دیوید چالمرز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏رهیافتهای فلسفی: اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با ویرایشگر خودکار فارسی
خط ۱۸: خط ۱۸:


== رهیافتهای فلسفی ==
== رهیافتهای فلسفی ==
کار معروف وی در [[فلسفه ذهن]] طرح [[مسئله دشوار خودآگاهی]] است. این مسئله را در کتاب [[ذهن خودآگاهی]] و مقاله [[رویارویی با مشکل دشوار خودآگاهی]] مطرح کرده‌است. چالمرز میان مشکلات آسان [[خودآگاهی]] از قبیل یافتن همبسته‌های عصبی آگاهی و مشکل دشوار [[خودآگاهی]] تمایز قائل می‌شود. مشکل دشوار این است که اصلاً چرا خودآگاهی وجود دارد؟ چگونه از سازوکارهای فیزیکی و عصبی خودآگاهی ظهور می‌یابد؟ این دیدگاه تجربه ذهنی را که به [[کیفیات ذهنی]] معروفند، مستقل از رفتار درنظر می‌گیرد. به نظر او میان دستگاه فیزیکی و دستگاه ذهنی یک [[شکاف تبیینی]] وجود دارد.
کار معروف وی در [[فلسفه ذهن]] طرح [[مسئله دشوار خودآگاهی]] است. این مسئله را در کتاب [[ذهن خودآگاهی]] و مقاله [[رویارویی با مشکل دشوار خودآگاهی]] مطرح کرده‌است. چالمرز میان مشکلات آسان [[خودآگاهی]] از قبیل یافتن همبسته‌های عصبی آگاهی و مشکل دشوار [[خودآگاهی]] تمایز قائل می‌شود. مشکل دشوار این است که اصلاً چرا خودآگاهی وجود دارد؟ چگونه از سازوکارهای فیزیکی و عصبی خودآگاهی ظهور می‌یابد؟ این دیدگاه تجربه ذهنی را که به [[کیفیات ذهنی]] معروفند، مستقل از رفتار در نظر می‌گیرد. به نظر او میان دستگاه فیزیکی و دستگاه ذهنی یک [[شکاف تبیینی]] وجود دارد.


او در استدلالهای خود یک [[زامبی فلسفی]] ابداع می‌کند: زامبی همانند یک شخص معمولی رفتار می‌کند و سخن می‌گوید اما فاقد هرگونه تجربه ذهنی است. چالمرز استدلال می‌کند که زامبی تصورپذیر بوده و از لحاظ منطقی ممکن است.
او در استدلال‌های خود یک [[زامبی فلسفی]] ابداع می‌کند: زامبی همانند یک شخص معمولی رفتار می‌کند و سخن می‌گوید اما فاقد هرگونه تجربه ذهنی است. چالمرز استدلال می‌کند که زامبی تصورپذیر بوده و از لحاظ منطقی ممکن است.


== تألیفات ==
== تألیفات ==

نسخهٔ ‏۴ ژوئن ۲۰۱۹، ساعت ۱۰:۳۳

David John Chalmers
زادهٔ۲۰ آوریل ۱۹۶۶ ‏(۵۸ سال)
سیدنی، استرالیا
دورهفلسفه معاصر
حیطهفلسفه غربی
مکتبفلسفه تحلیلی
علایق اصلی
فلسفه ذهن
خودآگاهی
فلسفه زبان
ایده‌های چشمگیر
مسئله دشوار خودآگاهی; Extended mind; Two-dimensional semantics; Biological dualism
تأثیرگذار بر

دیوید جان چالمرز (به انگلیسی: David John Chalmers) (زاده ۲۰ آوریل ۱۹۶۶) فیلسوف و دانشمند علوم شناختی در زمینه فلسفه ذهن و فلسفه زبان است. وی استاد دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه نیویورک[۱] و همچنین مدیر مرکز خودآگاهی در دانشگاه ملی استرالیا است. در سال ۲۰۱۳ او به عنوان همکار فرهنگستان هنر و علوم آمریکا انتخاب شد.

رهیافتهای فلسفی

کار معروف وی در فلسفه ذهن طرح مسئله دشوار خودآگاهی است. این مسئله را در کتاب ذهن خودآگاهی و مقاله رویارویی با مشکل دشوار خودآگاهی مطرح کرده‌است. چالمرز میان مشکلات آسان خودآگاهی از قبیل یافتن همبسته‌های عصبی آگاهی و مشکل دشوار خودآگاهی تمایز قائل می‌شود. مشکل دشوار این است که اصلاً چرا خودآگاهی وجود دارد؟ چگونه از سازوکارهای فیزیکی و عصبی خودآگاهی ظهور می‌یابد؟ این دیدگاه تجربه ذهنی را که به کیفیات ذهنی معروفند، مستقل از رفتار در نظر می‌گیرد. به نظر او میان دستگاه فیزیکی و دستگاه ذهنی یک شکاف تبیینی وجود دارد.

او در استدلال‌های خود یک زامبی فلسفی ابداع می‌کند: زامبی همانند یک شخص معمولی رفتار می‌کند و سخن می‌گوید اما فاقد هرگونه تجربه ذهنی است. چالمرز استدلال می‌کند که زامبی تصورپذیر بوده و از لحاظ منطقی ممکن است.

تألیفات

  • ذهن خودآگاه (۱۹۹۶)
  • به سوی علم خودآگاهی (۱۹۹۹)
  • فلسفه ذهن: متون کلاسیک و معاصر (۲۰۰۲)
  • کاراکتر خودآگاهی (۲۰۱۰)
  • ساختن جهان (۲۰۱۲)

جستارهای وابسته

منابع

پیوند به بیرون