دوآب (چگنی): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Hosse13374 (بحث | مشارکت‌ها)
جز ویرایش به‌وسیلهٔ ابرابزار:
Hosse13374 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۲: خط ۳۲:
|پانویس=
|پانویس=
}}
}}
'''دوآب''' روستایی از توابع [[بخش ویسیان]] [[شهرستان خرم‌آباد]] در [[استان لرستان]] [[ایران]] است. دواب دربین مردم منطقه ویسیان به '''گرداب''' نیز شهرت دارد. دوآب در کیلومتر ۳۵ جادهٔ خرم‌آباد به [[پلدختر]] واقع شده‌است. این روستا محل تلاقی رودخانهٔ [[رود کشکان|کشکان]] و خرم [[خرم‌رود (خرم‌آباد)|رود]] خرم‌آباد است و به همین دلیل دوآب نامیده می‌شود. جاده ای از این روستا عبور می‌کند پس ازمتصل کردن چند روستا در منطقه تاریخی پل کشکان به جاده مواصلاتی خرم‌آباد - کوهدشت متصل می‌شود. این روستا داری چشمه سارهای فراوانی است که دو چشمهٔ بزرگ آن در کنار روستا و ورودی آن قرار دارند. در این روستای چشمه‌های حاوی گوگرد نیز وجود دارد. زبان مردم این روستا لری است. '''معیشت روستا:'''شغل اکثر اهالی روستا کشاورزی و دامپروری است و به ندرت مشاغل دیگری در بین اعضا روستا یافت می‌شود
'''دوآب''' روستایی از توابع [[بخش ویسیان]] [[شهرستان خرم‌آباد]] در [[استان لرستان]] [[ایران]] است. دواب دربین مردم منطقه ویسیان به '''گرداب''' نیز شهرت دارد. دوآب در کیلومتر ۳۵ جادهٔ خرم‌آباد به [[پلدختر]] واقع شده‌است. این روستا محل تلاقی رودخانهٔ [[رود کشکان|کشکان]] و خرم [[خرم‌رود (خرم‌آباد)|رود]] خرم‌آباد است و به همین دلیل دوآب نامیده می‌شود. جاده ای از این روستا عبور می‌کند پس ازمتصل کردن چند روستا در منطقه تاریخی پل کشکان به جاده مواصلاتی خرم‌آباد - کوهدشت متصل می‌شود. این روستا داری چشمه سارهای فراوانی است که دو چشمهٔ بزرگ آن در کنار روستا و ورودی آن قرار دارند. در این روستای چشمه‌های حاوی گوگرد نیز وجود دارد. زبان مردم این روستا لری است. '''معیشت روستا:'''شغل اکثر اهالی روستا کشاورزی و دامپروری است و به ندرت مشاغل دیگری در بین اعضا روستا یافت می‌شود. در اثر سیل سال 98 آسیب های جدی به این روستا وارد شد و بیش از سی خانوار دچار آب گرفتگی در منازل خود شدند. همچنین چل ارتباطی این روستا تخریب شد.


== جمعیت ==
== جمعیت ==
خط ۳۸: خط ۳۸:


== گردشگری ==
== گردشگری ==
# این روستا یکی از مقاصد گردشگری در فصل‌های بهار و تابستان است از مناظر دیدنی روستا می‌توان به تنگ تیر و درخت‌های ارغوان مشهورش. غار اشکفت و تالاب کوچک زیل دمی گردنه زیبای بالای روستا با نمای حیرت‌انگیز از منطقه اشاره کرد. وجود رودخانه کشکان و نزدیکی به شهر خرم‌آباد باعث شده‌است که افراد زیادی برای شنا به این روستا سفر کنند. وجود چشمه هاو طبیعت زیبای آن در کنار رودخانه موجب شده‌است که شنا گران در کنار شنا از طبیعت آن لذت ببرند '''قومیت‌های مستقر در روستا''' '''سادات''' معظم (خانواده‌های. حیات الغیب. شرفی. گندابی. موسوی) ایل بزرگ '''دلفان'''(خانواده‌های. نقدی عزیز آبادی. بهاری. علی کرمی) ایل بزرگ '''سکوند'''(خانواده‌های منصوری. صادق زاده. سکوند) ایل بزرگ '''چگنی'''(خانواده‌های نادری. ویسکرمی. چگنی) طایفه بزرگ '''خسروبیگی'''(خانواده‌های کمالی چراغ)
# این روستا یکی از مقاصد گردشگری در فصل‌های بهار و تابستان است از مناظر دیدنی روستا می‌توان به تنگ تیر و درخت‌های ارغوان مشهورش. غار اشکفت و تالاب کوچک زیل دمی گردنه زیبای بالای روستا با نمای حیرت‌انگیز از منطقه اشاره کرد. وجود رودخانه کشکان و نزدیکی به شهر خرم‌آباد باعث شده‌است که افراد زیادی برای شنا به این روستا سفر کنند. وجود چشمه هاو طبیعت زیبای آن در کنار رودخانه موجب شده‌است که شنا گران در کنار شنا از طبیعت آن لذت ببرند .
'''قومیت‌های مستقر در روستا''' '''سادات''' معظم (خانواده‌های. حیات الغیب. شرفی. گندابی. موسوی) ایل بزرگ '''دلفان'''(خانواده‌های. نقدی عزیز آبادی. بهاری. علی کرمی) ایل بزرگ '''سکوند'''(خانواده‌های منصوری. صادق زاده. سکوند) ایل بزرگ '''چگنی'''(خانواده‌های نادری. ویسکرمی. چگنی) طایفه بزرگ '''خسروبیگی'''(خانواده‌های کمالی چراغ)
* [[فهرست روستاهای ایران]]
* [[فهرست روستاهای ایران]]



نسخهٔ ‏۱۳ مهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۳:۳۶

دوآب
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانلرستان
شهرستاندوره
بخشبخش ویسیان
دهستانویسیان
نام محلیدی آو - گردآو
مردم
جمعیت۲۶۰ نفر

دوآب روستایی از توابع بخش ویسیان شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان ایران است. دواب دربین مردم منطقه ویسیان به گرداب نیز شهرت دارد. دوآب در کیلومتر ۳۵ جادهٔ خرم‌آباد به پلدختر واقع شده‌است. این روستا محل تلاقی رودخانهٔ کشکان و خرم رود خرم‌آباد است و به همین دلیل دوآب نامیده می‌شود. جاده ای از این روستا عبور می‌کند پس ازمتصل کردن چند روستا در منطقه تاریخی پل کشکان به جاده مواصلاتی خرم‌آباد - کوهدشت متصل می‌شود. این روستا داری چشمه سارهای فراوانی است که دو چشمهٔ بزرگ آن در کنار روستا و ورودی آن قرار دارند. در این روستای چشمه‌های حاوی گوگرد نیز وجود دارد. زبان مردم این روستا لری است. معیشت روستا:شغل اکثر اهالی روستا کشاورزی و دامپروری است و به ندرت مشاغل دیگری در بین اعضا روستا یافت می‌شود. در اثر سیل سال 98 آسیب های جدی به این روستا وارد شد و بیش از سی خانوار دچار آب گرفتگی در منازل خود شدند. همچنین چل ارتباطی این روستا تخریب شد.

جمعیت

این روستا در دهستان ویسیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۰ نفر (۶۳ خانوار) بوده‌است. بیشتر قشر جوان این روستا به شهرها مهاجرت کرده و جمعیت این روستا در حال کاهش است

گردشگری

  1. این روستا یکی از مقاصد گردشگری در فصل‌های بهار و تابستان است از مناظر دیدنی روستا می‌توان به تنگ تیر و درخت‌های ارغوان مشهورش. غار اشکفت و تالاب کوچک زیل دمی گردنه زیبای بالای روستا با نمای حیرت‌انگیز از منطقه اشاره کرد. وجود رودخانه کشکان و نزدیکی به شهر خرم‌آباد باعث شده‌است که افراد زیادی برای شنا به این روستا سفر کنند. وجود چشمه هاو طبیعت زیبای آن در کنار رودخانه موجب شده‌است که شنا گران در کنار شنا از طبیعت آن لذت ببرند .
قومیت‌های مستقر در روستا سادات معظم (خانواده‌های. حیات الغیب. شرفی. گندابی. موسوی) ایل بزرگ دلفان(خانواده‌های. نقدی عزیز آبادی. بهاری. علی کرمی) ایل بزرگ سکوند(خانواده‌های منصوری. صادق زاده. سکوند) ایل بزرگ چگنی(خانواده‌های نادری. ویسکرمی. چگنی) طایفه بزرگ خسروبیگی(خانواده‌های کمالی چراغ)

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. مقدار |پیوند بایگانی= نادرست است: liveweb (کمک)