راک هادسن: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
آتش ا.آ (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
آتش ا.آ (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۵۱: خط ۵۱:
| جوایز =
| جوایز =
}}
}}
'''راک هادسن''' {{به انگلیسی|Rock Hudson}} یکی از چهره‌های محبوب بازیگری در [[هالیوود]] در دههٔ پنجاه و شصت بود.
'''راک هادسون''' {{به انگلیسی|Rock Hudson}} یکی از چهره‌های محبوب بازیگری در [[هالیوود]] در دههٔ پنجاه و شصت بود.


== زندگی‌نامه ==
== زندگی‌نامه ==

نسخهٔ ‏۲۰ دسامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۳:۲۸

راک هادسون
[[پرونده:
پرونده:Rock Hudson In First season of McMillan and Wife.png
راک هادسون در فوتو شوتی از فصل اول مک میلان
|220px]]
نام اصلی روی هرولد فیتزجرالد
زمینه فعالیت سینما - تلویزیون - موسیقی
تولد ۱۷ نوامبر ۱۹۲۵
وینکتا، ایلینوی، ایالات متحده
والدین روی هرولد شرر سینیور

کاترین وود

مرگ ۲ اکتبر ۱۹۸۵ (۵۹ سال)
بورلی هیلز، کالیفرنیا، ایالات متحده
مدفن قبرستان فورست لان - کالیفرنیا
ملیت آمریکایی
نام(های)
دیگر
Roc Hudson

Roy Harold Schere. Jr

پیشه بازیگر
سال‌های فعالیت ۱۹۴۸–۱۹۸۵
شریک(های)
زندگی
مارک کریستین

تام کلارک لی گارلینگتون

صفحه در وبگاه IMDb

راک هادسون (به انگلیسی: Rock Hudson) یکی از چهره‌های محبوب بازیگری در هالیوود در دههٔ پنجاه و شصت بود.

زندگی‌نامه

وی تحت نام روی هرولد شرر جونیور در ۱۷ نوامبر ۱۹۲۵ در وینتکا ایلینوی متولد شد.وقتی چهار سال بیشتر سن نداشت پدرش روی هرولد سینیور مادرش را به بهانه ی مشکلات مالی تنها گذاشت و کاترین تا هشت سالگی خودش به تنهایی روی کوچک را بزرگ کرد. وقتی روی هشت ساله بود مادرش با مردی به نام فیتزجرالد ازدواج کرد و همسر مادرش روی را به فرزند خواندگی پذیرفت و نام او رسما از روی هرولد شرر به روی هارولد فیتزجرالد تغییر کرد. ناپدری رفتار های ناهنجاری نسبت به وی روا میداشت تا جایی که کاترین برای بار دوم محبور به طلاق شد.

روی در اواخر جنگ جهانی دوم به ارتش آمریکا-نیروی دریایی- پیوست و بعد از آن برای مدتی به عنوان نامه رسان و راننده کامیون مشغول به کار بود همیشه رویای هنرپیشه شدن را در سر میپروراند و در تخیلات خود تصور میکرد روزی در کنار استودیو های فیلم سازی او را کشف میکنند. اما این هنری ویلسون بود که او را کشف کرد و از قد بلند و چشمان مهربان راک به عنوان ویژگی های بارزش نام برد.ویلسون اسم روی هرولد را ابتدا به Roc به معنای ققنوس ولی سپس به Rock به معنای سنگ تغییر داد.هادسون نیز از رودخانه ایی به همین نام الهام گرفته شد. راک هادسون جوان به کلاس های بازیگری رفت و اولین فیلمش Air Cadet را در سال ۱۹۴۸ وقتی ۲۳ سال بیشتر سن نداشت بازی کرد که در آن میبایست یک دیالوگ یک خطی را بگوید ولی آنقدر بد بود که در نهایت از فیلم اصلی حذف شد. بعد از این ناامیدی هادسون جوان تمام فعالیتش را متمرکز بازیگری کرد و با کمپانی یونیورسال قرارداد بست و در وسترن های درجه دو بازی میکرد.هادسون در اکران فیلم The bend of the river (1952) تشویق بیشتری از هنرپیشه ی اصلی فیلم یعنی جیمی استوارت دریافت کرد.

هادسون به عنوان هنرپیشه ی حاشیه ایی بود تا سال ۱۹۵۴ که فیلم Magnificent Obsession را با جین وایمن بازی کرد و این فیلم از او ستاره ایی رمانتیک ساخت و اوج کارش با فیلم غول بود که برای آن نامزد دریافت جایزه بهترین نقش اول مرد مراسم اسکار شد.

هادسون محبوبیتش را در قالب فیلم های کمدی ادامه داد که از مشهور ترین آنها میتوان به سه گانه ی کمدیش با دوریس دی و تونی راندال اشاره کرد. هادسون در اوایل دهه ی هفتاد و با جایگزین شدن ستاره های جدید مجبورا به تلویزیون روی آورد و به عنوان کمیسر استوارت مک میلان در سریالی به اسم مک میلان و همسرش ستاره بود. آخرین برنامه ایی که از هادسون باقی مانده برنامه ی *بهترین دوستان دوریس دی* است که بعد از پخش آن برنامه مردم از دیدن چهره ی بیمار او شوک شدند. راک هادسون در دوم اکتبر ۱۹۸۵ بعد از یک سال مبارزه با بیماری ایدز در گذشت.او به عنوان اولین فرد مشهوری که بیماریش ایدزش را عموما اعلام کرد شناخته میشود.بعد از وی بنیاد های زیادی برای کمک کردن به بیماران ایدزی تاسیس شد تا دیگر کسانی مثل راک هادسون با آن همه زیبایی و قلب طلایی بدون کمک در دوران بیماری رها نشوند

زندگی شخصی

راک هادسون در تمام مدت حرفه ایی اش تصویر خود را به عنوان مجرد واجد شرایط حفظ کرد و نه خودش و نه هنری ویلسون به عنوان مدیر برنامه هیچ گاه نگذاشتند همجنسگرا بودن راک مشخص شود.

یکی از مجله ها به عنوان Confidential اطلاعاتی محرمانه راجب سکشولایتی راک در دست داشت و هنری ویلسون با قربانی کردن داستان تب هانتر راک را نجات داد و بعد از آن راک مجبور شد با منشی هنری ویلیسون فیلیز گیتس ازدواج کند.ازدواجی نمادین که فیلیز از آن خبر نداشت و دیوانه وار عاشق راک شد و بعد از طلاقش از راک ( بعد از فهمیدن قضیه ی همجنسگرایی راک) هیچگاه نه ازدواج کرد نه صاحب فرزندی شد و طبق مصاحبه اش گویا راک عقیم نیز بوده.

دلیل انتقال ویروس اچ آی وی به بدن راک هیچ گان تایید نشد.عده ایی معتقدند او در جراحی قلبش در سال ۱۹۸۳ آلوده شده و عده ایی دیگر میگویند او آن را از فردی ناقل دریافت کرده.

بعد از مرگش مارک کریستین شریک روز های آخر راک از او به علت آزار و آسیب های احساسی شکایت کرد در حالی که هیچ وقت جواب آزمایش کریستین اچ آی وی مثبت نشد و رسانه ها معتقند او برای جلب توجه این کار ها را کرده.در نهایت دادگاه ۵ میلیون دلار از سرمایه ی راک را به او بخشید.

منابع