قلعه دختر (فردوس): تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۴°۰۴′۲۱٫۲″ شمالی ۵۸°۰۵′۰۵″ شرقی / ۳۴٫۰۷۲۵۵۶°شمالی ۵۸٫۰۸۴۷۲°شرقی / 34.072556; 58.08472
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جز Arioferdows صفحهٔ قلعه حسن‌آباد (فردوس) را به قلعه دختر فردوس منتقل کرد: نام قدیمی این قلعه، قلعه دختر است، امروزه به دلیل قرا گرفتن در نزدیکی روستای حسن آباد اشتباها به آن قلعه حسن آباد می گویند.
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۱۶ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۰:۳۳

پرونده:قلعه دختر حسن آباد.jpg
نمایی از قلعه دختر حسن‌آباد فردوس

قلعه حسن‌آباد، معروف به قلعه دختر، قلعه‌ای به‌جای مانده از اسماعیلیان و مربوط به سده‌های پنجم و ششم هجری قمری است که در ۸ کیلومتری شمال غرب فردوس و ۲ کیلومتری روستای حسن‌آباد قرار دارد.

این قلعه بر بالای کوهی ساخته شده‌است که اهالی روستای حسن‌آباد آن را قلعه دختر می‌نامند. این قلعه، دارای چند حصارسنگی است و در آن آثاری از حمام و برج و بارو و میخ‌های بزرگ آهنی مشاهده می‌شود. در روبروی این کوه، کوه دیگری است که شاه مرغان نامیده می‌شود و در زمستان از دهانهٔ چاهی که بر قله آن است دودی مشاهده می‌شود به نظر می‌رسد بخار آب باشد.[۱]

این قلعه دارای تونلی آجری است که به کوه قلعه، یکی دیگر از قلعه‌های تاریخی اسماعیلیان، متصل است و این راه زیرزمینی این دو قلعه را به وسیله یک راه زیرزمینی دیگر به وسط شهر تاریخی تون متصل می‌کند.[۱] در داخل این تونل زیرزمینی که پس از زمین‌لرزهٔ سال ۱۳۴۷ کشف شد، اجساد بسیاری از مردگان یافت شد که در کنار هم در داخل این تونل چیده شده و دارای کفن‌هایی با آثار اسلامی و آیات قرآن بودند.[۱]

پانویس

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «آثار فرهنگی و تاریخی فردوس». وب‌گاه رسمی فرمانداری شهرستان فردوس. ۹ فروردین ۱۳۸۸. دریافت‌شده در اردیبهشت ۱۳۸۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)