بندر امام خمینی: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۰°۳۳′۵۵″شمالی ۴۹°۰۰′۵۵″شرقی / ۳۰٫۵۶۵۲۷۷۷°شمالی ۴۹٫۰۱۵۳۷۳۳°شرقی / 30.5652777; 49.0153733
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
حذف القاب و تبلیغات
خط ۳۶: خط ۳۶:
فاصله تا تهران ۹۵۰ کیلومتر
فاصله تا تهران ۹۵۰ کیلومتر
فاصله تا مرکز استان (اهواز) ۱۰۰ کیلومتر
فاصله تا مرکز استان (اهواز) ۱۰۰ کیلومتر
فاصله تا مرکز شهر بندر امام خمینی (ره) ۱۰ کیلومتر
فاصله تا مرکز شهر بندر امام خمینی ۱۰ کیلومتر
فاصله تا فرودگاه اهواز ۱۱۰ کیلومتر
فاصله تا فرودگاه اهواز ۱۱۰ کیلومتر
فاصله تا فرودگاه آبادان ۱۰۰ کیلومتر
فاصله تا فرودگاه آبادان ۱۰۰ کیلومتر
فاصله تا فرودگاه ماهشهر ۱۰ کیلومتر
فاصله تا فرودگاه ماهشهر ۱۰ کیلومتر


==ویژگی‌های بندر امام خمینی (ره)==
==ویژگی‌های بندر امام خمینی ==


نزدیک ترین بندر جنوبی به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور
نزدیک ترین بندر جنوبی به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور
کوتاهترین و مطمئن ترین پل ارتباطی با کشورهای عراق ، ترکیه ، حوزه قفقاز و اروپای شرقی
کوتاهترین و مطمئن ترین پل ارتباطی با کشورهای عراق ، ترکیه ، حوزه قفقاز و اروپای شرقی
بهره مند از پتانسیل های مناسب پسکرانه ای جاده ای ، ریلی و هوایی
بهره مند از پتانسیل های مناسب پسکرانه ای جاده ای، ریلی و هوایی
اتصال به شبکه راه های اصلی ترانزیتی و راه آهن سراسری کشور
اتصال به شبکه راه های اصلی ترانزیتی و راه آهن سراسری کشور
نزدیکی به فرودگاه های بندرماهشهر ، آبادان و اهواز
نزدیکی به فرودگاه های بندرماهشهر ، آبادان و اهواز
خط ۵۹: خط ۵۹:
برخورداری از سامانه هوشمند حواله ی الکترونیکی کامیون (ETT)
برخورداری از سامانه هوشمند حواله ی الکترونیکی کامیون (ETT)


== پیام مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ==


یکی از اساسی ترین اهرمهای رشد و توسعه مبادلات تجاری ، صنعت حمل و نقل هر کشور است که در رأس آن حمل و نقل دریایی است . از آنجاییکه حمل و نقل دریایی ارزانترین شیوه حمل کالا محسوب میگردد لذا نقش بنادر در این میان ، بی بدیل است. بویژه بنادری که دسترسی به آبهای آزاد ، آنها را از سایر رقبا متمایز نموده است . دسترسی به راههای مواصلاتی زمینی و ریلی ، قرارگرفتن در کریدورهای ترانزیتی ، نزدیکی به بازارهای مصرف جهانی ، همه از ویژگیهایی است که اگر هر بندری آنها را دارا باشد ، قطعاً نه تنها در پویایی اقتصاد کشور خود بلکه درثبات بخشیدن جایگاه منطقه ای کشور مورد نظر بسیار حایز اهمیت می باشد.
در این میان بنادر جنوبی کشورمان ایران ، به دلیل دسترسی آسان به آبهای آزاد و در مسیر قرارگرفتن یکی از بزرگترین بازارهای مصرف و تولید از آسیای جنوب شرق به سمت کشورهای عراق و ترکیه ، آسیای میانه و سرانجام تا اروپای شرقی ، از جایگاه ویژه ای برخوردارند که منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره) با وسعتی ۱۱۰۰۰ هکتاری در شمال غربی خلیج فارس و در رقابت با بنادر کشور های منطقه از دیگر بنادر مستثنی می باشد.
این منطقه از آن زمان که با دو اسکله چوبی آغاز بکار نمود تا کنون که پهناورترین بندر و دومین بندر تجاری کشور با سهم ۳۰ درصدی از مبادلات بازرگانی است ، قدمت و آوازه ی ۸۰ ساله خود را در صنعت حمل و نقل دریایی کشور و منطقه خلیج فارس به اثبات رسانیده است همانگونه که در ۸ سال دفاع مقدس با مقاومت و ایستادگی ، دین خود را به اسلام و انقلاب ادا نمود .
با به نتیجه رسیدن اقدامات بزرگ و تأثیر گذاری همچون تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره)، تملیک ۵۵۰۰ هکتار اراضی به منظور توسعه ظرفیت های بندر ، جذب بیش از ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی ، انجام عملیات تخلیه و بارگیری ۴۴ میلیون تن کالا در سال ۱۳۹۳ ، سهم ۶۸ درصدی از ترانزیت دریائی کشور و... همگی نشانه عزم این اداره کل در ارتقاء بندرامام خمینی (ره) به بنادر نسل سوم می باشد . امید آن میرود که در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و با حرکت هماهنگ همه دست اندرکاران صنعت حمل و نقل کشور از جمله صاحبان کالا ، شرکتهای حمل و نقل داخلی و خارجی ، خطوط کشتیرانی ، سرمایه گذاران و... بتوانیم با حرکت مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا نماییم.
اینجانب و کلیه همکارانم در اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بهره مندی از کلیه امکانات پیشرفته عملیاتی و فناوریهای نوین بندری و دریایی ، پذیرای شما صاحبان محترم کالا ، سرمایه گذاران داخلی و خارجی و کارگزاران بندری و دریایی می باشیم.

عادل دریس
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان


== تاریخچه ==
== تاریخچه ==
همزمان با احداث [[راه‌آهن ایران|راه آهن]] سراسری کشور در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی، در تهران، وادامه احداث راه آهن سراسری به جنوب کشور، بعدها ۲ پست اسکله چوبی در شمال غربی [[خلیج فارس]] و در انتهای آبراه [[خور موسی|خورموسی]] (با موقعیت جغرافیایی ۳۰ درجه و ۲۵ دقیقه شمالی و ۴۹ درجه و ۵ دقیقه شرقی) ساخته شد که پس از چندی به بندر شاپور موسوم گشت در آن زمان چون بندرخرمشهر و آبادان در راس صادرات و واردات کالا بودند وبندرشاهپور رونقی نداشت بنابراین در سال ۱۳۴۲ پهلوی دوم برای رونق دادن به این بندر اعلام نمود که هر کس از این بندر کالا ترخیص نماید صدی ۴۰ درصد تخفیف مالیاتی دارد این بندر پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی وکم رنگ شدن نقش صادرات و واردات بندرخرمشهر و آبادان و انتقال اداره کل از بندرخرمشهر به بندرامام، این بندر به مهم‌ترین مرکز ورود و خروج کالا تبدیل شد. در سال ۱۳۵۲ محل سکونت اهالی این منطقه که از کارگران وبارکشان و اصناف و در جوار تأسیسات بندری به شکل خانه‌های چوبی و حصیری زندگی می‌کردند؛ که به منظور توسعه هرچه بیشتر بندر از کنار اسکله‌ها به فاصله ۱۵ کیلومتری یعنی شهر کنونی سربندر وبقیه مکانها انتقال یافتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بندرشاهپور به بندر امام خمینی تغییر نام یافت و در سال ۱۳۶۱ با تصویب هیئت وزیران رسماً بندر امام خمینی نام گرفت. پس از آن بندر شاهپور به مجتمع بندری امام خمینی تغییر نام داده وسربندر نیز شهر بندرامام خوانده شد. مجتمع بندری امام خمینی امروز با انجام بیش از ۳۵ درصد از کل تجارت دریایی کشور، نوید توسعه‌ای پایدار را برای منطقه از طریق صنعت حمل و نقل می‌دهد.
همزمان با احداث [[راه‌آهن ایران|راه آهن]] سراسری کشور در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی، در تهران، وادامه احداث راه آهن سراسری به جنوب کشور، بعدها ۲ پست اسکله چوبی در شمال غربی [[خلیج فارس]] و در انتهای آبراه [[خور موسی|خورموسی]] (با موقعیت جغرافیایی ۳۰ درجه و ۲۵ دقیقه شمالی و ۴۹ درجه و ۵ دقیقه شرقی) ساخته شد که پس از چندی به بندر شاپور موسوم گشت در آن زمان چون بندرخرمشهر و آبادان در راس صادرات و واردات کالا بودند و بندرشاهپور رونقی نداشت بنابراین در سال ۱۳۴۲ پهلوی دوم برای رونق دادن به این بندر اعلام نمود که هر کس از این بندر کالا ترخیص نماید صدی ۴۰ درصد تخفیف مالیاتی دارد این بندر پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی وکم رنگ شدن نقش صادرات و واردات بندرخرمشهر و آبادان و انتقال اداره کل از بندرخرمشهر به بندرامام، این بندر به مهم‌ترین مرکز ورود و خروج کالا تبدیل شد. در سال ۱۳۵۲ محل سکونت اهالی این منطقه که از کارگران وبارکشان و اصناف و در جوار تأسیسات بندری به شکل خانه‌های چوبی و حصیری زندگی می‌کردند؛ که به منظور توسعه هرچه بیشتر بندر از کنار اسکله‌ها به فاصله ۱۵ کیلومتری یعنی شهر کنونی سربندر وبقیه مکانها انتقال یافتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بندرشاهپور به بندر امام خمینی تغییر نام یافت و در سال ۱۳۶۱ با تصویب هیئت وزیران رسماً بندر امام خمینی نام گرفت. پس از آن بندر شاهپور به مجتمع بندری امام خمینی تغییر نام داده وسربندر نیز شهر بندرامام خوانده شد. مجتمع بندری امام خمینی امروز با انجام بیش از ۳۵ درصد از کل تجارت دریایی کشور، نوید توسعه‌ای پایدار را برای منطقه از طریق صنعت حمل و نقل می‌دهد.
بندر امام خمینی (ره) در اواسط نهمین دهه از آغاز فعالیتش ، اکنون به عنوان یکی از مهم ترین قطب های حمل و نقل منطقه ای به ایفای نقش می پردازد . این بندر در سال ۱۳۹۰ پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق اراضی مجاور ، هم اکنون با بالغ بر ۱۱ هزار هکتار مساحت ، بزرگ ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور را تشکیل می دهد .
بندر امام خمینی در اواسط نهمین دهه از آغاز فعالیتش ، اکنون به عنوان یکی از مهم ترین قطب های حمل و نقل منطقه ای به ایفای نقش می پردازد . این بندر در سال ۱۳۹۰ پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق اراضی مجاور ، هم اکنون با بالغ بر ۱۱ هزار هکتار مساحت ، بزرگ ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور را تشکیل می دهد .


== موقعیت جغرافیایی ==
== موقعیت جغرافیایی ==
خط ۷۸: خط ۶۹:


== جغرافیای طبیعی ==
== جغرافیای طبیعی ==
امام خمینی دارای ویژگی آب و هوایی متأثر از آب و هوای نیمه استوایی گرم و مرطوب بوده و دارای اقلیم فراخشک گرم می‌باشد. این منطقه همانند سایر مناطق ساحلی خلیج فارس دارای میزان بارندگی نسبتاً کم و رطوبت نسبی زیاد در هوا می‌باشد. دمای آن تقریباً همیشه بالای صفر درجه سانتیگراد است.
این بندر دارای ویژگی آب و هوایی متأثر از آب و هوای نیمه استوایی گرم و مرطوب بوده و دارای اقلیم فراخشک گرم می‌باشد. این منطقه همانند سایر مناطق ساحلی خلیج فارس دارای میزان بارندگی نسبتاً کم و رطوبت نسبی زیاد در هوا می‌باشد. دمای آن تقریباً همیشه بالای صفر درجه سانتیگراد است.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۰ فوریهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۹:۳۷

بندر امام خمینی
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستانبندرماهشهر
نام(های) دیگربندر امام
نام(های) پیشینبندر شاهپور
جغرافیای طبیعی
مساحت۱۰۴۱ هکتار
ارتفاع۲ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانهبین ۶ تا ۵۱ درجه
میانگین بارش سالانه۶۹٪ - ۱۵٪
روزهای یخبندان سالانه۰
اطلاعات شهری
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۶۱
وبگاه
بندر امام خمینی بر ایران واقع شده‌است
بندر امام خمینی
روی نقشه ایران
۳۰°۳۳′۵۵″شمالی ۴۹°۰۰′۵۵″شرقی / ۳۰٫۵۶۵۲۷۷۷°شمالی ۴۹٫۰۱۵۳۷۳۳°شرقی / 30.5652777; 49.0153733

بندر امام خمینی (پیش‌تر بندر شاهپور) یکی از بندرهای استان خوزستان ایران در خلیج فارس است. این بندر با داشتن ۳۸ اسکله فعال به طول ۷ کیلومتر، بزرگ‌ترین بندر فعال ایران است. اداره کل بنادر و دریانوردی و اداره گمرک استان خوزستان در این بندر واقع شده‌است. بندر امام خمینی در دوره پهلوی بندرشاهپور نام داشت برای توسعه صادرات و واردات ساخته شد و خیلی زود به قطب اقتصادی خوزستان تبدیل شد.

بندر امام خمینی بعد از بندر شهید رجایی بزرگترین بندر تجاری ایران است که راه آهن سراسری آن را به پایتخت پیوند می‌دهد. طول اسکلهٔ تجاری مجتمع بندری امام حدود هفت کیلومتر است و سالانه سی میلیون تن کالا را پذیرش می‌کند. از این رو از بزرگترین و مهم‌ترین پایانه تجارتی دریایی کشور است.[۱]

مساحت: ۱۰۴۱ هکتار موقعیت: شمال غربی خلیج فارس ظرفیت پذیرش کالا: ۳۷ میلیون تن در سال مساحت انبارهای مسقف: ۵۲۲٫۰۰۰ متر مربع مساحت بار اندازها: ۲٫۱۰۰٫۰۰۰ متر مربع ظرفیت ترمینال کانتینری 700،000 TEU عمق اسکله‌ها ۵/۱۳ متر تعداد اسکله ۳۷ پست به طول ۷ کیلو متر طول خطوط داخلی راه آهن ۱۲۰ کیلو متر فاصله تا تهران ۹۵۰ کیلومتر فاصله تا مرکز استان (اهواز) ۱۰۰ کیلومتر فاصله تا مرکز شهر بندر امام خمینی ۱۰ کیلومتر فاصله تا فرودگاه اهواز ۱۱۰ کیلومتر فاصله تا فرودگاه آبادان ۱۰۰ کیلومتر فاصله تا فرودگاه ماهشهر ۱۰ کیلومتر

ویژگی‌های بندر امام خمینی

نزدیک ترین بندر جنوبی به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور کوتاهترین و مطمئن ترین پل ارتباطی با کشورهای عراق ، ترکیه ، حوزه قفقاز و اروپای شرقی بهره مند از پتانسیل های مناسب پسکرانه ای جاده ای، ریلی و هوایی اتصال به شبکه راه های اصلی ترانزیتی و راه آهن سراسری کشور نزدیکی به فرودگاه های بندرماهشهر ، آبادان و اهواز مناسب ترین بندر کشور جهت ترانشیپ کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس برخورداری از پتانسیل های لازم به منظور توسعه صادرات مجدد کالا نقش موثر در اقتصاد ملی و تجارت خارجی به عنوان دومین بندر مهم کشور وجود ترمینال های اختصاصی ، کانتینری ، عمومی ، فراورده های نفتی و مواد معدنی قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری پست پاناماکس (نسل چهارم) و کشتی های با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن بهره مندی از تجهیزات پیشرفته بندری و دریایی به منظور ارائه خدمات سریع و ایمن به کشتی و کالا برخورداری از سیستم تک پنجره (Single Window) به منظور ارائه خدمات متمرکز به مشتری برخورداری از سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) و سیستم بین‌المللی امنیت اطلاعات (ISMS) سیستم پرداخت الکترونیک از طریق سیستم (PSPOS) برخورداری از سامانه هوشمند حواله ی الکترونیکی کامیون (ETT)


تاریخچه

همزمان با احداث راه آهن سراسری کشور در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی، در تهران، وادامه احداث راه آهن سراسری به جنوب کشور، بعدها ۲ پست اسکله چوبی در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه خورموسی (با موقعیت جغرافیایی ۳۰ درجه و ۲۵ دقیقه شمالی و ۴۹ درجه و ۵ دقیقه شرقی) ساخته شد که پس از چندی به بندر شاپور موسوم گشت در آن زمان چون بندرخرمشهر و آبادان در راس صادرات و واردات کالا بودند و بندرشاهپور رونقی نداشت بنابراین در سال ۱۳۴۲ پهلوی دوم برای رونق دادن به این بندر اعلام نمود که هر کس از این بندر کالا ترخیص نماید صدی ۴۰ درصد تخفیف مالیاتی دارد این بندر پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی وکم رنگ شدن نقش صادرات و واردات بندرخرمشهر و آبادان و انتقال اداره کل از بندرخرمشهر به بندرامام، این بندر به مهم‌ترین مرکز ورود و خروج کالا تبدیل شد. در سال ۱۳۵۲ محل سکونت اهالی این منطقه که از کارگران وبارکشان و اصناف و در جوار تأسیسات بندری به شکل خانه‌های چوبی و حصیری زندگی می‌کردند؛ که به منظور توسعه هرچه بیشتر بندر از کنار اسکله‌ها به فاصله ۱۵ کیلومتری یعنی شهر کنونی سربندر وبقیه مکانها انتقال یافتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بندرشاهپور به بندر امام خمینی تغییر نام یافت و در سال ۱۳۶۱ با تصویب هیئت وزیران رسماً بندر امام خمینی نام گرفت. پس از آن بندر شاهپور به مجتمع بندری امام خمینی تغییر نام داده وسربندر نیز شهر بندرامام خوانده شد. مجتمع بندری امام خمینی امروز با انجام بیش از ۳۵ درصد از کل تجارت دریایی کشور، نوید توسعه‌ای پایدار را برای منطقه از طریق صنعت حمل و نقل می‌دهد. بندر امام خمینی در اواسط نهمین دهه از آغاز فعالیتش ، اکنون به عنوان یکی از مهم ترین قطب های حمل و نقل منطقه ای به ایفای نقش می پردازد . این بندر در سال ۱۳۹۰ پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق اراضی مجاور ، هم اکنون با بالغ بر ۱۱ هزار هکتار مساحت ، بزرگ ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور را تشکیل می دهد .

موقعیت جغرافیایی

بندر امام خمینی در محدوده جغرافیایی شهرستان بندرماهشهرو در جنوب غربی و بخش جلگه‌ای استان خوزستان قرار دارد که در طول جغرافیایی ۴۹ درجه و ۸ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۰ درجه و ۳۳ دقیقه شمالی به فاصله ۸۵ کیلومتری شرق آبادان و ۸ کیلومتری غرب بندرماهشهر و ۹۰ کیلومتری شهر اهواز واقع شده‌است. بندر امام خمینی از شرق به بخش مرکزی بندر ماهشهر با فاصله ۸کیلومتری، از جنوب به خورموسی واز شمال به شهر سربندر در فاصله ۳۰ کیلومتری از شمال به رودخانه جراحی محدود می‌شود. از ویژگی‌های اقلیمی آن قرارگیری در سرزمین پرفراز و نشیب ساحلی دریا است که عمق آب ساحل خلیج فارس با این سرزمین به استثناء پیش رفتگی خورموسی کم بوده و از محل راس در امتداد جنوب شرقی امتداد یافته‌است.

جغرافیای طبیعی

این بندر دارای ویژگی آب و هوایی متأثر از آب و هوای نیمه استوایی گرم و مرطوب بوده و دارای اقلیم فراخشک گرم می‌باشد. این منطقه همانند سایر مناطق ساحلی خلیج فارس دارای میزان بارندگی نسبتاً کم و رطوبت نسبی زیاد در هوا می‌باشد. دمای آن تقریباً همیشه بالای صفر درجه سانتیگراد است.

منابع

بندرامام خمینی

شهرداری بندر امام خمینی

اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان