آروند دشت‌آرای: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز v1.43b - پروژهٔ چک‌ویکی (متغییر تکراری در الگو)
برچسب: WPCleaner
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با ویرایشگر خودکار فارسی
خط ۶۵: خط ۶۵:
|-
|-
|۱۳۸۵
|۱۳۸۵
|خم می شوم و ماه را می بوسم
|خم می‌شوم و ماه را می‌بوسم
|گالری زنگار
|گالری زنگار
|
|
خط ۲۶۶: خط ۲۶۶:
== عضویت‌ها ==
== عضویت‌ها ==
=== [[Sweet and Tender international collaborations|سوییت اند تندر]] ===
=== [[Sweet and Tender international collaborations|سوییت اند تندر]] ===
اولین و پیشروترین ایده برای تولید و تبادل هنری است. یک پروژه و ابتکار هنرمند محور و دائماً در حال توسعه است. سوییت اند تندر شامل گروهی از هنرمندان انفرادی است که در هیچ ارزش هنری یا زیباییشناختی با هم اشتراک ندارند، اما در عوض حول محور یک ایده برای همکاری و تولید هنری سازماندهی شدهاند. این گروه بر اساس این ایده دست به عمل میزند که هر فردی، در صورتی که بتواند شرایطی را برای تولید هنری خودش فراهم کند، می‌تواند فضا را برای دیگران نیز محیا کند. این ایدهای است که گروهی از افراد بر اساس آن میتوانند منابعشان را برای درک سطح دسترسی، تحرک و رشد با هم ترکیب کنند، به طوری که در شرایط دیگری این امکانات برای هر هنرمند به تنهایی قابل دسترسی نخواهد بود. هدف S&T افزایش کیفیت تجربه هنری فردی به عنوان نتیجهای از مواجهه مستقیم مابین خود و دیگران است. به این ترتیب، در حالی که یک تجربه متداول و تکاملی از تبادل تجربی برقرار است، تغییر محتوایی قابل احترام است. ما معتقدیم این متد تبادل می‌تواند می‌تواند زمینهای پویاتر و مولدتر را برای افراد و توسعه فرهنگی محیا کند. سوییت اند تندر تلاش می‌کند که قدرت تولید و تبادل هنری را بیشتر در دستان خود هنرمندان قرار دهد، و ایده عمومی اجرا و تبادل فرهنگی را در قرن ۲۱ام به پیش سوق دهد.
اولین و پیشروترین ایده برای تولید و تبادل هنری است. یک پروژه و ابتکار هنرمند محور و دائماً در حال توسعه است. سوییت اند تندر شامل گروهی از هنرمندان انفرادی است که در هیچ ارزش هنری یا زیباییشناختی با هم اشتراک ندارند، اما در عوض حول محور یک ایده برای همکاری و تولید هنری سازماندهی شدهاند. این گروه بر اساس این ایده دست به عمل میزند که هر فردی، در صورتی که بتواند شرایطی را برای تولید هنری خودش فراهم کند، می‌تواند فضا را برای دیگران نیز محیا کند. این ایدهای است که گروهی از افراد بر اساس آن می‌توانند منابعشان را برای درک سطح دسترسی، تحرک و رشد با هم ترکیب کنند، به طوری که در شرایط دیگری این امکانات برای هر هنرمند به تنهایی قابل دسترسی نخواهد بود. هدف S&T افزایش کیفیت تجربه هنری فردی به عنوان نتیجهای از مواجهه مستقیم مابین خود و دیگران است. به این ترتیب، در حالی که یک تجربه متداول و تکاملی از تبادل تجربی برقرار است، تغییر محتوایی قابل احترام است. ما معتقدیم این متد تبادل می‌تواند می‌تواند زمینهای پویاتر و مولدتر را برای افراد و توسعه فرهنگی محیا کند. سوییت اند تندر تلاش می‌کند که قدرت تولید و تبادل هنری را بیشتر در دستان خود هنرمندان قرار دهد، و ایده عمومی اجرا و تبادل فرهنگی را در قرن ۲۱ام به پیش سوق دهد.


=== [[IFEA|فستیوال بین‌المللی برای هنرمندان نوظهور]] ===
=== [[IFEA|فستیوال بین‌المللی برای هنرمندان نوظهور]] ===
یک برنامه پیشگام، هیجانانگیز و خلاقانه است که هنرمندان جوان نوظهور را از سراسر جهان گرد هم میآورد تا خلاقیت، استعداد، فرهنگ و داستانهایشان را با هم به اشتراک بگذارند. در واقع یک تجلیل جهانی ویژه از گوناگونی و خلاقیت بیان شده از طریق فرمهای چند وجهی هنر است، مانند تئاتر، رقص، موسیقی، هنرهای تصویری و هنر خیابانی. فستیوال افتتاحیه در ۷ام تا ۲۰ام ژوئیه ۲۰۰۸ در رویال تئاتر استراتفورد شرقی برگزار شد.
یک برنامه پیشگام، هیجانانگیز و خلاقانه است که هنرمندان جوان نوظهور را از سراسر جهان گرد هم میآورد تا خلاقیت، استعداد، فرهنگ و داستان‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند. در واقع یک تجلیل جهانی ویژه از گوناگونی و خلاقیت بیان شده از طریق فرمهای چند وجهی هنر است، مانند تئاتر، رقص، موسیقی، هنرهای تصویری و هنر خیابانی. فستیوال افتتاحیه در ۷ام تا ۲۰ام ژوئیه ۲۰۰۸ در رویال تئاتر استراتفورد شرقی برگزار شد.


=== [https://www.khabaronline.ir/detail/306774/culture/theater دایره ۱۰]<ref>{{یادکرد خبر|کوشش=خبرگزاری برنا|عنوان=10 گروه تئاتری در «دایره ده»|نشانی=https://www.borna.news/بخش-اخبار-60/133596-گروه-تئاتری-در|زبان=fa|تاریخ بازبینی=2018-04-22}}</ref> ===
=== [https://www.khabaronline.ir/detail/306774/culture/theater دایره ۱۰]<ref>{{یادکرد خبر|کوشش=خبرگزاری برنا|عنوان=10 گروه تئاتری در «دایره ده»|نشانی=https://www.borna.news/بخش-اخبار-60/133596-گروه-تئاتری-در|زبان=fa|تاریخ بازبینی=2018-04-22}}</ref> ===
۱۰ نفر از مهم‌ترین کارگردانان تئاتر که امروز در ایران کار میکنند گرد هم آمده و دایره ۱۰ را تشکیل دادهاند، تا از این طریق از کارهای یکدیگر حمایت کنند و در مورد اینکه چگونه میتوانند نیروها را به یکدیگر متصل کنند تا وضعیت و آینده تئاتر ایران را بهبود بخشند، با یکدیگر بحث کنند.
۱۰ نفر از مهم‌ترین کارگردانان تئاتر که امروز در ایران کار میکنند گرد هم آمده و دایره ۱۰ را تشکیل دادهاند، تا از این طریق از کارهای یکدیگر حمایت کنند و در مورد اینکه چگونه می‌توانند نیروها را به یکدیگر متصل کنند تا وضعیت و آینده تئاتر ایران را بهبود بخشند، با یکدیگر بحث کنند.


=== [[Theater Treffen|انجمن بین‌المللی تئاترترفن]] ===
=== [[Theater Treffen|انجمن بین‌المللی تئاترترفن]] ===

نسخهٔ ‏۲۷ دسامبر ۲۰۱۸، ساعت ۰۷:۰۳

آروند دشت آرای (زادهٔ ۱۳۶۰) کارگردان تئاتر و طراح صحنهٔ اهل ایران است.[۱] جزو نسلی از کارگردانان تئاتر ایران است که کار خود را در دهه هفتاد آغاز کرد و در دهه هشتاد تثبیت شد. او در سال ۱۳۷۸و در سن ۱۸سالگی" شرکت تخصصی طراحی ایده قرمز "را تأسیس و در سال ۱۳۷۹ ،"کمپانی هنرهای اجرایی ویرگول " را تأسیس نمود و در سن ۱۹ سالگی اولین نمایش حرفه‌ای خود را در جشنواره تئاتر فجر به نام "هشتمین خان" به روی صحنه برد و تاکنون بیش از ۲۵ اجرای صحنه ای را با این گروه به عنوان طراح و کارگردان در ایران و سایر کشورها اجرا نموده‌است.

تعدد آثار، تنوع در فرم و نگاه، دغدغه آزمودن شیوه‌های مختلف اجرایی، استفاده از جسمانیت اجراگر به عنوان اصلی‌ترین ابزار انتقال مفاهیم، تمرکز بر اجراهای بینافرهنگی و غیره را می‌توان به عنوان عناصر اصلی گونه کاری وی نام برد. از نمایش‌های بارز و تأثیرگذار وی می‌توان نمایش "پروانه و یوغ " که اولین تجربه تولید مشترک بعد از انقلاب تئاتر ایران است، اجرای "هفت دستور کلیدی برای معاصر شدن "که نمایشی چند فرهنگی بود که با هفت بازیگر از هفت ملیت مختلف تولید شد را نام برد. همچنین نمایش" سگ سکوت"[۲] که جریان تئاتر خصوصی حرفه‌ای در تئاتر ایران را رقم زد از جمله اتفاقات دهه هشتاد تئاتر ایران است.

آروند دشت آرای در دهه نود، شکلی از تئاتر فانتزی را به چالش کشید که موفق‌ترین آن‌ها «تن‌تن و راز قصر مونداس»[۳] بوده‌است. هم‌اکنون وی و گروهش بر روی مطالعات بینافرهنگی متمرکز شده‌اند که پروژهٔ تحقیقاتی ۵ ساله برای این طراح - کارگردان می‌باشد.

از دیگر تجربه وی اجرای "لندن رم تهران آمستردام "،[۴] نمایشی ست بر مبنای موضوع " سوء تفاهمات بینافرهنگی ". او همچنین به عنوان طراح صحنه با کارگردانان زیادی همکاری نموده و جوایز متعدد بین‌المللی و داخلی طراحی نیز دریافت کرده‌است از فعالیت‌های دیگر وی طراحی داخلی چندین رستوران، ساخت تالار حافظ تهران و مشاوره خلاق تبلیغات و بازاریابی را می‌توان نام برد.

همچنین او پروژهٔ بین‌المللی «دربارهٔ تصویرت از من تجدید نظر کن»[۵] با موضوع روابط بینافرهنگی و با کمپینی جهانی با همین عنوان در سال ۱۳۹۳ آغاز کرد که نتیجهٔ این پروژه تاکنون در فرم دو نمایش در ایران و هلند به روی صحنه رفته‌است.

وی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵اعضای مشاوران هنری تئاتر شهر تهران بوده‌است و در سال ۱۳۹۶ مدیر امور بین‌الملل سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بوده‌است.

فعالیت‌ها: کارگردانی

عنوان محل اجرا منبع
۱۳۷۸ پرفورمنس گفتگو باغ جهان‌نما-کاخ نیاوران
۱۳۸۰ پرفورمنس لابه باشگاه هنرمندان ایران
۱۳۸۰ هشتمین خان تالار نو-تئاتر شهر
۱۳۸۲ چند نمونه از موارد چند وجهی گالری طراحان آزاد
۱۳۸۳ عروسی شغال تئاترشهر-سالن شماره۲
۱۳۸۴ رویای بسته شده به اسبی که از پا نمی‌افتد تئاترشهر-کارگاه نمایش
۱۳۸۴ پروانه و یوغ تئاترشهر-کارگاه نمایش
۱۳۸۵ قدم زدن روی ابر با چشمان بسته تئاترشهر-تالار قشقایی
۱۳۸۵ بر بال‌های کلاغ شب تئاترشهر-کارگاه نمایش
۱۳۸۵ خم می‌شوم و ماه را می‌بوسم گالری زنگار
۱۳۸۶ هفت دستور کلیدی برای معاصر شدن تئاترشهر-سالن قشقایی
۱۳۸۷ راهشو پیدا کن فستیوال /IEFA, Royal Stratford east – londan
۱۳۸۷ پلاستیک( تولید مشترک 30 Bird ) جشنواره ادینبرگ
۱۳۸۸ سگ سکوت تماشاخانه ایرانشهر [۶]
۱۳۸۹ یک موزیکال برای کپیتالیسم-کار و اجرای گروهی به همراه گروه بین‌المللی«سوئیت اند تندرز» جشنواره تئاتر گوتنبرگ سوئد
۱۳۸۹ کمی تاب بخوریم تالار وحدت
۱۳۹۰ در کوچه رندان تالار حافظ
۱۳۹۰ کمی بالاتر تالار حافظ [۷]
۱۳۹۱ تن‌تن و راز قصر مونداس تماشاخانه ایرانشهر [۸]
۱۳۹۲ بین خودمان باشد پلاتو تجربه [۹]
۱۳۹۲ ردپای صورتی تماشاخانه ایرانشهر [۱۰]
۱۳۹۲ باغبان مرگ موسسهٔ اکو [۱۱]
۱۳۹۳ لندن، رم، تهران، آمستردام تالار حافظ [۱۲]
۱۳۹۵ دربارهٔ تصویرت از من تجدیدنظر کن تئاتر شهر [۱۳]

طراحی صحنه

عنوان محل منبع
۱۳۹۱ غرب؛ غرب است

کارگردان: مسعود رایگان

تماشاخانه ایرانشهر
۱۳۹۱ آخرین سه‌شنبه هفته

کارگردان: حسن برزگر، رکسانا بهرام

سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
۱۳۸۹ آخرین نامه

کارگردان: مهرداد کوروش نیا

خانه نمایش

برندهٔ جایزه بهترین طراحی صحنه از انجمن منتقدان بینالمللی در ۲۰امین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر

[۱۴]
۱۳۸۹ سوکاریس

نویسنده: حمیدرضا فلاحی

کارگاه نمایش/ تئاتر شهر/ ۲۰امین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر [۱۵]
در خانهام ایستاده بودم و منتظر بودم باران بیاید

کارگردان: تینوش نظم جو

تئاتر شهر – تهران
۱۳۸۶ خرس

کارگردان: آرزو عالی

باشگاه هنرمندان ایران

برنده جایزه طراحی صحنه از جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی ایران

۱۳۸۲ نام تمامی مردگان جان است

کارگردانی: احسان فکا

تالار مولوی – تهران
ژان دارک در آتش

کارگردانی: احسان فکا

تئاتر شهر – تهران

بازیگری

عنوان محل اجرا منبع
۱۳۹۵ درباره‌ی تصویرت از من تجدیدنظر کن

کارگردان: آروند دشت آرای

تئاترشهر-سالن چهارسو [۱۶]
۱۳۹۵ دربارهٔ تصویرت از من تجدیدنظر کن

کارگردان: آروند دشت آرای

تئاتر دِران لاهه [۱۷]
۱۳۸۴ پروانه و یوغ

گارگردانی: آروند دشتآرای

Theatre du Nord Quest – پاریس
۱۳۸۱ کلاغ و دوچرخه

کارگردانی: آتیلا پسیانی

موزه هنرهای معاصر – تهران
۱۳۷۸ لیلی و مجنون

کارگردانی: شاهرو خردمند

باشگاه هنرمندان ایران – تهران

فیلم

عنوان توضیحات منبع
۱۳۹۴ آتیساز ۲ دومین فیلم کوتاه از مجموعه بیست دقیقهایها. فیلمی در مورد دو دختر خارجی که در زندگی شبانه تهران گم می‌شوند.

نوشته مشترک و کارگردانی توسط آروند دشتآرای

[۱۸]
۱۳۹۳ آتیساز یک فیلم کوتاه بیست دقیقهای، انتقادی اجتماعی در مورد طبقه متوسط تهران.

نوشته مشترک و کارگردانی توسط آروند دشتآرای

[۱۹]
۱۳۸۵ هماهنگ نیست، لطفاً دوباره سعی کنید فیلم کوتاه ۱۵ دقیقهای – تهران

عضویت‌ها

سوییت اند تندر

اولین و پیشروترین ایده برای تولید و تبادل هنری است. یک پروژه و ابتکار هنرمند محور و دائماً در حال توسعه است. سوییت اند تندر شامل گروهی از هنرمندان انفرادی است که در هیچ ارزش هنری یا زیباییشناختی با هم اشتراک ندارند، اما در عوض حول محور یک ایده برای همکاری و تولید هنری سازماندهی شدهاند. این گروه بر اساس این ایده دست به عمل میزند که هر فردی، در صورتی که بتواند شرایطی را برای تولید هنری خودش فراهم کند، می‌تواند فضا را برای دیگران نیز محیا کند. این ایدهای است که گروهی از افراد بر اساس آن می‌توانند منابعشان را برای درک سطح دسترسی، تحرک و رشد با هم ترکیب کنند، به طوری که در شرایط دیگری این امکانات برای هر هنرمند به تنهایی قابل دسترسی نخواهد بود. هدف S&T افزایش کیفیت تجربه هنری فردی به عنوان نتیجهای از مواجهه مستقیم مابین خود و دیگران است. به این ترتیب، در حالی که یک تجربه متداول و تکاملی از تبادل تجربی برقرار است، تغییر محتوایی قابل احترام است. ما معتقدیم این متد تبادل می‌تواند می‌تواند زمینهای پویاتر و مولدتر را برای افراد و توسعه فرهنگی محیا کند. سوییت اند تندر تلاش می‌کند که قدرت تولید و تبادل هنری را بیشتر در دستان خود هنرمندان قرار دهد، و ایده عمومی اجرا و تبادل فرهنگی را در قرن ۲۱ام به پیش سوق دهد.

فستیوال بین‌المللی برای هنرمندان نوظهور

یک برنامه پیشگام، هیجانانگیز و خلاقانه است که هنرمندان جوان نوظهور را از سراسر جهان گرد هم میآورد تا خلاقیت، استعداد، فرهنگ و داستان‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند. در واقع یک تجلیل جهانی ویژه از گوناگونی و خلاقیت بیان شده از طریق فرمهای چند وجهی هنر است، مانند تئاتر، رقص، موسیقی، هنرهای تصویری و هنر خیابانی. فستیوال افتتاحیه در ۷ام تا ۲۰ام ژوئیه ۲۰۰۸ در رویال تئاتر استراتفورد شرقی برگزار شد.

دایره ۱۰[۲۰]

۱۰ نفر از مهم‌ترین کارگردانان تئاتر که امروز در ایران کار میکنند گرد هم آمده و دایره ۱۰ را تشکیل دادهاند، تا از این طریق از کارهای یکدیگر حمایت کنند و در مورد اینکه چگونه می‌توانند نیروها را به یکدیگر متصل کنند تا وضعیت و آینده تئاتر ایران را بهبود بخشند، با یکدیگر بحث کنند.

انجمن بین‌المللی تئاترترفن

وی در طول فستیوال تئاترترفن سال ۲۰۱۵ عضوی از انجمن بینالملل بود. انستیتو گوته در تهران اسپانسر حضور او شده بود. این انجمن پس از فستیوال نیز به عنوان شبکهای برای پروژهها، فستیوالها و درخواستها فعال باقی ماند.

برگزاری کارگاه

تالین، کار با بازیگران استونیایی روی متن ریچارد ۲ در یک کارگاه تبادلی در تالین، ۲۰ روزه

کارگاههای نقطه ویرگول، آموزش رایگان به هنرمندان تئاتر در تئاتر شهر تهران – ۲۰۱۴

کارگاه­های نقطه ویرگول، آموزش رایگان به هنرمندان تئاتر در تئاتر شهر تهران – ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳

کارگاهی در اجتماعی چندفرهنگی و اجراهایی برای هنرمندان حرفهای رقص از ۸ کشور مختلف در PAF - شمال فرانسه – ۲۰۰۷

یک کارگاه بازیگری چند بعدی برای دانشجویان ایرانی در تئاتر شهر تهران – ۲۰۰۷

یک متد جدید بازی برای اجراهای بینافرهنگی/ معرفی متد جان مارتین برای بازیگران حرفهای ایرانی در تئاتر شهر تهران – ۲۰۰۶

بیایید بازی کنیم/ یک کارگاه برای بازیگران ایرانی و فرانسوی در تهران و پاریس – ۲۰۰۵

فریاد بس است/ کارگاهی بر پایه متد بازی آگوستو بال برای بازیگران حرفهای ایرانی در تئاتر شهر تهران- ۲۰۰۴

مؤسسه فیلم و هنرهای اجرایی ویرگول

این مؤسس در سال ۲۰۰۲ توسط آروند دشت آرای تأسیس شد تا به توسعه کارها و ایده‌های جدید بپردازد که تا آن روز مطرح نشده بودند. آثار ویرگول حرکت و متن را در سبک تئاتر تصویری با هم ترکیب میکنند. از دیگر اعضای اصلی این کمپانی می‌توان به مارین ون هولک، آزاده میرزایی، میثم میرزایی، دیباخاتمی، امین یزدانی اشاره کرد.

منابع

  1. «گفتگو با آروند دشت‌آرای، کارگردان نمایش"قدم زدن روی ابر با چشمان بسته"». ایران تئاتر. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۸.
  2. «فیلم تئاتر سگ سکوت اثر آروند دشت آرای Dog Silence Recorded Theater by Arvand Dasht Aray». فروشگاه اینترنتی دیجی کالا. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۸.
  3. «نمایش تن‌تن و راز قصر مونداس». تیوال. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۸.
  4. «تیوال نمایش لندن، رم، تهران، آمستردام». تیوال. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۸.
  5. «تیوال نمایش دربارهٔ تصویرت از من تجدید نظر کن». تیوال. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۸.
  6. «گفت‌وگو با آروند دشت‌آرای، کارگردان نمایش"سگ- سکوت"». ایران تئاتر. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۲.
  7. «گزارشی از نشست رسانه‌ای نمایش "کمی بالاتر"». ایران تئاتر. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۸.
  8. «نمایش تن‌تن و راز قصر مونداس (گزارش تصویری)». عصر ایران. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۸.
  9. «گزارش تصویری: نمایش بین خودمان باشد -آروند دشت آرای». nokhostan.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۲.
  10. «به دنبال «ردپای صورتی» در تالار ایرانشهر». www.khabaronline.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۲.
  11. «اهل اجرای رپرتوآر تئاتر نیستم/ «باغبان مرگ» دیده نشده بود». خبرگزاری مهر. ۲۰۱۶-۱۲-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۸.
  12. «هلند میزبان نمایش «لندن، رم، تهران، آمستردام» می‌شود». ایران تئاتر. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۲.
  13. ««دربارهٔ تصویرت از من تجدیدنظر کن» به اروپا می‌رود/ آغاز کاری جدید». خبرگزاری مهر. ۲۰۱۷-۰۴-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۸.
  14. «سه شنبه‌های تئاتر: آخرین نامه، ویولن تایتانیک و بازگشت به خانه». دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۲.
  15. «سوکاریس، کارگردان، حمیدرضا فلاحی». جشنواره تئاتر فجر. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۲.
  16. ««دربارهٔ تصویرت از من تجدید نظر کن» + توضیحات». ایسنا. ۲۰۱۶-۰۹-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۲.
  17. «Reconsider your image of me». DenHaag.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۲.
  18. «آخرین خبر | فیلمبرداری فیلم «آتی‌ساز» تمام شد». آخرین خبر. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۲.
  19. «دشت آرای «آتی ساز» را تکمیل می‌کند». ایسنا. ۲۰۱۶-۰۲-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۲.
  20. «10 گروه تئاتری در «دایره ده»». خبرگزاری برنا. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۲.