخت بودن و نداشتن درز جوش، دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل فشار و تنش‌های فیزیکی است به طوری که به خوبی خود را در هر نوع شرایط آب و هوایی مطابقت می‌دهد. پروسه تولید مانسمان برای ساخت لوله مانسمان از استاندارد ASTM به شماره A106 و A53 و همچنین استاندارد نفت و گاز API 5L استفاده می‌شود.

پروسه تولید لوله‌های مانسیمان نیز بدین گونه است که در آن یک شمش فولادی تحت کشش و نورد، افزایش طول یافته و سپس با وارد شدن مبله جامد نوک تیز به مرکز شمش گداخته شده، لوله ای بدون درز را ایجاد می‌کند.

تولید این نوع لوله از سایزهای بزرگتر به کوچکتر است وسایزهای۲/۱و۴/۳و۱اینچ معمولاً به روش سرد است. در تولید این مقاطع عمدتاً از شمش‌های فولادی گرد استفاده می‌کنند البته تولید لوله مانسمان از مقاطع چهار گوش نیز امکان‌پذیر است اما به دلیل اینکه این مقاطع حتماً باید به صورت دایره‌ای و یکنواخت باشند گرد کردن شمش‌های زاویه‌دار مستلزم صرف هزینه و وقت خواهد بود.

در مجموع پروسه تولید لوله‌های مانسمان شامل مراحل برش، پیش گرم، مرحله PIERCING، عبور از دستگاه الانگاتور، شلیک سمبه، تاب‌گیری، جداسازی سمبه، کروی سازی، مرحله کشش، خنک سازی، مرحله اندازه‌گیری، مرحله آزمایش، مرحله کونیک کردن، پولیش و در پایان باندل کردن است.

تاریخ ابداع و ساخت لوله‌های بدون درز به اواخر قرن ۱۹ برمی گردد و این روش نخستین بار توسط مهندسی آلمانی بنام «مانسمان» به کار رفت.[مشکوک ]