پادذره: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Peymanpi (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
Peymanpi (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[ذرات بنیادی]]، اصولا به دو صورت ذره و '''ضدذره''' در جهان وجود دارند. ضدذرهها اصولا جرم و حتی [[اسپین]] برابر با ذره دارند ولی [[بار الکتریکی]] آنها متفاوت است. به عنوان مثال [[پوزیترون]] ضد ماده [[الکترون]] است که جرمش برابر جرم الکترون ولی بارش مثبت است. ضدذره‌ها و ضدمادهها به ما در فهمیدن اینکه جهان پس از انفجار بزرگ چگونه شکل گرفت به ما کمک می‌کنند.
[[ذرات بنیادی]]، اصولا به دو صورت ذره و '''ضدذره''' در جهان وجود دارند. ضدذرهها اصولا جرم و حتی [[اسپین]] برابر با ذره دارند ولی [[بار الکتریکی]] آنها متفاوت است. به عنوان مثال [[پوزیترون]] ضد ماده [[الکترون]] است که جرمش برابر جرم الکترون ولی بارش مثبت است. ضدذره‌ها و ضدماده‌ها به ما در فهمیدن اینکه جهان پس از انفجار بزرگ چگونه شکل گرفت به ما کمک می‌کنند.
به عنوان مثال اگر [[نوترون]] از سه [[کوارک]] تشکیل شده باشد، ضدنوترون از سه ضدکوارک تشکیل شده است.
به عنوان مثال اگر [[نوترون]] از سه [[کوارک]] تشکیل شده باشد، ضدنوترون از سه ضدکوارک تشکیل شده است.
== جستار وابسته ==
== جستار وابسته ==

نسخهٔ ‏۲۲ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۱۸:۲۵

ذرات بنیادی، اصولا به دو صورت ذره و ضدذره در جهان وجود دارند. ضدذرهها اصولا جرم و حتی اسپین برابر با ذره دارند ولی بار الکتریکی آنها متفاوت است. به عنوان مثال پوزیترون ضد ماده الکترون است که جرمش برابر جرم الکترون ولی بارش مثبت است. ضدذره‌ها و ضدماده‌ها به ما در فهمیدن اینکه جهان پس از انفجار بزرگ چگونه شکل گرفت به ما کمک می‌کنند. به عنوان مثال اگر نوترون از سه کوارک تشکیل شده باشد، ضدنوترون از سه ضدکوارک تشکیل شده است.

جستار وابسته

ضد ماده

منبع

  • Feynman, Richard P. "The reason for antiparticles", in The 1986 Dirac memorial lectures, R.P. Feynman and S. Weinberg. Cambridge University Press, 1987. ISBN 0-521-34000-4.