پیر امیدیار: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز تمیزکاری یادکردها (وظیفه ۱۹)
جز تمیزکاری یادکردها (وظیفه ۱۹)
خط ۳۵: خط ۳۵:
* در سال 2007 میلادی، نشریه فوربز فهرستی شامل 250 تن از ثروتمندترین اشخاص آمریکایی منتشر که نام پیر امیدیار و '''[[امید کردستانی]]''' (رییس اجرایی هیئت مدیره توییتر) در میان آنها به چشم می‌خورد. پیر در این فهرست رتبه 32 را کسب کرد و رتبه 204 ام به کردستانی رسید.
* در سال 2007 میلادی، نشریه فوربز فهرستی شامل 250 تن از ثروتمندترین اشخاص آمریکایی منتشر که نام پیر امیدیار و '''[[امید کردستانی]]''' (رییس اجرایی هیئت مدیره توییتر) در میان آنها به چشم می‌خورد. پیر در این فهرست رتبه 32 را کسب کرد و رتبه 204 ام به کردستانی رسید.
* در سال 2011 میلادی، فهرستی از ثروتمندان ایرانی منتشر شد که نام پیر امیدبار در جایگاه چهارم آن به چشم می خورد.
* در سال 2011 میلادی، فهرستی از ثروتمندان ایرانی منتشر شد که نام پیر امیدبار در جایگاه چهارم آن به چشم می خورد.
* در سال 2011 میلادی، جایزه دکترای افتخاری دانشگاه تافتس به امیدیار رسید.<ref>{{یادکرد وب|نویسنده=yaser rst|کد زبان=fa|تاریخ=۲۰۱۸/12/۵|وبگاه=https://rokhjahannama.ir|نشانی=https://rokhjahannama.ir/technology/pierre-omidyar/|عنوان=10 راز موفقیت پیر امیدیار ثروتمند ترین مرد ایرانی!}}</ref>
* در سال 2011 میلادی، جایزه دکترای افتخاری دانشگاه تافتس به امیدیار رسید.<ref>{{یادکرد وب|نویسنده=yaser rst|کد زبان=fa|تاریخ=۵/12/۲۰۱۸|وبگاه=https://rokhjahannama.ir|نشانی=https://rokhjahannama.ir/technology/pierre-omidyar/|عنوان=10 راز موفقیت پیر امیدیار ثروتمند ترین مرد ایرانی!}}</ref>





نسخهٔ ‏۲۹ مهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۱:۴۳

پیر امیدیار
امیدیار در سال ۲۰۰۷.
زادهٔ۲۱ آوریل ۱۹۶۷ ‏(۵۶ سال)
پاریس،  فرانسه
پیشهبنیانگذار شرکت eBay
دارایی خالصافزایش ۱۱٫۰ بیلیون دلار (ژوئیه ۲۰۱۸)
همسر(ها)پاملا کر امیدیار

پی‌یِر(پیر) مراد امیدیار (به انگلیسی: Pierre Omidyar) (زادهٔ ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ در پاریس)[نیازمند منبع] بنیانگذار و رئیس ایرانی-آمریکایی سایت حراج ای‌بی (e-bay) و یک کارآفرین نیکوکار است. او در سال ۱۹۹۸ میلادی و در سن ۳۱ سالگی به عنوان یک میلیاردر شناخته شده است. امیدیار و همسرش پامِلا به عنوان یک نیکوکار نیز شناخته شده هستند.

والدین

مادرش الهه میر جلالی امیدیار یک زبان شناس مشهور و از استادان دانشگاه سوربون بود.پدرش جراح اورولوژی بود که به دلیل اشتغال او در دانشگاه جانز هاپکینز مجبور به محاجرت از پاریس به ایالت مریلند شدند.

کودکی و تحصیل

در کودکی نام او پرویز بود که پس از مهاجرت به آمریکا به پی یر تغییرش داد.علاقه اش به رایانه در دبیرستان سنت اندروی مریلند و در کلاس نهم شروع شد.اولین برنامه رایانهاییش را در 14 سالگی و در کتاب خانه ی همین مدرسه نوشت.سر کلاس های مدرسه حاضر نمی شد و برای کار با رایانه به آزمایشگاه می رفت بار ها هم به دلیل غیبت جریمه شد.مدیر مدرسه که علاقه ی پیر به رایانه و برنامه نویسی را دید به جای مقابله با آن تصمیم گرفت در این مسیر هدایتش کند.او از پیر خواست برای کتاب خانه مدرسه برنامه ای بنویسد که خودش کارت های راهنمای کتاب را چاپ کند در عوض بابت کارش ساعتی 6 دلار هم دستمزد بگیرد هرچند مبلغ زیادی نمی شد ولی همین انگیزه ای شد برای تلاش هدفمند در این زمینه.امیدیار پس از دیپلم تحصیلات دانشگاهی را در تافتس (tuftes) ماساچوست گذراند و در رشته علوم کامپیوتر لیسانس گرفت.

حرفه

پیر امیدیار رئیس و مؤسس سایت ای‌بی (e-bay) اولین و معروفترین وب‌گاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸، ۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود کسب کرده بود به طوری که بیش از ۶۰۰۰ کارمند ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال ۲۰۰۵ داشته‌است.از او بعنوان پدر تجارت الکترونیک جهان نیز یاد می شود.

ثروت

بر پایهٔ اطلاعات فوربز، پیر امیدیار ۱۴۱امین شخص ثروتمند در جهان و ۴۷امین در ایالات متحده آمریکا است.[نیازمند منبع] او اولین ثروتمند ایرانی است.

omidyar network

پیر با درآمدی که به دست آورده بود به فکر امور خیریه افتاد تا اینکه موسسه omidyar network را به این منظور تاسسیس کرد.

کمک به بنیاد ویکی‌مدیا

امیدیار در سال ۲۰۰۹ حدود ۲ میلیون دلار به بنیاد ویکی‌مدیا کمک رساند.[۱]

جوایز و افتخارات پیر امیدیار

  • در سال 1999 میلادی، پیر امیدیار به عنوان برنده جایزه ملی «کارآفرین سال» انتخاب شد.
  • در سال 2007 میلادی، نشریه فوربز فهرستی شامل 250 تن از ثروتمندترین اشخاص آمریکایی منتشر که نام پیر امیدیار و امید کردستانی (رییس اجرایی هیئت مدیره توییتر) در میان آنها به چشم می‌خورد. پیر در این فهرست رتبه 32 را کسب کرد و رتبه 204 ام به کردستانی رسید.
  • در سال 2011 میلادی، فهرستی از ثروتمندان ایرانی منتشر شد که نام پیر امیدبار در جایگاه چهارم آن به چشم می خورد.
  • در سال 2011 میلادی، جایزه دکترای افتخاری دانشگاه تافتس به امیدیار رسید.[۲]


پانویس

  1. http://wikimediafoundation.org/wiki/Press_releases/Omidyar_Network_Grant_August_2009
  2. yaser rst (۵/12/۲۰۱۸). «10 راز موفقیت پیر امیدیار ثروتمند ترین مرد ایرانی!». https://rokhjahannama.ir. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)

منابع