بقاع: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با ویرایشگر خودکار فارسی
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Bekaa Libanon 2003.jpg|350px|بندانگشتی|دره بقاع]]
[[پرونده:Bekaa Libanon 2003.jpg|350px|بندانگشتی|دره بقاع]]


'''بِقاع''' دره‌ای بارآور است در خاور [[لبنان]]. [[امپراتوری روم]] آن را به عنوان یکی از منبع‌های کشاورزی ارزشمند می‌شناخت؛ که در لبنان کنونی آن ویژگی را نگاه داشته است.
'''بِقاع''' دره‌ای بارآور است در خاور [[لبنان]]. [[امپراتوری روم]] آن را به عنوان یکی از منبع‌های کشاورزی ارزشمند می‌شناخت؛ که در لبنان کنونی آن ویژگی را نگاه داشته‌است.


== جغرافی ==
== جغرافی ==
در ۳۰ کیلومتری خاور [[بیروت]] جای گرفته است؛ میان [[کوه لبنان]] در باختر و [[رشته‌کوه لبنان شرقی]] در خاور. درازای آن ۱۲۰ کیلومتر و پهنایش ۱۶ کیلومتر است. [[آب و هوای مدیترانه‌ای]] دارد؛ با زمستان‌هایی برفی و تابستان‌هایی خشک و گرم. باران محدودی به ویژه در شمال دارد، به پشتوانه [[کوه لبنان]]، که جلوی ابرهای باران‌زا از [[دریای مدیترانه]] را سد می‌کند. بارش سالانه آن ۲۳۰ مم درشمال و ۶۱۰ مم در کانون است. دو رود از این جا سرچشمه می‌گیرند: [[رود عاصی]] که رو به شمال از سوریه و ترکیه می‌گذرد و [[رود لیتانی]] که رو به جنوب و سپس باختر به دریای مدیترانه می‌ریزد.
در ۳۰ کیلومتری خاور [[بیروت]] جای گرفته‌است؛ میان [[کوه لبنان]] در باختر و [[رشته‌کوه لبنان شرقی]] در خاور. درازای آن ۱۲۰ کیلومتر و پهنایش ۱۶ کیلومتر است. [[آب و هوای مدیترانه‌ای]] دارد؛ با زمستان‌هایی برفی و تابستان‌هایی خشک و گرم. باران محدودی به ویژه در شمال دارد، به پشتوانه [[کوه لبنان]]، که جلوی ابرهای باران‌زا از [[دریای مدیترانه]] را سد می‌کند. بارش سالانه آن ۲۳۰ مم در شمال و ۶۱۰ مم در کانون است. دو رود از این جا سرچشمه می‌گیرند: [[رود عاصی]] که رو به شمال از سوریه و ترکیه می‌گذرد و [[رود لیتانی]] که رو به جنوب و سپس باختر به دریای مدیترانه می‌ریزد.


== آبادی‌ها ==
== آبادی‌ها ==

نسخهٔ ‏۳ ژوئن ۲۰۱۹، ساعت ۰۷:۵۸

دره بقاع

بِقاع دره‌ای بارآور است در خاور لبنان. امپراتوری روم آن را به عنوان یکی از منبع‌های کشاورزی ارزشمند می‌شناخت؛ که در لبنان کنونی آن ویژگی را نگاه داشته‌است.

جغرافی

در ۳۰ کیلومتری خاور بیروت جای گرفته‌است؛ میان کوه لبنان در باختر و رشته‌کوه لبنان شرقی در خاور. درازای آن ۱۲۰ کیلومتر و پهنایش ۱۶ کیلومتر است. آب و هوای مدیترانه‌ای دارد؛ با زمستان‌هایی برفی و تابستان‌هایی خشک و گرم. باران محدودی به ویژه در شمال دارد، به پشتوانه کوه لبنان، که جلوی ابرهای باران‌زا از دریای مدیترانه را سد می‌کند. بارش سالانه آن ۲۳۰ مم در شمال و ۶۱۰ مم در کانون است. دو رود از این جا سرچشمه می‌گیرند: رود عاصی که رو به شمال از سوریه و ترکیه می‌گذرد و رود لیتانی که رو به جنوب و سپس باختر به دریای مدیترانه می‌ریزد.

آبادی‌ها

راهی در بقاع

جاذبه‌ها

شراب

تاکستانی در کانون بقاع

پیوند به بیرون

نگارخانه

منابع

ویکی انگلیسی