موعودگرایی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Cloudy798 (بحث | مشارکت‌ها)
←‏موعود مسلمانان: اصلاح اشتباه تایپی
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خود ویکی پدیا منبع نیست
خط ۱۳: خط ۱۳:


=== موعود مسلمانان ===
=== موعود مسلمانان ===
در [[اسلام]]([[شیعه]] و [[سنی]]) [[مهدی]] را موعود می‌دانند{{یادکرد وب|نویسنده=|کد زبان=fa|تاریخ=|وب‌گاه=|نشانی=https://fa.m.wikipedia.org/wiki/مهدی| مهدی {{!}} ویکی پدیای فارسی}} اما در اینکه [[مهدی]] کیست اختلاف نیست، [[همه ی شیعیان]] معتقدند [[مهدی]] پسر [[حسن عسکری]]، [[امام]] دوازدهم و [[امام زمان]] آنها است.
در [[اسلام]]([[شیعه]] و [[سنی]]) [[مهدی]] را موعود می‌دانند{{مدرک}} اما در اینکه [[مهدی]] کیست اختلاف نیست، [[همه ی شیعیان]] معتقدند [[مهدی]] پسر [[حسن عسکری]]، [[امام]] دوازدهم و [[امام زمان]] آنها است.
لقب موعود از آیات [[قرآن]] هم استنباط شده و همچنان درباره‌اش آمده که:
لقب موعود از آیات [[قرآن]] هم استنباط شده و همچنان درباره‌اش آمده که:
:* «وَالْیَوْمِ الْمَوعودِ وَ شاهِدٍ وَ مَشْهودٍ». (ذاریات/۲۲)
:* «وَالْیَوْمِ الْمَوعودِ وَ شاهِدٍ وَ مَشْهودٍ». (ذاریات/۲۲)

نسخهٔ ‏۲ فوریهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۸:۵۶

شماری از ادیان برآنند که سرانجام مردی ظهور می‌کند که با رسالتی الهی انسان‌ها را از تاریکی و ظلم و گمراهی و گناهکاری می‌رهاند و برای زمین و زمینیان خوشبختی و خیر می‌آورد.

ادیان ابراهیمی و آیین‌های زرتشتی و هندو[نیازمند منبع] و بودایی[نیازمند منبع] از وجود منجی با صراحت یا کنایه یاد کرده‌اند.

وجود او در معارف و تعالیم ادیان نویدی است از اینکه سرانجام جهان روی به خوشبختی و آسایش می‌دهد، که این منجی در آیین مسیحیت به فرزند خدا معروف و در آیین اسلام به فرزند انسان معروف است و این درحالی است که منجی به مبارزه با ظلم و ستم می‌پردازد و به تمام ستم‌دیدگان دنیا لباس آزادی می‌بخشد.

موعود در ادیان مختلف

موعود مسلمانان

در اسلام(شیعه و سنی) مهدی را موعود می‌دانند[نیازمند منبع] اما در اینکه مهدی کیست اختلاف نیست، همه ی شیعیان معتقدند مهدی پسر حسن عسکری، امام دوازدهم و امام زمان آنها است. لقب موعود از آیات قرآن هم استنباط شده و همچنان درباره‌اش آمده که:

  • «وَالْیَوْمِ الْمَوعودِ وَ شاهِدٍ وَ مَشْهودٍ». (ذاریات/۲۲)

دولت کریمه

به باور شیعیان دولتی که امام دوازدهم شیعیان پس از ظهور تشکیل خواهد داد کریمه خواهد بود. وعدهٔ ظهور فرد منجی و تشکیل چنین حکومتی در سایر ادیان مخصوصاً ادیان ابراهیمی آمده‌است.

دولت کریمه در اصطلاح کلی ایده‌آل‌ترین و بهترین دولت قابل تشکیل روی زمین است و دلیل آن کامل بودن مسئولان و مردم در همه ابعاد است.[۱]

معنی کریم

باید توجه داشت کریم در عربی واژه ای بسیار پُرمعنا است که معادل تک کلمه ای آن را در فارسی نداریم هر چند آن را به عنوان بزرگوار تعریف می‌کنیم اما کرامت و کریم بودن، تمام ابعاد وجودی و حیات انسان را شامل می‌شود، به عبارت بهتر وقتی می‌گویند شخصی کریم است یعنی دارای تمام صفات کمالی و از هر لحاظ کامل است؛ این یعنی دولت کریمه در تمامی ابعاد و زمینه‌ها ایدئال و آرمانی است.[۲]

جستارهای وابسته

منابع

  1. «ویژگی‌های دولت کریمه حضرت مهدی (عج) | خبرگزاری عقیق».
  2. «دولت کریمه امام مهدی | خبرگزاری قدس».