صحابه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
M.matador (بحث | مشارکت‌ها)
←‏دیدگاه تشیع: افزودن مطلب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
M.matador (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۳: خط ۱۳:
برخی صحابه مورد قبول و تکریم شیعه:
برخی صحابه مورد قبول و تکریم شیعه:
* [[علی بن ابی طالب (ع) ]]
* [[علی بن ابی طالب (ع) ]]
* [[فاطمه زهرا(س) ]]
* فاطمه زهرا(س)
* [[حسن بن علی (ع) ]]
* حسن بن علی (ع)
* [[حسین بن علی (ع) ]]
* حسین بن علی (ع)
* [[زینب بنت علی(س) ]]
* زینب بنت علی(س)
* [[ام کلثوم بنت علی(س) ]]
* ام کلثوم بنت علی(س)
* [[خدیجه بنت خویلد(س) ]]
* خدیجه بنت خویلد(س)
* [[ام سلمه]]
* [[ام سلمه]]
* [[جعفر بن ابی طالب]]
* [[جعفر بن ابی طالب]]

نسخهٔ ‏۱۵ مارس ۲۰۱۹، ساعت ۱۳:۵۵

صحابه یا اصحاب (به‌معنای یاران)، مردانی هستند که شخصاً محمد (ص) ، پیامبر اسلام را دیده‌اند و سخنش را شنیده و در زمان حیات او اسلام آورده‌اند. مفرد آن را صحابی می‌گویند. یاران زن پیامبر را صحابیات می‌گویند.

دسته‌های یاران پیامبر

یاران پیامبر به سه دسته تقسیم می‌شود. مهاجرین مسلمانانی هستند، که در مکه اسلام آوردند و به مدینه مهاجرت کردند. انصار مسلمانانی هستند، که در مدینه زندگی می‌کردند و به پیامبر و مهاجران پناه دادند. این مسلمانان عمدتاً از دو قبیله اوس و خزرج می‌باشند. گروه سوم مسلمانانی هستند که بعد از فتح مکه اسلام آوردند. البته بعضی از مسلمانان که در مدینه با پیامبر دیدار کرده و در آن جا اسلام آوردند، در هیچ‌یک از این سه دسته جای نمی‌گیرند. از میان ایشان می‌توان سلمان فارسی را نام برد.

دیدگاه تشیع

شیعیان صرف صحابی بودن را منشأ فضیلت خاصی نمی‌دانند. آن‌ها فضیلت افراد را بسته به درستی نیت، اعتقاد و عملکردشان در زمان پیامبر (ص) و بعد از وی می‌دانند؛ بنابراین معتقدند بسیاری از اصحاب بعد از شهادت ایشان طبق دستورهای اسلام عمل نکردند. شیعیان معتقدند که پس از پیامبر علی بن ابی طالب (ع) باید به حکومت می‌رسید زیرا پیامبر اسلام (ص) در غدیر خم علی(ع) را جانشین وخلیفه خدا دانست. آن‌ها اعتقاد دارند تمام کسانی که روز غدیر خم با علی بن ابی طالب(ع) بیعت کردند، عهد شکستند و بعد از شهادت پیامبر (ص) به اهل بیت او حمله کردند و خلافت را غصب نمودند. علمای شیعه کتاب‌های بسیاری دربارهٔ اصحاب نوشته‌اند و در تمامی آن‌ها اثبات کرده‌اند که صحابی بودن نه مدح است و نه ذم، و اصحاب مانند سایر مردم مورد قضاوت قرار می‌گیرند و این‌گونه نیست که عدالت همگی آن‌ها را به صوت پیش‌فرض قبول کنیم.

برخی صحابه مورد قبول و تکریم شیعه:

صعصعه بن صوحان

دیدگاه اهل سنت

صحابه در اهل سنت از جایگاه مهمی برخوردار است. پیروان اهل سنت صحابه پیامبر را با خصوصیات «بهترین امت»،[۱] «اصحاب عادل» و همیشه از آن‌ها به نیکی یاد می‌کنند[۲] و طبق روایات از محمد رسول‌الله دشنام و آزار اصحاب، آزار او است.[۳][۴]

جستارهای وابسته

پانویس

  1. مسند امام احمد: ۲۰۰۴۱،
  2. الفقه الأکبر صفحهٔ ۳۰۴
  3. [۲۰] صحیح مسلم: ۲۵۴۰، کتاب فضایل الصحابة.
  4. البدایة والنهایة: ۸ /۲۴۱