طایفه سلیمانی کرمانی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر
خط ۱۱۳: خط ۱۱۳:
[[رده:عشایر ایران]]
[[رده:عشایر ایران]]
[[رده:عشایر استان کرمان]]
[[رده:عشایر استان کرمان]]
[[رده:طایفه سلیمانی کرمان]]

نسخهٔ ‏۷ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۰۶:۲۶


طایفه سلیمانی کرمان ایلی از عشایر کرمان و از لرهای استان کرمان هستند.

بنا به نقل راویان، سلیمانی‌ها از عشایر بویراحمدی در اطراف استان فارس بوده‌اند، که پیشتر نیز در منطقه بویراحمد سکونت می‌داشته‌اند. اجداد سلیمانی‌ها از منطقه چهارمحال بختیاری و روستای قلعه تک در قدیم‌الایام به کرمان مهاجرت کردند. آنها از لرهای بختیاری بوده‌اند که از سرزمینهای بختیاری ابتدا به فارس و سپس به کرمان مهاجرت کردند. ایل سلیمانی همان طوایف بویر احمدی هستند که حدود سال ۱۷۵۰ میلادی از فارس به کرمان آمده و در کوه پایه‌های کوه شاه ساکن شده‌اند.

طوایف مختلف ایل سلیمانی تا حدودزیادی الگوی معیشتی گذشته کوچگری خود را حفظ نموده‌اند.

تاریخچه

گروهی از لرها در اواخر صفویه و نیز در زمان قاجار از نواحی لرستان، بختیاری و فارس به کرمان کوچ کردند. لرهای استان کرمان عمدتاً در شهرستان‌های سیرجان، بافت و جیرفت به‌سر می‌برند. ایل سلیمانی به‌طور ویژه در حدود سال ۱۷۵۰ میلادی از فارس به کرمان آمدند.

امیر محبت سلیمانی

بنا به نقل راویان، جد سلیمانی‌ها شخصی بنام امیر محبت، فرزند کمال، از عشایر خمسه فارس (بهارلو، اینانلو، عرب، باصری، ونفر) که در اطراف داراب، نی ریز، فسا، استیمان (استهبان) در استان فارس سکونت داشته‌اند، بوده‌است.

گفته‌شده وی یکی از سرداران سپاه نادر شاه افشار در جنگ با هندوستان بوده که هنگام بازگشت نادر از هند، ازطریق ساردوئیه، رابر، شهر بافت و سیرجان به موطن خود سرزمین فارس میرودودر این مناطق بین راه، برای فرزندان و اقوام خود از منطقهٔ سرسبز و خوش آب وهوای ساردوئیه و رابر و نیز موقعیت سوق‌الجیشی تعریف می‌کند.

ولی از آنجا که نادرشاه در اواخر عمر، یا پایان دوره سلطنت تندخو و بداخلاق شده بود به همه به خصوص سران سپاه خود بد می‌شود، به حاکم فارس دستور می‌دهد که قدرت و اتحاد عشایر خمسه در هم شکسته شود و امیر محبت کشته یا تبعید شود. حاکم فارس راه دوم را انتخاب می‌کند و امیر محبت و فرزند او قربان خان را مجبور به ترک استان فارس می‌نماید.

امیر محبت که در سفر بازگشت از هندوستان منطقهٔ ساردوئیه ورابر را برای سکونت مناسب دیده بود، با فرزند خود به منطقهٔ اقطاع (بین سیرجان و بافت) کوچ می‌کند.

پس از مرگ نادر شاه، امیر محبت به فارس بر می‌گردد، ولی «قربان خان» فرزند امیرمحبت سلیمانی با تعدادی از بستگان خود منطقهٔ کنونی سکونت سلیمانی‌ها (نقاط مختلف کرمان) را برای سکونت انتخاب می‌نماید؛ و در زمان کوتاهی برمنطقه ای وسیع از سرچشمه‌های هلیل رود، ساردوئیه، رابر، ارتفاعات بندر هنزا، تخت سرطشتک تا دشت‌های وسیع و گرمسیری اطراف کهنوج، فاریاب، غرب هامون جازموریان دست می‌یابد، و املاک و مراتع زیادی را خریداری می‌کند و مالک می‌گردد.

از طرف سارم السلطان، حاکم وقت جیرفت، ساردوئیه، رابر و اسفندقه، لقب ” امیر شکار ” می‌گیرد و به امیر شکار قربان معروف می‌گردد. امیرشکارقربان با دو ایل بزرگ منطقه (مهنی و لری) رابطهٔ خویشاوندی برقرار می‌کند و پیوند خود را با این دو قدرت بزرگ منطقه محکم و استوار می‌سازد و سرانجام در سال ۱۱۵۸ هجری خورشیدی می‌میرد و در قریهٔ ده ملک از توابع رابر به خاک سپرده می‌شود.

پراکندگی سلیمانی‌ها

خانواده‌های شیخ ویسی در جم زندگی می‌کنند و خانواده‌های سلیمانی در کرمان و از شیخ محمد، علی میرزا و مصطفی شیخ ویسی می‌باشند و محل زندگیشان ملک قنات از توابع رابر کرمان است.

لرهای شهرستان جیرفت

دو طایفه لر به نام‌های لر و سلیمانی در جیرفت حضور دارند؛ که اولی از بختیاری و دومی از کهگیلویه به سرزمین‌های فعلی آمده‌اند.

طایفه لر «سلیمانی» از تیره‌های حسینی، علیدادی، سلیمانی، میرشکاری، محمدی تشکیل شده‌است که سردسیر آن‌ها (سرمشک، دره گنجو، قنات نمک، مر، رودخانه هریر، سرمشک، چاله) و گرمسیر آن‌ها (آب باریک، سلاور، سرخ قلعه، بن گود، سر کوریج و سه چاه) است.

ویژگی‌های جمعیتی سردمشک

در این روستا ۷ طایفه که از فرزندان امیرشکار قربان (که از سرشناسان زمان کریم خان زند می‌بوده‌است)، زندگی می‌کنند. اکثر نام‌فامیل ساکنین سرمشک امیری و سلیمانی هستند.

نام طوایف مختلف سلیمانی‌ها در سرمشک از نام فرزندان امبرشکارقربان گرفته شده عبارت اند از:

۱- طایفهٔ حسینی

تیره آقابابایی، بهرامی، زینلی، عیسایی

۲- طایفهٔ عبدالعظیمی

تیره عبدالعظیمی

۳- طایفهٔ میرزائی

تیره میرزائی

۴- طایفهٔ ابراهیمی

تیره عبدالرضایی، ابراهیمی، امیرشکاری، میرزاجانی

۵- طایفهٔ محمدی

تیره کربلایی علی، علی جانی، اولادمحیا، اولاد سلیمان، بهروزی

۶- طایفهٔ مشهدی ولی

تیره ظهرعلی، بیت اللهی، حبیب‌اللهی

۷- طایفهٔ علیدادی

تیره حاجی مرادی، عباسی، عبداللهی، حاجی محمد تقی

۸- طایفهٔ میرزاخانی

تیره مجازی، میرزاخانی، دوستی

۹- طایفهٔ علیمرادی

تیره نوراحمدی، علی عوضی، علیمرادی

۱۰- طایفه خداوردی

تیره خداوردی

۱۱- طایفهٔ مارکی

تیره محمد رحیمی، موسایی، محمد رضایی

شش طایفه اول به نام پسران امیرشکارقربان نام گذاری شده‌اند و طایفهٔ هفتم به نام «علی داد» داماد امیر شکارفربان، طایفه هشتم به نام برادر امیرشکارقربان وبه قولی فرزند برادرش خوانده می‌شوند.

طایفه‌های نهم و دهم به نام دو تن از نوادگان وی نام گذاری شده‌اند و طایفه یازدهم براثر ازدواج برون گروهی و سکونت در محدودهٔ ایل سلیمانی، جزء طوایف ایل سلیمانی قرارگرفته است.[۱]

افراد مرتبط

جستارهای وابسته

منابع

  1. سلیمانیها: گذری بر قلمرو جامعه‌شناسی عشایری، محمدحسن مقدس‌جعفری، دانشگاه باهنر، کرمان: 1379 خ.
  • [۱]
  • «برنامه‌ریزی توسعه جامعه عشایر: عشایر کرمان - ایل سلیمانی - طایفه علیدادی». کتابیار پند دانشگاه شهید بهشتی. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۳۰.
  • «پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران». پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۳۰.
  • «سردار سلیمانی». وبسایت نگین زاگرس. ۲۰۱۸-۰۵-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۳۰.
  • «تارنمای فرهنگی استان کرمان» Blog Archive» جغرافیای انسانی». تارنمای فرهنگی استان کرمان. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۳۰.
  • «از لرهای استان کرمان چه می‌دانید؟». پایگاه خبری گلونی. ۲۰۱۷-۰۱-۳۱. پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)
  • «روستای سرمشک - جاهای دیدنی ایران». seeiran.ir. ۲۰۱۶-۰۸-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۳۰.
  • نیوز، بولتن (۲۰۱۶-۰۳-۲۰). «محرمانهٔ رابر». بولتن نیوز | bultannews.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۳۰.
  • «روزنامه کرمان امروز». روزنامه کرمان امروز. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۳۰.
  • «چراغ‌ها را روشن می‌کنند - پایگاه خبری - تحلیلی». قدس آنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۲-۳۰.