حسین هدایتی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر
جز جایگزینی با اشتباه‌یاب: گفت‌وگویش⟸گفت‌ و گوی او
برچسب: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر
خط ۸۸: خط ۸۸:
'''رسوایی طارمی و محرومیت پرسپولیس'''
'''رسوایی طارمی و محرومیت پرسپولیس'''


هدایتی در برنامه ۹۰ یک فایل صوتی از گفت‌وگویش با [[مهدی طارمی]] پخش کرد که طارمی در آن خطاب به هدایتی می‌گفت: «حاجی! من فقط به عشق خودت برمی‌گردم!» هدایتی این فایل را پخش کرد تا ثابت کند برای طارمی پول واریز کرده است. هدایتی برای اینکه طارمی به پرسپولیس برگردد ۱.۲ میلیارد تومان هزینه کرد و با همکاری و شاهکار مدیران و تیم حقوقی پرسپولیس موفق شد آقای گل لیگ را از ترکیه به تهران برگرداند. البته بعدها این لطف و محبت به محرومیت ۲ ساله پرسپولیس در نقل‌وانتقالات منجر شد.
هدایتی در برنامه ۹۰ یک فایل صوتی از گفت‌ و گوی او با [[مهدی طارمی]] پخش کرد که طارمی در آن خطاب به هدایتی می‌گفت: «حاجی! من فقط به عشق خودت برمی‌گردم!» هدایتی این فایل را پخش کرد تا ثابت کند برای طارمی پول واریز کرده است. هدایتی برای اینکه طارمی به پرسپولیس برگردد ۱.۲ میلیارد تومان هزینه کرد و با همکاری و شاهکار مدیران و تیم حقوقی پرسپولیس موفق شد آقای گل لیگ را از ترکیه به تهران برگرداند. البته بعدها این لطف و محبت به محرومیت ۲ ساله پرسپولیس در نقل‌وانتقالات منجر شد.


'''بازگشت رضاییان از ترکیه'''
'''بازگشت رضاییان از ترکیه'''

نسخهٔ ‏۲۱ مارس ۲۰۱۹، ساعت ۱۶:۰۲

حسین هدایتی
هدایتی در دی ۱۳۹۴
زادهٔ۱۳۴۲
ایران، تهران
ملیتایرانی
پیشهتاجر
کارآفرین
شناخته‌شده برایتأسیس باشگاه فوتبال استیل‌آذین

حسین هدایتی (زاده ۱۳۴۲ در تهران) سرمایه‌دار و مدیر ورزشی ایرانی است. شهرت وی بیشتر به جهت کمک‌های مالی کلان در اواخر دههٔ ۱۳۸۰ به تیم فوتبال پرسپولیس تهران و تأسیس باشگاه فوتبال استیل‌آذین تهران است.

پدر حسین هدایتی کارخانه‌دار بوده‌است.وی صاحب دو فرزند بنام های مسعود و علی میباشد. به گفتهٔ هدایتی پدرش برایش مغازه‌ای می‌خرد و او با یک سرمایهٔ ۱۳هزار تومانی کار خود را شروع می‌کند. او در این مغازه واشرها و لولاهای کابینت تولید می‌کرده‌است. بعدها به تولید تزیینات پرده روی می‌آورد. سپس یک سولهٔ ۱۱ هزار متری در شهرک صنعتی علی‌آباد خریداری می‌کند.[۱]

من هر چی گیرم می‌آمد ملک می‌خریدم و هرچه دارم از ملک دارم.[۱]

به گفتهٔ هدایتی او در زمانی که در سپاه بوده‌است عیدی‌هایی در حد ۲۵۰۰ تومان دریافت می‌کرده‌است. او این پول‌ها را صرف خرید سکه، زمین و … می‌کرده و به عنوان برکت زندگی به آن‌ها می‌نگریسته‌است. با گذشت زمان برخی از این زمین‌ها قیمتشان به میلیاردها تومان می‌رسد. به عنوان نمونه خودش به خرید زمینی به قیمت دو میلیارد و سپس فروش آن به قیمت سیصد میلیارد تومان، یا خرید زمینی به قیمت ۲۱ میلیارد تومان و افزایش قیمت آن زمین تا ۲۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ اشاره می‌کند. به گفته او تمام زندگی و سرمایه خود را مدیون مهدی شمس هستم.[۱]

ثروت

هدایتی که در فوتبال ایران به «عابربانک» مشهور است پیش از ورود به فعالیت‌های اقتصادی پاسدار بوده‌است.[۲] از دارایی‌های که به وی نسبت داده شده‌است می‌توان به مالکیت شرکت هلدینگ استیل آذین ایرانیان، صنایع استیل آذین، شرکت خاورآذین، شرکت فجر گالوانیزه سپاهان کاشان، چندین کارخانهٔ فولادسازی و ورق، شرکت نایبند بزرگترین شرکت پرورش میگوی ایران و نیز برج‌سازی در دبی، سهام‌داری بانک خصوصی تات، ریاست چندین شرکت تجاری در ایران و کشورهای دیگر خاورمیانه، و داشتن املاک کشاورزی و مسکونی متعدد در ایران و کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس اشاره کرد.

اتهام اختلال در نظام پولی و بانکی

پرونده حسین هدایتی یکی از بدهکاران بانک سرمایه که طبق کیفرخواست صادره برای اعضای هیئت مدیره این بانک با پرداخت رشوه موفق به اخذ ۵۸۶ میلیارد تومان وام از بانک سرمایه شده‌است و اکنون از ادای دیون معوق خود استنکاف می‌کند [۵]، به قاضی مسعودی مقام در شعبه ۳ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی ارجاع شده‌است. بررسی روند اخذ تسهیلات نشان می‌دهد حسین هدایتی از طریق شرکت‌های خریداری شده و رشوه دادن وجوه قابل توجهی از بانک سرمایه دریافت کرده و او نیز از بازپرداخت تسهیلات استنکاف می‌کند به طوری که تاکنون ۴ سال از تاریخ سررسید معوقات بانکی این متهم گذشته است، اما هنوز این معوقات پرداخت نگردیده است. [۶]

نماینده دادستان در جلسه دادگاه ویژه اقتصادی گفت: تعدادی از مدیران بانک سرمایه در ازای خوش خدمتی به برخی افراد و پرداخت تسهیلات کلان بدون ضابطه، امتیازات زیادی را در قالب رشوه پرداخته‌اند که به عنوان مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به پرداخت شدن تسهیلات به آقای یاسر ضیایی قائم مقام بانک اشاره کرد. یا پرداخت تسهیلات به بهانه خوش خدمتی به آقای حسین هدایتی بدون تودیع وثیقه به ارزش ۱۳۰ میلیارد که ۲۵ میلیارد ریال از تسهیلات را گرفته و اکنون نیز در منزل هدایتی سکونت دارد؛ یا می‌توان پرویز کاظمی هیئت مدیره بانک سرمایه را مثال زد که در ازای پرداخت تسهیلات کلان ۶۰۰ میلیاردی به حسین هدایتی در سمت هیئت مدیره شرکت استیل آذین منصوب شده‌است.

در اکثر پرداخت‌ها به شرکت‌های هدایتی کارشناس اعتباری شعبه با هدایت هیئت مدیره عدم گردش مالی شرکت، ریسک بالای پرداخت و اینکه شرکت متقاضی فاقد هرگونه حساب معتبر و اهلیت می‌باشد را به هیئت مدیره متذکر شده‌است. اما علیرغم این هشدارها تسهیلات کلان پرداخت می‌شده‌است.

همچنین، نماینده دادستان گفت آقای هدایتی در بانک سپرده گذاری می‌کرده و اقدام به گرفتن وام می‌نموده‌است و سپس با یک چک سپرده را آزاد می‌کرده‌است.[۶]


هزینه ها در فوتبال

هدایتی در طول سال‌های متمادی پول‌های کلانی را در فوتبال و به ویژه در پرسپولیس خرج کرد و گهگاه اسناد این هزینه‌ها را رو می‌کرد وی همچنین قصد خرید باشگاه پرسپولیس تهران را داشت که موفق نشد [۷]

برخی از مخارج هدایتی به شرح زیر است :

انتقال بیرانوند به پرسپولیس

گفته می‌شود هدایتی مبلغ انتقال بیرانوند به پرسپولیس را به حساب باشگاه نفت واریز کرده است. این مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بوده که به باشگاه نفت تهران پرداخت شده است.

انتقال وحید امیری به پرسپولیس

هدایتی به پروسه سرخ‌پوش شدن این بازیکن ورود کرد و با پرداخت ۷۰۰ میلیون تومان درنهایت ستاره تیم ملی و سابق نفتی‌ها را به پرسپولیس رساند.

گولچ

آنتونی گولچ در حالی به خاطر عدم دریافت مطالباتش از باشگاه پرسپولیس از این باشگاه به فیفا شکایت کرد که گفته می‌شود حسین هدایتی در زمان عقد قرارداد این بازیکن با پرسپولیس مبلغ ۲۰۰ هزار یورو به درخواست علی‌اکبر طاهری(مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس) در اختیار وی قرار می‌دهد که با احتساب دلار ۳۸۵۰ تومانی در آن زمان معادل ۷۷۰ میلیون تومان می‌شود.

قرارداد فدراسیون با آدیداس

۴۰۰ هزار دلار مبلغ مربوط به همان قرارداد پرمسئله و مبهمی است که فدراسیون با آدیداس بسته بود و هرگز اطلاع‌رسانی درستی درباره‌اش نشد. در روزهای تحریم، هدایتی با استفاده از روابطش این پول را به آدیداس داد و پیراهن‌های تیم ملی به مسئولان فدراسیون تحویل داده شد. با توجه به قیمت دلار در سال ۹۵ که بین ۳۵۰۰ تا ۳۷۰۰ بوده رساندن محموله آدیداس به اردوی تیم ملی چیزی حدود یک میلیارد و نیم برای هدایتی آب خورده است.

مالیات قرارداد برانکو با تیم ملی

برای حضور برانکو در پرسپولیس یک مشکل وجود داشت و آن هم بدهی مالیاتی این مربی کروات بود که به دوران حضورش در تیم ملی برمی‌گشت، مشکلی که هدایتی با پرداخت ۷۸۰ میلیون تومان آن را حل کرد تا برانکو برای مذاکره با پرسپولیس به تهران بیاید.

انتقال سیدجلال حسینی به پرسپولیس

هدایتی برای برگرداندن سیدجلال به پرسپولیس ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کرد.

خرید ناموفق کاوه رضایی

وقتی انتقال کاوه رضایی به استقلال تمام شد حسین هدایتی با انتقاد از عملکرد مدیران وقت پرسپولیس در نقل‌وانتقالات گفت: «یک روز مدیران پرسپولیس تماس گرفتند و گفتند بابت امضای قرارداد با کاوه ۸۰۰ میلیون لازم دارند، من هم این پول را دادم. اما کاوه رفت استقلال. مدیران پرسپولیس هم آن ۸۰۰ میلیون را ندادند و صرف چیزهای دیگری شد!

رسوایی طارمی و محرومیت پرسپولیس

هدایتی در برنامه ۹۰ یک فایل صوتی از گفت‌ و گوی او با مهدی طارمی پخش کرد که طارمی در آن خطاب به هدایتی می‌گفت: «حاجی! من فقط به عشق خودت برمی‌گردم!» هدایتی این فایل را پخش کرد تا ثابت کند برای طارمی پول واریز کرده است. هدایتی برای اینکه طارمی به پرسپولیس برگردد ۱.۲ میلیارد تومان هزینه کرد و با همکاری و شاهکار مدیران و تیم حقوقی پرسپولیس موفق شد آقای گل لیگ را از ترکیه به تهران برگرداند. البته بعدها این لطف و محبت به محرومیت ۲ ساله پرسپولیس در نقل‌وانتقالات منجر شد.

بازگشت رضاییان از ترکیه

رامین رضاییان هم چند هفته بعد از بازگشت طارمی به پرسپولیس، از ترکیه به تهران آمد. هدایتی ۴۰۰ میلیون به بازیکنی داد که قراردادش با ریزه‌اسپور فسخ شده بود.

پرداختی به کی‌روش

در دی ماه سال ۹۶ حسین هدایتی در آیتمی در برنامه ۹۰ که به بررسی پرونده سرمایه‌دارهایی که در فوتبال هزینه می‌کنند، مدعی شد که در ۲ مرحله ۵ و ۷ ماهه بنا بر تقاضای فدراسیون فوتبال برای قسط مطالبات کی‌روش حدود ۴۰۰ هزار دلار پرداختی داشته؛ رقمی که با توجه به میانگین قیمت دلار در سال ۹۶ حدود ۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود.[۸]



پیوند به بیرون

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «ختافه اسپانیا توسط یک ایرانی خریداری شد/راز پولدار شدن حسین هدایتی». پایگاه خبری تحلیلی پیک دانشجو. ۱ آذر ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۱۴-۱۱-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۱۱-۲۴.
  2. رادیو فردا (2014) حسین هدایتی، از سپاه پاسداران تا لالیگا. http://www.radiofarda.com/content/f12-hedayati-and-la-liga/26705038.html
  3. خبرآنلاین
  4. شبکه ایران
  5. «حسین هدایتی ۵۸۶ میلیارد تومان از وجوه بانک سرمایه را خارج کرده».
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «مشروح اولین جلسه محاکمه حسین هدایتی».
  7. «اعلام امادگی حسین هدایتی برای خرید پرسپولیس».
  8. «گزارشی از تمام ریخت و پاش‌های مالی حسین هدایتی در فوتبال».

[۱]

بدهی ۵ هزار میلیاردی چهره مشهور فوتبال به فقط یکی از بانک‌های کشور

بازداشت آقای عابربانک معروف ورزش در اوین

آزادی حسین هدایتی با وثیقه ۲۰۰ میلیاردی

  1. هدایتی انصاری، مولتی میلیاردرهای فوتبال روزنامهٔ جام جم، ۲۷ اسفند ۱۳۸۸

انتقادات تند سیدجلال نسبت به داوری، سازمان لیگ، طاهری و هدایتی