محمد پنجم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز تمیزکاری یادکردها (وظیفه ۱۹)
Fatranslator (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۳۱: خط ۳۱:
| دین =
| دین =
| امضاء =}}
| امضاء =}}
'''محمد پنجم''' ([[ترکی عثمانی]]: محمد خامس) یا '''محمد رشاد''' پسر [[عبدالمجید یکم]] و برادر [[عبدالحمید دوم]] بود که در بیست‌وهفتم آوریل ۱۹۰۹ میلادی، به‌عنوان سی‌ وپنجمین [[سلطان]] و [[خلیفه|خلیفهٔ]] [[امپراتوری عثمانی]] تاجگذاری کرد. او که سی سال در انزوا زیسته‌بود، به امور کشورداری آگاه نبود. وی در اکتبر ۱۹۱۷ میلادی، [[ویلهلم دوم]]، متحدش در [[جنگ جهانی اول]] را در [[استانبول]] پذیرفت. محمد پنجم در سوم ژوئن ۱۹۱۸ در ۷۳سالگی درگذشت. او بیشتر عمرش را در [[کاخ دلمه‌باغچه]] و [[کاخ ییلدیز]] گذراند. مقبرهٔ او در منطقهٔ [[ایوب انصاری]] در [[استانبول]] واقع است. از او دو پسر به نام‌های [[محمد ضیاءالدین]] (۱۸۷۳-۱۹۳۸) و [[عمر حلمی]] (۱۸۸۸-۱۹۳۵) باقی ماند.
'''محمد پنجم''' ([[ترکی عثمانی]]: محمد خامس) یا '''محمد رشاد''' پسر [[عبدالمجید یکم]] و برادر [[عبدالحمید دوم]] بود که در بیست‌وهفتم آوریل ۱۹۰۹ میلادی، به‌عنوان سی وپنجمین [[سلطان]] و [[خلیفه|خلیفهٔ]] [[امپراتوری عثمانی]] تاجگذاری کرد. او که سی سال در انزوا زیسته‌بود، به امور کشورداری آگاه نبود. وی در اکتبر ۱۹۱۷ میلادی، [[ویلهلم دوم]]، متحدش در [[جنگ جهانی اول]] را در [[استانبول]] پذیرفت. محمد پنجم در سوم ژوئن ۱۹۱۸ در ۷۳سالگی درگذشت. او بیشتر عمرش را در [[کاخ دلمه‌باغچه]] و [[کاخ ییلدیز]] گذراند. مقبرهٔ او در منطقهٔ [[ایوب انصاری]] در [[استانبول]] واقع است. از او دو پسر به نام‌های [[محمد ضیاءالدین]] (۱۸۷۳-۱۹۳۸) و [[عمر حلمی]] (۱۸۸۸-۱۹۳۵) باقی ماند.


== منابع ==
== منابع ==
خط ۴۱: خط ۴۱:
{{داده‌های کتابخانه‌ای}}
{{داده‌های کتابخانه‌ای}}
{{ویکی‌انبار-رده}}
{{ویکی‌انبار-رده}}
{{فرزندان سلاطین عثمانی}}


{{عثمانی-خرد}}
{{عثمانی-خرد}}
خط ۴۶: خط ۴۷:
{{ترتیب‌پیش‌فرض:محمد ۰۵}}
{{ترتیب‌پیش‌فرض:محمد ۰۵}}


[[رده:افراد جنگ‌های بالکان اهل امپراتوری عثمانی]]
[[رده:افراد جنگ جهانی اول اهل امپراتوری عثمانی]]
[[رده:افراد جنگ جهانی اول اهل امپراتوری عثمانی]]
[[رده:افراد جنگ‌های بالکان اهل امپراتوری عثمانی]]
[[رده:ترک‌های عثمانی]]
[[رده:ترک‌های عثمانی]]
[[رده:خادم الحرمین الشریفین]]
[[رده:خادم الحرمین الشریفین]]

نسخهٔ ‏۲۴ مهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۵:۲۲

محمد پنجم (محمد رشاد)
سلطان امپراتوری عثمانی
پیشینعبدالحمید دوم
جانشینمحمد ششم
درگذشتهسوم ژوئن ۱۹۱۸ (۷۳ سال)
دودمانخاندان عثمان

محمد پنجم (ترکی عثمانی: محمد خامس) یا محمد رشاد پسر عبدالمجید یکم و برادر عبدالحمید دوم بود که در بیست‌وهفتم آوریل ۱۹۰۹ میلادی، به‌عنوان سی وپنجمین سلطان و خلیفهٔ امپراتوری عثمانی تاجگذاری کرد. او که سی سال در انزوا زیسته‌بود، به امور کشورداری آگاه نبود. وی در اکتبر ۱۹۱۷ میلادی، ویلهلم دوم، متحدش در جنگ جهانی اول را در استانبول پذیرفت. محمد پنجم در سوم ژوئن ۱۹۱۸ در ۷۳سالگی درگذشت. او بیشتر عمرش را در کاخ دلمه‌باغچه و کاخ ییلدیز گذراند. مقبرهٔ او در منطقهٔ ایوب انصاری در استانبول واقع است. از او دو پسر به نام‌های محمد ضیاءالدین (۱۸۷۳-۱۹۳۸) و عمر حلمی (۱۸۸۸-۱۹۳۵) باقی ماند.

منابع

ویلهلم دوم، محمد پنجم، فرانتس جوزف: سه امپراتور که در جنگ جهانی اول حضور داشتند
  • شاو استانفورد (۱۳۷۰تاریخ امپراتوری عثمانی، ترجمهٔ محمود رمضان‌زاده، مشهد: آستان قدس رضوی