جلال جلالی‌زاده: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
اشتباهات اصلاح شد, دستور زبان اصلاح شد, پیوندهای اضافه شده
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از برنامهٔ همراه ویرایش با برنامهٔ اندروید
اشتباهات اصلاح شد, دستور زبان اصلاح شد, پیوندهای اضافه شده
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از برنامهٔ همراه ویرایش با برنامهٔ اندروید
خط ۱۶: خط ۱۶:
| predecessor2 =
| predecessor2 =
| successor2 =
| successor2 =
| office3 =
| office3 = عضو [[شورای اسلامی شهر سنندج]]
| term_start3 =
| term_start3 = اسفند ۱۳۷۷
| term_end3 =
| term_end3 = شهریور ۱۳۷۸
| predecessor3 =
| predecessor3 =
| successor3 =
| successor3 =

نسخهٔ ‏۱۹ مارس ۲۰۱۹، ساعت ۰۹:۳۷

جلال جلالی‌زاده
نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی
دوره مسئولیت
۷ خرداد ۱۳۷۹ – ۷ خرداد ۱۳۸۳
حوزه انتخاباتیدیواندره، سنندج و کامیاران
معاون پژوهشی دانشگاه کردستان
دوره مسئولیت
۱۳۷۶ – ۱۳۷۸
عضو شورای اسلامی شهر سنندج
دوره مسئولیت
اسفند ۱۳۷۷ – شهریور ۱۳۷۸
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۳۹ خورشیدی. روستای گلین . سنندج
ملیت ایران
حزب سیاسیاصلاح طلب جبهه مشارکت ایران اسلامی و حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
پیشهسیاستمدار

جلال جلالی‌زاده از چهره‌های شناخته شده اصلاح طلب در ایران و از رهبران جریان اصلاح طلبی در کردستان ایران , دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد،نماینده اسبق کرد و اهل سنت مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ششم و تنها عضو شورای مرکزی اهل سنت جبهه مشارکت ایران اسلامی و حزب اتحاد ملت ایران اسلامی است.

دکتر جلالی زاده استاد دانشگاه تهران، دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ومدیر مسئول سابق هفته‌نامه سیروان است. جلالی زاده به زبانهای فارسی , کردی , عربی و انگلیسی مسلط است.

زندگینامه

دکتر جلال جلالی‌زاده ۱۳۳۹ در روستای گلین از توابع سنندج در یک خانوادهٔ روحانی متولد شد. در دوران کودکی دروس عربی و دینی را نزد پدرش حاج علی جلالی‌زاده خواند. در سال ۱۳۵۲ در امتحان متفرقه ششم ابتدایی شرکت کرد و قبول شد. او در سال ۱۳۵۷ در دبیرستان کورش کبیر موفق به اخذ دیپلم تجربی شد. در سال ۱۳۶۲ در دانشگاه تهران رشتهٔ الهیات پذیرفته شد و در سال ۱۳۶۶ برای کارشناسی ارشد در رشتهٔ فقه و مبانی حقوق پذیرفته شد و در همان سال در دانشگاه رازی استخدام شد. در سال ۱۳۷۲ در امتحان دکتری پذیرفته شد و در سال ۱۳۷۶ با نوشتن اصولیان کرد و نقش آنان در تحول علم اصول فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۳۷۶ معاون پژوهشی دانشگاه کردستان، ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۸ عضو شورای اسلامی شهر سنندج، ۱۳۷۹ از سوی مردم به عنوان نمایندهٔ مردم سنندج انتخاب شد. از سال ۱۳۷۹ عضو شورای مرکزی جبههٔ مشارکت و پس از آن دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد می‌باشد . ایشان در حال حاضر استاد دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق شافعی دانشکدهٔ الهیات دانشگاه تهران می‌باشد . وی از دوستان و یاران نزدیک بهاالدین ادب دیگر نماینده سنندج در مجلس ششم بود.

جلالی‌زاده از اعضای مؤسس حزبی می‌باشد که در اوایل سال ۱۳۸۴ با عنوان جبهه متحد کرد با همکاری جمعی از فعّالان سیاسی و فرهنگی کُرد بنیان نهاده شد.

بازداشت

جلالی‌زاده به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق سخنرانی از سوی دادگاهی محلی درآق قلای گرگان به یکسال حبس تعزیری محکوم شد. وی متهم شده‌است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سخنانی برای مردم اهل سنت آق قلا ایراد کرده‌است که به زعم دادگاه تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از آن مستفاد می گردد. جلالی‌زاده در این سخنرانی بطور معمول از ضرورت آزادی‌های بیان، آزادی عقیده، آزادی مطبوعات، بهره مندی مساوی ایرانیان و اهل سنت از قدرت و ثروت ملی دفاع کرده و از تبعیضهای موجود انتقاد کرده‌است. جلالی‌زاده این سخنرانی را ۱۶ خرداد سال ۱۳۸۴ و در جریان انتخابات ریاست جمهوری به نفع نامزد اصلاح طلبان پیشرو درآق قلا ایراد کرده‌است. دادگاه گزیده ای از سخنان تقطیع شده جلالی‌زاده را مبنای صدور حکم سنگین یک سال زندان برای این او قرارداده است. در حکم تصریح شده که گزیده سخنان دکتر جلالی زاده از نوار پیاده شده‌است.

پیوندهای وابسته

منابع