بیگلربیگی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fatranslator (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:افزودن الگو ناوباکس {{تقسیمات کشوری ممالک محروسه ایران (۱۸۰۴–۱۷۹۶)}}+مرتب+
Hamid Hassani (بحث | مشارکت‌ها)
ویرایش و ویکی‌سازی
خط ۱: خط ۱:
'''بیگلربیگی'''، یکی از منصب‌های لشکری در ایران از قرن هفتم تا دوازدهم هجری، به معنی حاکم و فرمانده نظامی ایالات بزرگ و سرحدها و گاه [[فرمانده کل]] قوا. بیگلربیگی (بیگ بیگها) واژه‌ای ترکی است که گاه با امیرالامرا (امیرامیران یا می‌رمیران) و گاه با سردار، امیر اُلُوس (=قبیله) به گونه‌ای مترادف به کار رفته‌است.
'''بیگلربیگی'''، یکی از منصب‌های لشکری در [[ایران بزرگ|ایران]] از قرن هفتم تا دوازدهم هجری، به‌معنی حاکم و فرمانده نظامی ایالات بزرگ و سرحدها و گاه [[فرمانده کل قوا]]. بیگلربیگی (= بیگِ بیگ‌ها) واژه‌ای [[زبان‌های ترکی|ترکی]] است که گاه با «امیرالامرا» (امیرِ امیران یا میرِ میران) و گاه با سردار، امیر اُلُوس (= قبیله) به گونه‌ای مترادف به کار رفته‌است.
برخی یکی از معانیِ بیگ را امیر دانسته و برخی دیگر برآن‌اند که واژه بیگ به کسی اطلاق می‌شده که قرار بوده در آینده امیر شود. بر پایه شواهدِ موجود، سابقه کاربرد این واژه به دوره سلطنت [[علاءالدین کیقباد]] (۶۱۶–۶۳۴) از [[سلجوقیان روم]] بازمی‌گردد.
برخی یکی از معانیِ بیگ را امیر دانسته‌اند و برخی دیگر برآن‌اند که واژهٔ «بیگ» به کسی اطلاق می‌شده که قرار بوده در آینده امیر شود. بر پایهٔ شواهدِ موجود، سابقهٔ کاربرد این واژه به دورهٔ سلطنت [[علاءالدین کیقباد]] (۶۱۶–۶۳۴ ه‍.ق)، از [[سلجوقیان روم]]، بازمی‌گردد.


== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
* کلاوس میشائل رهربرن، نظام ایالات در دوره صفویه، ترجمه کیکاوس جهانداری، تهران ۱۳۵۷
* کلاوس میشائل رهربرن، ''نظام ایالات در دورهٔ صفویه''، ترجمهٔ [[کیکاووس جهانداری]]. تهران، ۱۳۵۷
* [[دانشنامه جهان اسلام]]
* ''[[دانشنامه جهان اسلام|دانشنامهٔ جهان اسلام]]''


{{عالی‌ترین رده‌های نظامی}}
{{عالی‌ترین رده‌های نظامی}}

نسخهٔ ‏۲۷ ژوئیهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۵:۵۱

بیگلربیگی، یکی از منصب‌های لشکری در ایران از قرن هفتم تا دوازدهم هجری، به‌معنی حاکم و فرمانده نظامی ایالات بزرگ و سرحدها و گاه فرمانده کل قوا. بیگلربیگی (= بیگِ بیگ‌ها) واژه‌ای ترکی است که گاه با «امیرالامرا» (امیرِ امیران یا میرِ میران) و گاه با سردار، امیر اُلُوس (= قبیله) به گونه‌ای مترادف به کار رفته‌است. برخی یکی از معانیِ بیگ را امیر دانسته‌اند و برخی دیگر برآن‌اند که واژهٔ «بیگ» به کسی اطلاق می‌شده که قرار بوده در آینده امیر شود. بر پایهٔ شواهدِ موجود، سابقهٔ کاربرد این واژه به دورهٔ سلطنت علاءالدین کیقباد (۶۱۶–۶۳۴ ه‍.ق)، از سلجوقیان روم، بازمی‌گردد.

منابع