جین گری (کمیک): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Mahdi x rezaei (بحث | مشارکت‌ها)
اصلاح اشتباه تایپی
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
Mahdi x rezaei (بحث | مشارکت‌ها)
افزودن مطلب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۰: خط ۲۰:
* توانایی‌های گسترده کیهانی
* توانایی‌های گسترده کیهانی
* آتش کیهانی
* آتش کیهانی
* دگرگونی واقعیت و کنترل فضازمان
* دگرگونی واقعیت و کنترل فضا و سفر در زمان
* زنده کردن مردگان
* زنده کردن مردگان
*سرعت سریع تر از نور
*سرعت سریع تر از نور

نسخهٔ ‏۲ ژوئیهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۴:۰۸

جین گرِی
اطلاعات انتشاراتی
ناشرمارول کامیکس
نخستین حضورمردان-ایکس غیرطبیعی شمارهٔ ۱ (سپتامبر ۱۹۶۳)
پدیدآوراستن لی (نویسنده)
جک کربی (طراح)
اطلاعات داستانی
نام کاملجین ایلین گری-سامرز
گونهجهش‌یافته سطح امگا
وابستگی به تیممردان ایکس
فینکس
ایکس-فکتور
هل‌فایر کلاب
هم‌دستانسایکلاپس،ولورین،پروفسور ایکس
نام‌(های) مستعارمارول گرل، فینکس، دارک فینکس
توانایی‌ها

فینکس فورس:

  • توانایی‌های گسترده کیهانی
  • آتش کیهانی
  • دگرگونی واقعیت و کنترل فضا و سفر در زمان
  • زنده کردن مردگان
  • سرعت سریع تر از نور

جین گرِی با نام کامل جین ایلین گری-سامرز (به انگلیسی: Jean Elaine Grey-Summers) یک شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب‌های کامیک منتشر شده توسط مارول کامیکس است، که به عنوان یکی از اعضاء و مؤسسین تیم مردان ایکس به‌شمار می‌رود. شخصیت جین گری توسط نویسنده استن لی و طراح جک کربی خلق شده‌است که برای اولین بار در شمارهٔ ۱ از مجموعه کمیک مردان-ایکس غیرطبیعی در سپتامبر ۱۹۶۳ حضور پیدا کرد. این شخصیت تا به حال تحت عنوان‌های مارول گرل، فینکس و دارک فینکس شناخته شده‌است.[۱] او نقشی کلیدی در روند زندگی دیگر شخصیت‌های جهان مارول، به خصوص در مردان ایکس و شخصیت‌هایی از جمله همسرش سایکلاپس، چارلز اگزاویه مربی و چهره‌ای که برای او همانند پدری می‌ماند، ولورین که به او علاقهٔ عاشقانه داشت، استورم، یکی از بهترین دوستانش که برای او مانند خواهری می‌ماند و فرزندان ژنتیکیش ریچل سامرز، کیبل و ناتانیل‌گری دارد.

جین گری عضو یکی از زیرشاخه‌های بشریت با نام جهش‌یافته‌ها به‌شمار می‌رود که با توانایی‌های ابرانسانی از جمله دورآگاهی و دورجنبی به دنیا آمده است. او شخصیتی مهربان و دلسوز دارد، اما از طرف دیگر باید با بودن یک جهش‌یافته سطح امگا و تجلی فیزیکی نیروی فینکس کیهانی به مقابله بپردازد.

فامکه یانسن نقش جین‌گری را در پنج قسمت فیلم در مجموعه فیلم‌های مردان ایکس ایفا کرده‌است. سوفی ترنر نیز نقش جین جوان را در فیلم‌های مردان ایکس: آپوکالیپس (۲۰۱۶) و دارک فینکس (۲۰۱۹) بازی کرده‌است.

تاریخچه

جین گری دختر کوچک پروفسور جان‌گری از بخش تاریخ کالج بارد در نیویورک و همسرش الین‌گری بود. او خواهری بزرگتر از خود با نام ساراگری داشت. وقتی جین ده ساله بود، او و بهترین دوستش آنی ریچاردسون در حال بازی بودند که آنی با خودرویی تصادف کرد. احساسات جین در لحظه‌ای که دوست در حال مرگش را در آغوش گرفته بود، نیروی خفته دورآگاهی او را بیدار نمود و در نتیجه حس آخرین لحظات زندگی آنی را تجربه کرد. این اتفاق ناگوار جین را به مرحلهٔ عمیقی از افسردگی شدید برد. علاوه بر این جین دریافت که قادر به کنترل توانایی دورآگاهی خود نیست، و مجبور شد برای حفظ سلامت روحی خود را از دیگران دور نگه دارد. بالاخره وقتی یازده ساله شد، یک روانپزشک برای کمک به پدر و مادرش پیشنهاد مراجعه به یکی از همکارانش، پروفسور چارلز اگزاویه را داد که دارای قدرت دورآگاهی بسیار بالایی بود.

پروفسور اگزاویه برای جین در غیاب والدینش توضیح داد که او یک جهش‌یافته‌است و به مدت چندین سال او را تحت درمان قرار داد. در طی این زمان، اگزاویه یک پوشش محافظ ذهنی برای ذهن جین تعبیه کرد، تا قادر به استفاده از توانایی دورآگاهی خود تا زمانی که بلوغ لازم برای کنترل آن برسد، نباشد. به‌طور همزمان، همچنین اگزاویه به او طریقهٔ استفاده از قدرت دورجنبی را آموخت. وقتی اگزاویه تشخیص داد جین به نقطه‌ای از سطح تسلط قدرت دورآگاهی رسیده است، به والدینش پیشنهاد داد، جین را در مدرسه تازه تأسیس ویژهٔ جوانان با استعداد ثبت نام کنند. پروفسور و همسرش از این مسئله اطلاعی نداشتند که این مدرسه به عنوان پناهگاهی برای مردان ایکس، گروهی از ابرقهرمان‌های جهش‌یافته جوان که توسط شخص چارلز اگزاویه برای مقابله با جهش‌یافته‌هایی که از قدرت خود علیه بشریت استفاده می‌کردند، آموزش می‌دیدند. جین با ورود به این مدرسه، پنجمین عضوی محسوب شد که به گروه مردان ایکس پیوسته بود و در آن زمان نام مستعار «مارول گرل» را برای خود برگزید.

پنج عضو اصلی برای چندین سال با یکدیگر باقی ماندند. پس از گذشت مدت کوتاهی از پیوستن جین به گروه، او و اسکات سامرز، معروف به سایکلاپس به یکدیگر علاقه‌مند شدند. اگرچه برای مدتی هیچ یک از این دو نفر احساس واقعی‌اش را ابراز نکرد، اما در نهایت اعتراف کردند که عاشق یکدیگر هستند. مدتی بعد، پس از اینکه اگزاویه اعضای جدیدی برای مردان ایکس استخدام کرد، گری همراه با چندین عضو دیگر تصمیم به ترک سازمان به منظور رسیدگی به زندگیشان گرفتند. اگرچه اسکات سامرز همچنان در مردان ایکس باقی ماند و به رابطهٔ عاشقانه خود با جین ادامه داد.[۲]

توانایی‌ها و قدرت‌ها

جین‌گری به عنوان یک جهش‌یافته سطح امگا در نظر گرفته می‌شود. او از بدو تولد، جهش‌یافته‌ای قدرتمند با توانایی دورآگاهی و دورجنبی بود. او با استفاده از قدرت دورجنبی قادر به حرکت، بکارگیری یا شناور ساختن خود یا اشیاء دیگر به شکل و در مسیر دلخواه است. او همچنین نماد مورد علاقهٔ نیروی فینکس (ققنوس) محسوب می‌شود، و زمانی که نقش این نماد را ایفا می‌کند، او یکی از قدرتمندترین اجرام و نهادهای کیهانی در زمین ۶۱۶ به‌شمار می‌رود که توسط آن حتی قادر به شکست گالاکتوس نیز بود. جین به نوبه خود یکی از قویترین اجرا کنندگان قابلیت دورآگاهی است، اما از شخصیت‌هایی از جمله چارلز اگزاویه و شدو کینگ در این زمینه ضعیف‌تر می‌باشد. با این حال هنگام دسترسی به نیروی فینکس، توانایی دورآگاهی و دورجنبی جین به درجه‌ای باور نکردنی افزایش می‌یابد. به علاوه جین در این حالت قادر به سفر در خلأ فضا و عبور از فواصل بین ستاره‌ای حتی سریع‌تر از سرعت نور است.

جین قادر به خواندن و کنترل ذهن افراد و حتی جانوران است. محدوده‌ای که این توانایی در آن انجام می‌پذیرد به‌طور دقیق مشخص نیست، اما هنگام دسترسی به نیروی ققنوس، میزان آن تا حد زیادی افزایش می‌یابد. او قدرت دورآگاهی خود را به شکل یک پرنده آتشین نشان می‌دهد که پنجه‌هایش باعث آسیب‌های جسمی و روانی می‌شود. جین قادر به فلج نمودن کامل اندام و حتی ذهن افراد، اما به صورت موقتی است. جین توسط نیروی خودلگامی قادر به تغییر شخصیت افراد به‌طور دائمی و پاک کردن حافظه به اندازه جزئی یا به‌طور کامل است. او همچنین از توانایی دورآگاهی در زمینه‌های دفاعی نیز بهره می‌گیرد. او می‌تواند حضور خود و همچنین استفاده از توانایی‌هایش را از دیگر افراد دارای قدرت دورکاری ذهن مخفی نگاه دارد. جین قادر به ایجاد سپر ذهنی برای حفاظت از خود و ذهن دیگران است. از توانایی‌های دیگر جین می‌توان به ایجاد وهم واقع‌گرایانه در افراد اشاره کرد که فرد حوادثی را تجربه می‌کند که در واقع رخ نداده‌اند. او می‌تواند حضور ابرانسان‌های جهش‌یافته دیگر را در داخل شعاع کوچک اما تعریف نشده‌ای احساس کند.[۳]

منابع

  1. "Phoenix (Jean Grey)" (به انگلیسی). Marvel Universe. Retrieved June 23, 2015.
  2. "Jean Grey, Phoenix (IV)" (به انگلیسی). Marveldirectory. Retrieved October 29, 2016.
  3. "Jean Grey Powers" (به انگلیسی). Superhero DB. Retrieved October 29, 2016.