کیلوبایت: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
به همراه اندکی ویرایش، مقاله تکمیل تر شد.
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع}}
{{بدون منبع}}
{{بایت‌ها}}
{{بایت‌ها}}
'''کیلوبایت''' {{انگلیسی|kilobyte}} یا ''KB''، یکای اطلاعات و ذخیرسازی در [[رایانه‌]] است. این واژه از [[پیشوند]] [[کیلو]] و کلمه [[بایت]] تشکیل شده‌است. هر کیلوبایت برابر ۱۰۲۴ [[بایت]] است، به عبارتی هر کیلوبایت برابر ۲<sup>۱۰</sup> بایت است و هر [[مگابایت]] برابر ۱۰۲۴ کیلوبایت است.
'''کیلوبایت''' {{انگلیسی|kilobyte}} یا ''KB''، یکای اطلاعات و ذخیرسازی در [[رایانه‌]] است. این واژه از [[پیشوند]] [[کیلو]] (به معنی ۱۰۰۰) و کلمه [[بایت]] تشکیل شده‌است. هر کیلوبایت، بسته به مفهوم برابر با ۱۰۰۰ بایت (۱۰<sup>۳</sup>) و یا ۱۰۲۴ بایت (۲<sup>۱۰</sup>) است.

علامت کوتاه شده‏ی این یکا از این قبیل هستند: '''KB''', '''kB''', '''K''' و '''Kbyte'''


==ابهام==
{{اصلی|پیشوند دهدهی}}

تعداد دقیق بایت‏ها در یک کیلو بایت مبهم است. در مدارهای حافظه‏ی الکترونیکی، مکان‏ها با [[اعداد دودویی]] شناسایی می شوند که به معنی این است که اعداد در مکان‏های قابل آادرس دهی به [[توان ۲]] می رسند و در نتیجه اندازه‏های حافظه [[مضرب صحیح]] یا [[کسر صحیح|کسر صحیحی]] از هزار می شوند. به دلیل اینکه ۲<sup>۱۰</sup> برابر با ۱۰۲۴ (تقریبا ۱۰۰۰) است، علامت K (برای کیلو) به عنوان یک پیشوند تقریبی برای یکاهای مضرب ۱۰۲۴ در گنجایش حافظه‏ها استعمال می‏شود. از طرف دیگر، تولیداتی که فاکتورهای گنجایش به مرز توان‏های دو نمی‏رسند، مانند [[دیسک مغناطیسی|دیسک‏های مغناطیسی]] (در شمارش [[قطاع]] و [[شیار]]) و تجهیزات [[شبکه بندی رایانه‏ای|شبکه]] (در [[سرعت ارسال بیت|سرعت ارسال بیت‏ها]]) از یکاهایی مبنی بر [[اعداد دهدهی]] استفاده می کنند.

برخی پیشنهاد دادند که حرف بزرگ K برای تمییز دادن از یکای k در سیستم SI استفاده شود. اما این نظر هیچ وقت به طور رسمی پذیرفته نشد. به این دلیل که برای یکاهای به خصوص دیگر بسط پذیر نیست، چرا که سیستم SI قبلا برای «میلی» و «مگا» به ترتیب «m» و «M» را استفاده کرده است.


{{-}}
{{-}}
{{رایانه-خرد}}
{{رایانه-خرد}}

نسخهٔ ‏۳۰ اکتبر ۲۰۰۹، ساعت ۱۷:۴۹

مقادیر بایت‌ها
ده‌دهی دودویی نامشخص
نام
(نماد)
استاندارد
بین‌المللی
نام
(نماد)

مقدار
کاربرد عمومی
(در‌کشورها)
مقدار
کیلوبایت (kB) ۱۰۳ کیبی‌بایت (KiB) ۲۱۰ کیلوبایت (KB) ۲۱۰
مگابایت (MB) ۱۰۶ مبی‌بایت (MiB) ۲۲۰ مگابایت (MB) ۲۲۰
گیگابایت (GB) ۱۰۹ گیبی‌بایت (GiB) ۲۳۰ گیگابایت (GB) ۲۳۰
ترابایت (TB) ۱۰۱۲ تبی‌بایت (TiB) ۲۴۰ ترابایت (TB) ۲۳۰*۱۰۳
پتابایت (PB) ۱۰۱۵ پبی‌بایت (PiB) ۲۵۰ پتابایت (PB) ۲۳۰*۱۰۶
اگزابایت (EB) ۱۰۱۸ اگزبی‌بایت (EiB) ۲۶۰ اگزابایت (EB) ۲۳۰*۱۰۹
زتابایت (ZB) ۱۰۲۱ زبی‌بایت (ZiB) ۲۷۰ زتابایت (ZB) ۲۳۰*۱۰۱۲
یوتابایت (YB) ۱۰۲۴ یوبی‌بایت (YiB) ۲۸۰ یوتابایت (YB) ۲۳۰*۱۰۱۵
سوتابایت (SB) ۱۰۲۷ سوبی‌بایت (SiB) ۲۹۰ سوتابایت (SB) ۲۳۰*۱۰۱۸

کیلوبایت (به انگلیسی: kilobyte) یا KB، یکای اطلاعات و ذخیرسازی در رایانه‌ است. این واژه از پیشوند کیلو (به معنی ۱۰۰۰) و کلمه بایت تشکیل شده‌است. هر کیلوبایت، بسته به مفهوم برابر با ۱۰۰۰ بایت (۱۰۳) و یا ۱۰۲۴ بایت (۲۱۰) است.

علامت کوتاه شده‏ی این یکا از این قبیل هستند: KB, kB, K و Kbyte


ابهام

تعداد دقیق بایت‏ها در یک کیلو بایت مبهم است. در مدارهای حافظه‏ی الکترونیکی، مکان‏ها با اعداد دودویی شناسایی می شوند که به معنی این است که اعداد در مکان‏های قابل آادرس دهی به توان ۲ می رسند و در نتیجه اندازه‏های حافظه مضرب صحیح یا کسر صحیحی از هزار می شوند. به دلیل اینکه ۲۱۰ برابر با ۱۰۲۴ (تقریبا ۱۰۰۰) است، علامت K (برای کیلو) به عنوان یک پیشوند تقریبی برای یکاهای مضرب ۱۰۲۴ در گنجایش حافظه‏ها استعمال می‏شود. از طرف دیگر، تولیداتی که فاکتورهای گنجایش به مرز توان‏های دو نمی‏رسند، مانند دیسک‏های مغناطیسی (در شمارش قطاع و شیار) و تجهیزات شبکه (در سرعت ارسال بیت‏ها) از یکاهایی مبنی بر اعداد دهدهی استفاده می کنند.

برخی پیشنهاد دادند که حرف بزرگ K برای تمییز دادن از یکای k در سیستم SI استفاده شود. اما این نظر هیچ وقت به طور رسمی پذیرفته نشد. به این دلیل که برای یکاهای به خصوص دیگر بسط پذیر نیست، چرا که سیستم SI قبلا برای «میلی» و «مگا» به ترتیب «m» و «M» را استفاده کرده است.